Als ik nu, na een kleine anderhalf jaar actief op het forum en iets langer te zijn besmet met het horloge virus, kijk naar mijn collectie ben ik zeer tevreden met mijn reis tot zover.
In veel topics wordt ook gesproken over het rationaliseren van de hobby en onze aankopen. Ik probeer uiteraard geen impuls aankopen te doen, maar het over beredeneren voordat ik tot een aankoop over ga doe ik ook niet.
Belangrijkste motivatie om een aankoop te doen is gevoel. Verliefd op een model moet ik zijn. Er van (dag)dromen. Maar als ik nu naar de huidige stand van zaken kijk is er gelukkig ook niet (te)veel overlap, want dat zou ik toch ook zonde vinden. Dus voor mij geen collectie met alleen maar zwarte duikers.
Bewust en onbewust spelen naast vormgeving, gevoel, aanschafwaarde en prijs/kwaliteit verhouding bepaalde afwegingen een rol.
Ben benieuwd wat bij jullie in de aankoop overweging meespeelt, bij zijn dat o.a het volgende:
-de kleur van de wijzerplaat
-het merk
-de stijl of type (bijvoorbeeld dress, diver, flieger, etc.
-de complicaties (bijvoorbeeld chrono, gmt, worldtimer, maanfase, small second, etc.
-type wijzers
-type indices en/of cijferaanduiding
-type band
-herkomst
-type uurwerk
-gangreserve
-gebruikte materialen
-open of gesloten backcase
-materiaal glas
-……
Ik ben blij en content met de huidige stand van zaken. Mijn laatste aanwinst staat er nog niet op. Droom al wel weer van een volgende toevoeging. Iets wat nog ontbreekt in mijn huidige collectie.
Hoe gaan jullie te werk en wat mist er volgens jullie in mijn bescheiden verzameling?
Daar mag je gerust mee buiten komen Arjen. Je zou eens naar een echte flieger kunnen kijken.
Voor mezelf merk ik dat ik vooral zoek naar dingen die in mijn collectie passen. Ik heb best wat overlap, maar dat kan mij geen hol schelen. Deze dingen zijn belangrijk:
Afmeting van het horloge. Ik kan best 41 a 42mm hebben, maar ik vind het gewoon niet fijn dragen.
Funkyness. Als die factor er niet is hoef ik het niet.
Merk. Ik mag niet zeggen dat ik er geen beetje gevoelig aan ben.
De mogelijkheid tot banden wisselen. De integrated trent momenteel is niet erg mijn ding. Dat is mijn geluk. Verder let ik wel op dat ik vooral horloges met 17;18; en 19mm bandaanzet koop.
Ik probeer overlap te voorkomen. Ook probeer ik keuzestress te voorkomen maar dat lukt niet goed, verder:
de grootte ( max 40 mm, maar liever 34 tm 38mm)
de wijzerplaat (ik ben helemaal weg van mijn onlangs aangeschafte addiesdive)
Wijzers (die mogen niet te kort zijn, en ik heb een sterke voorkeur voor robuuste, zilverkleurige wijzers)
De prijs. Die mag niet te hoog zijn. Want ik heb geen middelen genoeg om horloges van duizenden euro’s te kopen. Zou ik dat wel doen als ik veel geld had? Vast wel. In ieder geval zou ik dan een Grand Seiko hebben.
Voorkeur voor saffier.
Type uurwerk vind ik niet zo belangrijk. Mechanisch of quartz, ik heb beide soorten.
Gangreserve doet er niet toe. Ik wissel veel, dus de mechanische horloges moet ik toch aanslingeren.
vind ik hem mooi en interessant, is het geen obligate 13 in een dozijn collectable die meehuilt met de andere wolven in het bos? wellicht dan even in de verzameling, alles gaat wel weer een keertje weg.
Ik heb (nog) niets verkocht en ben altijd verbaasd om te zien en te lezen hoe gemakkelijk enkelen op HF hier wisselen. Past niet bij mij, zijn allemaal blijvers
Noem dat maar bescheiden: je hebt een mooi stel bij elkaar.
Heb je al eens een blauwe, groene of rode wijzerplaat overwogen?
Bij mij speelt de maat zeker een rol, naast prijs/kwaliteit en of ik niet al te veel overlap met een al bestaand exemplaar krijg. Een beetje afwisseling vind ik fijn: automaat, handwinder en quartz. Ik wil geen mineraalglas: al die horloges hebben het nest moeten verlaten.
Hele mooie collectie Arjen. Mensen geven vaal advies aan anderen vanuit hun eigen belevingswereld, zo ook ik . Ik mis vintage jarenn 1950-1970. Er is toen zoveel moois gemaakt. Verder, ik vind dat horloges met plexi glaasjes de wijzerplaat veel mooier tonen dan saffier. Krasjes zijn eenvoudig weg te poetsen.
Ik ben denk ik, het slechtste voorbeeld op het forum…. Ondanks een aantal deels succesvolle pogingen blijft de colletie (vintage) alleen maar groeien. Enigszins eten ze geen brood, anderzijds is het liggend geld en krijgen ze niet de liefde/draagtijd die ze verdienen. Kan ik je een goed advies geven ik denk het niet… wel een gave collectie
Mooie verzameling tot nu toe Arjen (en een mooie naam ook; onze zoon heet ook zo ), maar de doos is nog lang niet vol …
Naar mij zelf kijkend heb ik voor een NA niet speciaal een turflijstje, maar als ik de overwegingen een beetje in volgorde probeer te zetten kom ik hierop:
type uurwerk
type band
materiaal glas
de stijl of type
de complicaties
gangreserve
Merk, herkomst, type wijzers en indices, open of gesloten backcase zeggen mij op zichzelf niet zo veel, dat zie ik eerder terug in het totaalbeeld van de stijl of het type.
En wat mist er in je verzameling? Als Oriëntliefhebber kan ik alleen maar zeggen: een Oriënt natuurlijk!
Even plat slaan: je hebt een mooie collectie. Dan een ongezouten mening, je hebt drie Tudors. Die links boven en links onder lijken hetzelfde. Dan die Timex, vind ik een IWC kloon. Eruit met die Timex en een Tudor.