Hoe bepaal jij de waarde van een horloge?

Ik heb recent mijn aller eerste “echte” horloge gekocht. Kort na mijn nieuwe aankoop vroeg ik mij af hoe je eigenlijk tot de exacte/ongevere waarde van een met name Rolex horloge komt.

Hebben jullie tips & tricks om tot de juiste waarde schatting te komen? Welke bronnen gebruik je zelf, en wat zijn jouw aandachtspunten?

2 likes

Gewoon wat je ervoor betaald hebt toch?

Je kunt bijvoorbeeld de prijzen op chrono25 hanteren en daar 25 procent van aftrekken om ongeveer de waarde te bepalen.

Ah een Rolex zeker? :laughing:

Zorgen dat ik vóór een aankoop info inwin. :+1:

4 likes

Je kunt een topic openen op een forum met horlogekenners die je dan de tip kunnen geven een topic te openen op een horlogeforum waarin je zou kunnen lezen dat je een topic zou kunnen openen op een horloge forum.

Het is maar een tip. Ik ben geen kenner. Als ik een horloge heb gekocht voor een bepaalde prijs dan was dat horloge het waard, anders zou een idioot zijn die een topic op een… Oh wacht.

3 likes

Simpel:

• Google je een slag in de rondte naar verkooppunten
  • Vergelijk die met wat je op Chrono24 vindt
  • Kijk eens op de baai en MP
  • Misschien hier een advertentie bij zoeken om te zien waar ze voor gaan

En ziedaar.

Dan nog even een persoonlijke overweging of je het er mee eens bent, en je bent spekkoper. Of niet, natuurlijk.

Aandachtspunten? Leeftijd, staat en onderhoudsgeschiedenis. En zoals altijd: Koop de verkoper.

6 likes

Leg gewoon een collectie aan in de Chrono24 app. Horloges aanvinken als ik gedragen staat. En je ziet het alsof je aandelen zou hebben.

Maar vooral niet teveel van wakker liggen en genieten van je horloges!!!

Trouwens, uit nieuwsgierigheid, wat zie jij als het eerste “echte” horloge, en welke horloges daarvoor zie je dan als “niet echt”?

Nee.

Heel soms gaat die vlieger op, maar vaak is het gewoon niet zo. 25% van de AD prijzen af, prima, maar dan nog vraagt TS naar Rolex.

Of jij moet zo filosofisch zijn dat je het over intrinsieke waarde hebt, maar dan is die 25% niet genoeg.

3 likes

Archie Luxury approved watches en alle andere?

Buiten dat, gewoon kiloprijs, die is weer per merk en model verschillend natuurlijk.

Beetje zoals WOZ waardes

Vanaf G-Shock en up :rofl: Een horloge van de welbekende merken, vanaf een bepaald segment met voor mij persoonlijk een voorkeur naar automatische uurwerken.

Wat een teleurstellende avond weer, kom ik er zo achter dat ik geen enkel “echt” horloge bezit :astonished::grin:

7 likes

Tissot is een welbekend merk :joy: :wink: mooi horloge!

1 like

Ik kwam hem enige tijd geleden na het overlijden van mijn moeder weer tegen. Na 50 jaar.
Dit was letterlijk mijn eerste “echte” horloge.
De waarde is onschatbaar.

Er er staat niet eens een kroontje op.

11 likes

Jawel toch?

7 likes

Nou ja, je snapt…

2 likes

Deze volgorde is op zijn zachtst gezegd bijzonder te noemen. Alle vormen van benchmarking zijn al genoemd denk ik, maar dat is een proces wat zich veelal voor de aankoop voltrekt

Plaats wat foto’s hier dan bepalen wij de waarde voor je. En wij zijn HF-ers en die weten het.

Mijn recente aankoop staat eigenlijk los van de vraagstelling van deze topic. Ik ben ontzettend blij met mijn aankoop en daar zouden een paar euro’s meer/minder geen verschil in maken. Echter is de vraag meer hoe ik (of een ander) tot de waarde komt voor een eventuele nieuwe aankoop. Waar vergelijk je bijvoorbeeld de prijzen, kijk je naar de goedkoopste variant van het horloge op chrono, of vertrouw je blind op de waarde schatting van je Watch Collection op chrono? Kijk je naar sales op ebay, zijn er andere bronnen…? etc etc

2 likes

Volgens mij had ik mijn nieuwe horloge niet moeten betrekken bij deze topic :joy: :sweat_smile:. Mijn vraag is; hoe ik, of een ander, tot de juiste waarde van een horloge komt voor een eventuele nieuwe aankoop.

2 likes