Ik heb recent mijn aller eerste “echte” horloge gekocht. Kort na mijn nieuwe aankoop vroeg ik mij af hoe je eigenlijk tot de exacte/ongevere waarde van een met name Rolex horloge komt.
Hebben jullie tips & tricks om tot de juiste waarde schatting te komen? Welke bronnen gebruik je zelf, en wat zijn jouw aandachtspunten?
Je kunt een topic openen op een forum met horlogekenners die je dan de tip kunnen geven een topic te openen op een horlogeforum waarin je zou kunnen lezen dat je een topic zou kunnen openen op een horloge forum.
Het is maar een tip. Ik ben geen kenner. Als ik een horloge heb gekocht voor een bepaalde prijs dan was dat horloge het waard, anders zou een idioot zijn die een topic op een… Oh wacht.
Ik kwam hem enige tijd geleden na het overlijden van mijn moeder weer tegen. Na 50 jaar.
Dit was letterlijk mijn eerste “echte” horloge.
De waarde is onschatbaar.
Deze volgorde is op zijn zachtst gezegd bijzonder te noemen. Alle vormen van benchmarking zijn al genoemd denk ik, maar dat is een proces wat zich veelal voor de aankoop voltrekt
Mijn recente aankoop staat eigenlijk los van de vraagstelling van deze topic. Ik ben ontzettend blij met mijn aankoop en daar zouden een paar euro’s meer/minder geen verschil in maken. Echter is de vraag meer hoe ik (of een ander) tot de waarde komt voor een eventuele nieuwe aankoop. Waar vergelijk je bijvoorbeeld de prijzen, kijk je naar de goedkoopste variant van het horloge op chrono, of vertrouw je blind op de waarde schatting van je Watch Collection op chrono? Kijk je naar sales op ebay, zijn er andere bronnen…? etc etc
Volgens mij had ik mijn nieuwe horloge niet moeten betrekken bij deze topic . Mijn vraag is; hoe ik, of een ander, tot de juiste waarde van een horloge komt voor een eventuele nieuwe aankoop.