Ik kocht een jaar geleden mijn droom horloge van een merk wat relatief onbekend is.
Met name de niet-liefhebbers kennen het merk niet, maar hier zie je ze wel eens langs komen.
Inmiddels staat een bekende uit de horlogerie (Pim Koeslag) aan het roer van dit mooie merk,
en blijkbaar doet dat wat met de waarde die men er voor over heeft (crux in deze laatste zin )
Ik kreeg onlangs een link doorgestuurd van hetzelfde model horloge met dezelfde leeftijd en staat.
Hiervoor wordt nu het dubbele gevraagd dan het bedrag wat ik heb mogen betalen.
Een snelle zoektocht op Chrono24 laat zien dat alle vergelijkbare modellen sindsdien verdubbeld zijn in vraagprijs. Is mijn horloge nu het dubbele waard? Voor mij niet, want deze gaat nooit meer weg bij mij!
De waarde van een horloge is de optelsom van de grondstoffen/materialen en de ontwikkel en arbeidskosten. Alles daarboven is winst voor handel, tussenhandel en sentimentele waarde die door een overvloed van factoren bepaald wordt. Geen vaste formule op toe te passen dus.
Ik denk dat de definitie van (waarde) toch wel ietsjes subjectiever is. Misschien een leuk onderwerp voor een volgende topic ha-ha . “Wat is de waarde van jou horloge?”
Zodra ik het horloge gekocht heb is de waarde 0 geworden, anders impliceert het een mogelijkheid tot verkoop en daar koop ik ze niet voor. Mijn collectie is een Schrödinger-collectie: tegelijk waardeloos en van onschatbare waarde, en je weet pas welke van de twee zodra je gaat kijken. Wat ik dus niet doe.
Dat geldt voor heel veel merken. Ik kocht 10 jaar geleden een SKX007 voor 120 pietermannen op rubber. Daar kan ik nu tweedehands tussen de 250 en 300 voor vragen. En doe ik hem weg? Nee. Want hij wordt alleen nog maar meer waard. Maar belangrijker, het was een cadeautje van mijn moeder alwaar ik nog steeds in het tuinhuis verblijf op een streng dieet van rookworsten en anijsmelk.
“Welk horloge betekent het meest voor je - het horloge en z’n verhaal”. Dat zou een leukere insteek zijn. Dan vraag je ook naar waarde, maar kook je het niet terug tot vulgaire monetaire bespiegelingen.
Je bent niet alleen. Er schijnen hier meer van die paupers rond te lopen.
Da’s één van de betere beschrijvingen ooit. Ik zal 'm eens aan mijn vrouw voorleggen. Die klaagt, omdat ze soms kijkt. Hulde voor die post.
Hoe kom je tot de conclusie welk horloge dan wel niet in de beste staat is? Ik neem aan dat je hier uiteraard geen nieuw mee bedoelt .
Filteren op EU geleverd is inderdaad een goeie, dank voor de tip!
Beste staat kun je redelijk tot goed beoordelen aan de foto’s, omschrijving van de staat van het horloge. Een horloge van 3 jaar oud vol met gebruikssporen is niet bepaald in de beste staat. Een nauwelijks gedragen horloge weer wel. Voor jezelf moet je dit natuurlijk wel een beetje filteren. Maar als eerste de goedkoopste prijs als referentiekader.
Da’s een goede insteek. Dan besteed je alleen de euro’s die je kunt missen, geen zorgen over waardevermindering en altijd een meevaller bij verkoop. Hooguit kun je het dan nu hebben over de virtuele waarmee bij mogelijke maar zeer zeker niet voorgenomen verkoop.