Hoe bezel sneller laten vervagen?

Hallo mede horloge freaks

Vroeg mij af of er iemand een manier heeft geprobeerd om een horlogebezel sneller te laten vervagen?
Op andere fora iets gelezen over om de bezel in de chloor te leggen?
Alleen moet je de inlay er weer af gaan peuteren, en lijmen met secondelijm?

Of is polijsten misschien een goede manier?

Hieronder een voorbeeldje van een skx009

Ik hoor het graag van jullie :slight_smile:

Met chloor krijg je inderdaad een ā€˜fadedā€™ effect op de bezel. Maar het ligt aan de verf welk effect je uiteindelijk bereikt. Zo netjes als op de laatste foto is heel moeilijk, zeker omdat daar de binnenkant van de bezel ā€˜verder heenā€™ lijkt als de buitenkant. Bezel onderdompelen in bakje met chloor, om de 15 seconden het resultaat beoordelen. Vaak is 1x of 2x 15seconden al genoeg voor een redelijke waas. Zoals je ziet tast chloor het pigment ook aan, dus verwacht dat donkerblauw lichtblauw wordt, dieprood oranjerood enz.

Bevestiging van bezel komt in verschillende smaken. Ofwel een klik systeem, ofwel dubbelzijdige tape (zijn speciale strips voor bezels te koop bij betere horlogehandel), of helemaal verlijmd. Daarnaast even opletten of de bezel er af kan zonder het glas te demonteren; bij sommige horloges dient het glas namelijk als extra drukmiddel om de bezel op de plaats te houden.

Tnx voor je reactie, denk je dat je de insert er perse moet uithalen, anders dompel je de bezel volledig in de chloor, moet het chroom toch wel tegen kunnen? Voordeel is dat je de nieuwe bezelinsert niet hoeft te lijmen en het tricky blijft om hem exact gelijk met de 12 te krijgen.

Hoelang duurt the real deal, Natuurlijk vervagen, echt jaren ofwat?

Chloor is redelijk agressief, en een horloge heeft nog redelijk wat verborgen hoekjes en gaatjes. Als er ook maar iets verlijmd is op de kast onder de bezel, of bij het glas, dan zou ik die methode niet hanteren. De kans dat er chloor achterblijft en zich een weg baant onder de bezel is namelijk groot.

1 like

Chroom kan er minder goed tegen dan RVS. En zwarte verf kan bruin worden, wel iets om rekening mee te houden. Je kunt in plaats van dompelen ook een wattenstaafje gebruiken dat gedrenkt is in de bleek.

wat bleekwater is minder agressief dan chloor voor het metaal. Zo agen de Rolex dudes hun bezels.

Compleet erin dompelen, of de insert eruit halen?

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

3 likes

Of een weekje onder de zonnebank :stuck_out_tongue:

Bleekwater kan geen kwaad voor de bezel, mag je er volledig in leggen.
Wat kan gebeuren is dat de lijm loskomt en de insert eruit valt, dan lijm je die gewoon terug in.

Met wat voor lijm?

iets dat plastiek lijmt op staal. Gewone huis-tuin en keuken pattex superglue ofzo.
Opletten met contactlijm, kan de bezel wat aantasten.

1 like

Haha, dwars gebakken? Of liggend?

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Alleen je bezel ā€œvintageā€ maken terwijl de rest van het horloge nog nieuw is, dat ziet er toch niet uit.

1 like

Hehe gevonden, is niet zomaar in de supermarkt te koop.

Ik hoorde bij een horlogemaker laatst dat alu inserts soms in kokend water worden gelegd.

Vaatwasser een optie?

1 like

Als je ziet hoe mijn pannen met aluminium er soms uitkomen dan is dat een reĆ«le optiešŸ˜‚

1 like

Wat grappig, dacht dat je dit alleen met bronzen/brass horloges deed.