Hoe bouw jij jouw collectie?

De vraag in het topic zegt het al - Hoe bouw jij jouw collectie?

Voor mijzelf geld eigenlijk: 1 dress (momenteel een Seiko Sarb066, één van de originele cocktail times), een “alledaags” (op dit moment een Seiko Sarb017, alpinist) en een duikhorloge (een Seiko SZSC003, derde generatie navy monster). Met dit trio kan ik wat mij betreft iedere gelegenheid aan.

Nu kwam het idee in mij op om de collectie uit te breiden/te upgraden. Voor nu is mijn ideale trio denk ik: JLC reverso als dress (ondanks dat het is ontworpen met het oog op sport, I know), een Grand Seiko Snowflake als alledaags en een Omega Speedmaster als sport (door de waterdichtheid wellicht niet het meest geschikte sporthorloge, maar ik zwem toch niet met mijn horloges).

De Speedmaster is inmiddels in bezit omdat ik nog geen chronograph had en zodoende mijn collectie kon uitbreiden tot een four piece collectie.

Ik zie regelmatig horloges aangeboden worden die nog geen jaar in bezit zijn en dit wil ik het liefst voorkomen. Nu dus eigenlijk de vraag: hoe bouw je een collectie waar je op langere termijn tevreden mee bent? Dit kan dus ook een andere strategie zijn dan ik (bijvoorbeeld door slechts duikhorloges te kopen). Ik ben benieuwd naar de inzichten.

4 likes

Ik koop altijd iets waar ik al drie uur in mijn hoofd mee zit om hem vervolgens na twee weken beu te zijn en te verkopen.

Dit al zo’n drie jaar lang, werkt top.

33 likes

Da’s een vraag waar ruim 99% van de mensen op HF graag een antwoord op zouden hebben.

7 likes

Gaan kijken en passen, niet direct meenemen. wanneer de drang er na een tijdje nog steeds is, is dit jouw horloge.
Door de jaren heen verander je ook van smaak, flippen kan altijd :partying_face:

2 likes

Helaas met rolex kom je niet verder dan passen, kijken en drang tot kopen. :neutral_face:

1 like

Trial and error

2 likes

Voor nu is mijn redenering met voornamelijk de reverso en de speedmaster dat het relatief tijdloos is. Ze waren allebei 50 jaar geleden cool, het is nu cool, dus hopelijk vind ik het over 50 jaar nog steeds cool.

Ja, dat is dus een pad dat ik niet graag bewandel, haha.

Is toch eenvoudig, dan skip je die. Er is nog genoeg moois buiten deze merken om :partying_face:

4 likes

Ik ook nog niet echt. Althans, het verkopen stokt nog wat. Heb wel te veel wat ik niet draag

1 like

Ik kijk, lees en pas veel horloges waardoor mijn horlogesmaak ontwikkelt. Ik weet dat dress horloges verreweg favoriet zijn dus bijna al mijn horloges zijn wat klassieker. Soms komen er horloges bij die spontaan op mijn pad komen (vaker bij vintage) en soms zoek ik erg lang naar een horloge in goede conditie die een interessant iets heeft (bijv mijn blancpain chronograaf). Ik ben niet echt geïnteresseerd in dat ik van elk type horloge iets moet hebben. Ik draag wat ik leuk vindt en draag dus ook dress horloges casual

4 likes

Jeetje Jurjen, daar vraag je mij wat :grin:. Ik ben nu zo’n 1 1/2 jaar bezig met mijn horloges. Heb er onderhand zo’n 50 en kan van niet 1 afstand doen, wel is voor mij belangrijk dat ik diverse merken heb. En ook diversiteit v.w.b. de modellen. Dus dress watches, quartz en veel automaten.Daarnaast ook een paar atoom horloges voor als ik lui ben om een horloge niet op datum en tijd te zetten. Een aantal die voornamelijk in de zomer gedragen worden en andere weer voor de winter. Ja ik weet het, ben gek :grin:. En wat is langere termijn, voor sommige HF leden is dat weken/maanden en voor anderen weer jaren. Voor nu ben ik nog steeds niet van plan om er ook maar 1 te verkopen, sterker nog morgen ga ik weer een nieuwe bij de AD kopen. Wellicht komt er ooit een moment dat ik er een paar ga verkopen, maar nu moet ik daar nog niet aan denken. Lekker iedere dag een ander horloge om dus zit nog niet op de 365 :wink:.

De merken zal ik maar niet noemen, maar de HF leden die mij kennen weten wel wat ik zoal heb. Sommige heb ik bewust niet op het HF gepost :wink:

3 likes

Bij grote aankopen kom ik er eerst een keer in het echt mee in aanraking. Vervolgens na 2 a 3 jaar een keer passen. Dan financieel een businessplan maken. Een verantwoorde manier om aan de financien te komen zonder andere dingen op te geven. Dan als de financien er globaal zijn stel ik de trackers in en ga ik minimaal een jaar zoeken naar de juiste variant voor de beste prijs/kwaliteitverhouding.

5 likes

Zeker weten waar! Ben altijd een groot fan geweest van Seiko!

Zou zelf ook nooit een pre owned rolex kopen. Allemaal over paid :face_vomiting:

3 likes

Ik neem afscheid van mijn geld als ik een horloge koop. Werkt perfect en veel minder last van spijt achteraf. Als het dan toch tegenvalt dan schenk ik het horloge aan een goed doel. Neem dan met plezier afscheid van dat ‘kreng’!

Maar Russel Crowe kan het mooier zeggen…

4 likes

Tja, hoe bouw ik mijn collectie op?

Heel eenvoudig.
Als een kip zonder kop.

4 likes

Met veel geld.

1 like

Haha Ed, kunnen we elkaar een handje geven :rofl: :rofl:

2 likes

Weken geilen op filmpjes en foto’s.
En de trekker overhalen en meteen ophalen :joy: en dan hopen dat je er blij mee blijft.

3 likes

Jij zit dan wel in iets andere range dan ik.
Om het dan maar heel voorzichtig te zeggen.

2 likes