Hoe bouw jij jouw collectie?

Nou voor mij begon het met mijn grootouders die alle kleinkinderen geld gaven om iets leuks van te kopen dat was een Seiko ssa377j1 vanwege de geweldige dial. Sindsdien was het 1/2 keer per jaar Raak als ik ergens toevallig langs een leuke vintage kwam en nu staat de teller op 5 met 1 onderweg.

1 like

Hoe een collectie opbouwen…tja, bij mij is de collectie eigenlijk bij toeval ontstaan.

Mijn vrouw had van haar inmiddels overleden vader een oude Omega 565 met originele bandje. Het uurwerkje stond stil en het horloge lag eigenlijk alleen maar te liggen.
Ik heb toen de stap genomen om het horloge te laten reviseren en kwam er toen achter dat er een heuse verzamelwereld is van oude klokjes.
Niet alleen maar de dure exemplaren maar ook de eenvoudige en betaalbare modellen.

Inmiddels ben ik nu 2,5 jaar verder en ben met een leuke collectie begonnen.
Alles wat ik koop vindt ik ook echt mooi en moeten draagbaar zijn. Hoewel…een Rolex neem ik niet mee op reis of in de kroeg haha.
Ik vermijdt de gouden modellen. Gewoon omdat ik ze niet mooi vindt ( op een enkele uitzondering na dan ).
Wat ik verder leuk vindt om een collectie op te bouwen is dat ik iets heb met jaartallen. Bijvoorbeeld geboortejaar van de kids of het jaar dat ik destijds bij defensie ben begonnen.
Sporthorloges hebben ook wel een lichte voorkeur.
Verder is het ook wel prettig dat als je een flinke smak geld neerlegt het horloge wel waardevast moet zijn. Tenminste, dat het niet belachelijk in waarde zakt.

Dus op een rijtje:
Horloge moet ik mooi vinden :grinning:
Horloge moet draagbaar zijn
Geen gouden modellen voor mij
Sportmodellen hebben voorkeur
Enigszins waardevast.

Ben benieuwd naar andere reacties, want smaak, stijl en voorkeuren zijn een persoonlijk iets om een collectie op te bouwen.

2 likes

Op stom geluk.

Ik heb eens lang zitten nadenken over een horloge dat dan op papier wel.goed was en om de pols niet. Heb het nog steeds als herinnering aan hoe dom i, toen was.

Sindsdien dus op gevoel. Soms laat ik dat gevoel een jaar bezinken, maar het eerste gevoel blijft toch het belangrijkste. Soms koop ik gewoon meteen.

Maar: heb nog niks moeten verkopen. Behalve die eerste worden ze allemaal gedragen.

2 likes

Tja, alleen maar plakhorloges niet duurder dan €25,00 :rofl: :rofl:

1 like

Een collectie is geen doel op zich, ik koop en verkoop at random en a-select

2 likes

Een paar high-end horloges dat zijn de pilaren. En dan nog wat goedkope er bij voor in de side collectie.

4 likes

Ik doe maar wat, zit qua prijs wel een stijgende lijn in met de tijd. Als ik een soort moet benoemen die ik ‘mis’, zou dat een dresswatch zijn.
De interesse schiet alle kanten op, de ene week wil je een Grand Seiko kopen en de volgende week een Maurice lacroix aikon. Kortom, geen touw aan vast te knopen

3 likes

Toevallig net een horloge gekocht die ik nog nooit in het echt heb gezien. Lekker gebouwd toch👌🏻

1 like

Ik koop zelden en verkoop ook zelden. Ben niet bewust bezig met het opbouwen van een collectie. Vind ik het mooi en de moeite waard dan koop ik het maar ik vind gelukkig het meeste niet mooi :slight_smile:

3 likes

Er is geen pasklaar antwoord hoe je een collectie op moet bouwen.
Ik kan wel vertellen hoe mijn verzameling tot stand is gekomen.

Tot twee jaar geleden kocht ik alleen een horloge als de vorige stuk was. Het kapotte exemplaar kwam dan in een laatje te liggen. Dat zijn de eerste zes horloges uit mijn collectie, de oude beaters.

Mijn interesse mbt horloges ligt op het technische vlak. Ik vind complicaties leuk.
Zo liep ik al meerdere jaren te denken om een wekkerhorloge te kopen, puur omdat mij dit interessant leek. Vorig jaar heb ik hem eindelijk gekocht en ik ben er superblij mee.

Als ik een volgend horloge ga kopen dan wordt dat waarschijnlijk een automatische chronograaf. Daarvoor moet eerst mijn huidige dagelijkse horloge stuk gaan zodat ik het kan vervangen.
Overigens ben ik net begonnen om mijn oude horloges te laten repareren, dus die chronograaf zal er wel niet komen….

Mijn collectie bestaat dus uit al mijn oude horloges en een polswekker.
Hier is niet over nagedacht, dit is vanzelf ontstaan.

Ik raad je aan om te kijken wat jij leuk vindt aan horloges en rond die interesses en voorkeuren iets te zoeken. Dan ontstaat vanzelf een collectie.

Als laatste heb ik zelf de regel dat een horloge niet meer mag kosten dan ik wil verliezen. Dus als ik morgen mijn horloge kwijt raak of verniel, dan mag ik iedere gedachte hebben behalve: “ zonde van de centen”

4 likes

FTFY @RLC

Grapje he voordat de popcorn gepakt wordt hier

On topic:

Simpel voor mij: Dress, dive, chrono, iets aparts

Slots zijn nu allemaal gevuld maar de Pelagos mag er toch uit.

Dress: Cartier Santos
Dive: Pelagos
Chrono: Speedmaster
Aparts: Zenith Shadow

Helaas stopt deze regel het vele flipperen niet :joy:

2 likes

Allereerst koop ik alleen horloges die ik zelf mooi vindt en draag . Wat een ander daar van vindt interesseert mij niet .
Denk meestal lang na voor ik iets koop , kijk vele reviews en maak dan pas een besluit . Maar ook ik maak toch wel eens de fout zodat het horloge na een paar weken of maanden weer in de verkoop gaat .
Ook ben ik geen verzamelaar 3 stuks is zat voor mij , heb ik er meer krijg ik alleen maar keuze stress.
Maar ook het flipperen is een leuk onderdeel van de hobby ,altijd weer leuk om eens weer wat anders uit te proberen :wink:

2 likes

Beetje spreiden over verschillende dimensies:

Soort: dress / sport / diver / flieger / racer
Kleur: zwart / blauw / grijs / …
Tot nu toe heb ik enkel stainless steel, daar wil ik wel nog brons en titanium aan toevoegen.

Verder, enkel mechanisch, enkel wat ik graag zie, en graag een ‘heritage’ link.

1 like

Ik koop alles dat me leuk en betaalbaar lijkt, en kijk vanzelf wel wat er blijft plakken. Momenteel heb ik er dan ook 19 stuks :crazy_face:
Zelf proberen op eigen risico

4 likes

Na het een en ander geprobeerd te hebben kwam ik uiteindelijk tot de conclusie om het bij sportieve modellen te houden. De variatie zoek ik in verschillende banden en kleur van dial en bezel.

2 likes

Ik koop van alles maar vaak niet mainstream en met een voorkeur voor draaiende bezeltjes. Ze eindigen altijd op leer maar ieder mens heeft recht op zijn/ haar eigen afwijking nietwaar? :blush:

Nadeel is dat er zoveel zijn maar dan vind ik wel een passende redenering, waarom ik juist die (heel snel) moet hebben. :crazy_face:

Mijzelf even teruglezende, lijkt dit toch wel verdacht veel op een verslaving eigenlijk. :woozy_face:

3 likes

Met vallen en opstaan😇

2 likes

2x vintage erfstuk:

• Omega Seamaster 600 136.011
  • Eterna Sonic Electronic ESA9162

4x moderne up-market klatserts:

• Omega Speedmaster Professional Moonwatch
  • Rolex Submariner 114060
  • Rolex Explorer II 226570
  • Rolex Datejust 41 126300 blue

2x (budget) beater:

• Tissot PRX Powermatic 80
  • Citizen NY0040 Promaster
2 likes

Voor mij begon dus alles met Seiko en dan wat mij betreft de beste/mooiste/interessantste interpretatie van de dress/alledaags/sport. Ik heb een tijdje overlap gehad met meerdere horloges in dezelfde categorie en dan merk ik al snel dat ik er toch maar 1 van draag en de ander soms draag om niet stil te laten liggen.

Nu heb ik dus de speedmaster en ik vind dat uurwerk zo prachtig dat ik het liefst de komende horloges weer een display case back heb met handuurwerk, helaas zijn die schaars waarbij ik ook het horloge mooi vind en de prijs te doen is, haha.

Verder wil ik ook graag uitbreiden/upgraden naar eigenschappen/functies. In mijn geval: een bronzen case, een titanium case, een GMT, een triple calander, noem maar op. :sweat_smile:

Voor nu nog volledig in de honeymoonphase met m’n speedmaster (en na jaren gek genoeg nog steeds met de rest van m’n collectie), maar ik merk nu al dat ik op zoek ben naar de volgende.

2 likes

ik heb mijn collectie in een tweetal jaartjes opgebouwd,
ik heb een variatie aan horloges, kocht ze één voor één op “liefde op het eerste gezicht”
en tot op heden geen spijt,
het kan gek klinken maar ik draag een bepaald horloge van hoe ik me op dat moment voel,
en daarom ben ik blij met de variatie in m’n collectie.

1 like