Het is een grote zoektocht, langzaam kom je er achter wat je belangrijk vindt aan horloge en wat je prettig vindt om te dragen.
Dat kost tijd en helaas geld.
Tijdens mijn zoektocht (en die duurt nog steeds na een aantal jaar) is mij duidelijk geworden dat ik een limiet moest stellen aan het aantal horloges wat ik had. In mijn geval niet meer dan 5. Die beperking leidt ertoe dat je steeds kritiescher wordt in je keuzes.
En hopelijk komt er dan een moment……tja.
Er is zoveel moois, dat ik er nooit genoeg van krijg…
Ik kan niks weg doen…
Laat ik het voorzichtig zeggen: Ik doe wel eens een impuls aankoop…
Valt mee, bij mij gemiddeld niet veel meer dan een paar tientjes per horloge…
Het begon gewoon met wat erfstukjes en wat ‘bijvangst’ in lotjes vulpennen en op rommelmarktjes op zoek naar vulpennen, mijn andere verzamelpassie…
Nooit…
Uiteraard dat! Behalve dan het dragen. Bij de omvang van mijn collectie zoals die in de jaren is ontstaan gaat dat nooit meer lukken. Veel horloges zijn dus gewoon ‘voor de heb’ en liggen tot mijn plezier mooi te wezen in vitrines en bewaardozen. Een soort postzegels dus, maar dan veel leuker.
En verder: ik vind het leuk om oude wrakjes te zoeken, te vinden en op te knappen, dus het werken er aan en het uitpluizen van de herkomst en de geschiedenis van een horloge of een merk vind ik ook belangrijk, niet alleen het bezitten.
Omdat ik een heel klein budget heb koop ik nooit dure (= > €200,–) horloges. Omdat ik zelden iets verkoop, behalve af en toe wat wrakjes waar ik niks meer mee kan als lotjes ‘parts en repair’, heb ik in de afgelopen 12 jaar dat ik dit nu doe een vrij uitgebreide collectie van voornamelijk vintage horloges opgebouwd. Het zelfde geldt voor de vulpen collectie waar ik al veel langer mee bezig ben, dat zijn er dus geloof ik best wel een heleboel…
Wat de horloges betreft vind ik het leuk om ze af en toe in categorieën bij elkaar te zetten.
Precies dat. De hoeveelheid als zodanig is niet essentieel. Soms ook wel eens een beetje blok aan het been (waar láát ik die dingen), maar het hebben van zo’n grote verzameling geeft me vooral ook enorm veel plezier. ‘Upgraden’ naar een kleinere collectie ‘luxere’ horloges is voor mij geen optie. Wat is luxe? Vaak toch alleen te realiseren in combinatie met veel geld, grote uitgaven. Dat kan en ga ik me niet veroorloven. Natuurlijk vind ik een Omega of zo ook best mooi, maar daarvoor moet ik dan een groot deel van de door mij met liefde verzamelde collectie inleveren, want die horloges van mij zijn praktisch geen cent waard. Van het totaal kan ik nog geen een of misschien twee JLC’s, of enkele Omega’s of een R…x (wat hoor ik mezelf nou zeggen?) kopen.
Wat ik nu doe en wat ik nu heb is voor mij big fun.
En na mij de zondvloed, hoewel ik er soms wel eens over na zit te denken wat mijn dochter in hemelsnaam moet met al die vulpennen en horloges als ik zelf niet meer te repareren ben en in de eeuwige projectenbak belandt…
Dat is voor iedereen anders natuurlijk. Zelf merk ik dat ik liever minder horloges heb waar ik allemaal flinke klik mee heb dan veel horloges. Vroeg me af hoe dat bij jou zit.
Het gaat me ook niet zozeer om prijs… of luxer maar om bijv. edelmetaal, of een bijzonderder uurwerk (microtor) / chronograaf etc. of een mooi historisch merk.
Ik heb op dit moment geen idee wat mijn volgende horloge gaat zijn. Denk wel te weten wat ik niet leuk vind, duikers passen niet bij mij, vaak te lomp en groot voor mijn smalle polsjes (uitgezonderd Citizen NY0040). Chronografen heb ik ook niet veel mee, wordt de dial te druk van. Dus kom al gauw op dresswatches uit met een gemiddelde tot kleinere grootte. Qua design ben ik fan van horloges met weinig tierelantijnen. Een Max Bill Junghans of zowat iedere Nomos staat erg hoog op mijn verlanglijst, maar zeker bij de Nomossen ga je al gauw naar bedragen die ik mij niet kan permitteren. Ja, ik ben een arme sloeber. En ik weet zeker dat ik nog tegen horloges aan ga lopen die ik hartstikke leuk vind maar waar ik nog nooit van had gehoord, bij een leuke prijs (tweedehands) pik ik die ook op.
Het is in de beginfase echt heel leuk je hebt een of twee mooie horloges, je denkt hier blijf ik altijd gelukkig mee en dan wordt je lid van HF en dan gaat het mis haha. Ik vind heel erg veel mooi en kan weinig afscheid nemen en zo bouwde ik mijn collectie op. Ik kijk helemaal niet naar verkoopbaarheid van merken en of modellen, enkel naar wat ik echt gaaf vind om te hebben of te dragen. Ik heb bv twee Tag Heuer Monaco’s gewoon omdat ik deze tof vind en er kan er zo maar een bij komen. Panerai dito… denk dat een groot deel van de collectie ook afhangt van je financiële mogelijkheden. We hebben eigenlijk een vreemde hobby hoor . Dat gezegd hebbende, de basis van de collectie is voor mij altijd wel mijn Speedmaster.
Ik wilde eigenlijk voor elk doel een horloge hebben. Een nette, een duiker voor de vakanties en vrije tijd en een dagelijks horloge voor doordeweeks.
Het issue met HF is dat je zoveel noois voorbij ziet komen en dan nog wat erbij neemt. En dan weer zit te kijken. Er is zoveel moois.
Inmiddels denk ik dat het het beste voor mij werkt om te kopen wat ik mooi om de pols vindt en wat bij mij past. Steeds als ik wat kocht voor een “gebalanceerde collectie” werkte dat niet goed. Dan maar zwart/blauwe saaiheid, ik vind dat nu eenmaal op de pols de mooiste horloges
Het is een proces (althans deels). Ik weet beter wat ik wil maar als ik het heb zie ik toch weer iets anders. Ik koop horloges die ik knap vind in zeer varierende priceranges. Diegene waar het niet 100% matched gaan er vroeg of iets later toch weer uit.
Van de 20 horloges die ik afgelopen 2 jaar kocht zijn buiten de NA s van de laatste maand alles verdwenen uitgezonderd 1 die alles en iedereen overleefd. De magische klik moet er zijn, spijtig genoeg heb ik dit met zeer weinig horloges
Dit vind ik dus zo gaaf om te zien hé! Prachtig hoe je zo kan verzamelen.
Voor mij is het dragen dus wel een erg belangrijk aspect, dat is waarom ik zo weinig overlap als mogelijk wil. Als ik een pak draag, draag ik mijn “dress” watch en wil ik eigenlijk geen keus hebben tussen verschillende dress watches, dus wil ik voor mij de beste optie die het budget toelaat.
Als ik jouw collectie had en ik wil een groen horloge om, zou ik ze gewoon allemaal omdoen.
Nou… ik ben m’n collectie aan het afbreken om weer opnieuw op te bouwen. Ik kom tot de conclusie dat ik (no offence to anyone) de wat goedkopere horloges toch niet draag / geen klik mee heb.
Of dat nu door het merkje komt (zo zomaar kunnen, ben daar best gevoelig voor) of de ‘feel’ van het klokje wat het net niet is of echt de kwaliteit die je ervaart, het heeft me in ieder geval doen besluiten de collectie opnieuw in te gaan richten.
Gegaan zijn (met reden)
G-Shock Casioak Grijs (te plastic voor mij)
Hamilton Khaki Field Groen (teveel spiegeling in het saffier)
Timex Hypebeast (epilerend bandje en de bouw kwaliteit viel tegen, rammel ding)
Op de nominatie om te gaan:
Sinn U2 S (EMZ5) (prachtig horloge, moet gaan om horloge potje te vullen)
Aanwezig:
Omega Seamaster Aqua Terra
Aan te schaffen:
Omega Moonwatch cal. 3861 saffier
Nomos Glashuette Club Campus 38
Tudor Pelagos FXD
Ik geloof dat er dan een gebalanceerde collectie is ontstaan; net/sportief Omega, badass Moonwatch, kleine/dunne nette/sportieve Nomos en een badass duiker Pelagos.
Het een en ander zou nog aangevuld kunnen worden met een pilot, maar daar zit ik in dubio omdat ik zelf niks/weinig met het piloten bestaan/luchtvaart heb (behoudens de ruimtevaart). Het duiken trekt me bijvoorbeeld meer en daarom staan die ook hoger op het wensenlijstje.
Tot zover… (en nu sparen maar…)
Ik vond dit artikel van Fratello wel interessant (en heeft me ook geïnspireerd)
Dat is denk voor degenen die een collectie geheel verpatsen en opnieuw beginnen. Wel een leuk idee trouwens, maar ook een idee wat flink geld kan kosten
Niet meer, doordat ik de Moonswatch heb kunnen bemachtigen wil ik mijn Omega - Swatch niet meer wegdoen. Vind dit zo een toffe combinatie om te hebben.
U omschrijft t wel aardig pakkend… ik herken me er wel in.
Ik heb geen structuur in opbouw van de collectie. Heb eigenlijk ook alleen maar stalen duikers