50!? Damn
Snap ik, mocht je m toch nog kwijt willen. I’m geïnteresseerd 
Ik heb maar een klein aantal pennen ‘in de inkt’. Tegenwoordig meestal niet meer dan een stuk of 3.
Gek genoeg zijn dat momenteel een drietal relatief goedkope Chinese pennen. Een Jinhao, die ik ooit kocht omdat ie van zo’n mooi celluloid achtig acryl is gemaakt, een andere Jinhao die een vrijwel perfecte kopie is van een Parker Sonnet, en net zo lekker schrijft, maar met de bijzonderheid dat ie helemaal zwart is. Zwart metalen huis, zwarte clip èn zwarte penpunt. Is leuk en zeldzaam. Dan nog een andere Chinese, wat forsere pen die qua model duidelijk is geïnspireerd op de laatste versie van de Parker Duofold. Gekocht omdat ik het acryl huis mooi vond en omdat ik een pen wilde waar ik zonder risico op verlies van een kostbaar stuk lekker aan kon sleutelen, met name aan de nib / feeder combinatie. Het is een Kaigaloo. Jawel! Het merk heeft een Kangaroe als logo en als je dat op zijn Chinees uitspreekt krijg je… grappig hè?
Moraal van dit verhaal: Kwaliteit en prijs hebben vaak een ver te zoeken relatie. De prijs wordt voornamelijk bepaald door de merknaam en in geval van vintage de combinatie van merk en zeldzaamheid. In limited editions geloof ik niet zo. Alles bij elkaar dus eigenlijk net zo als in de horlogewereld.
3 Chinese pennen die ik momenteel ‘in de inkt’ heb.
Ik vind het heel moeilijk om daar een antwoord op te geven. De modellen van de grote merken hebben over het algemeen wel een dusdanige kwaliteit dat ze bijna altijd wel goed schrijven. Dat is dus meer een kwestie van individueel ervaren. Het hang ook af van hoe je schrijft. Groot, klein, snel, langzaam, veel druk op de penpunt of heel licht. Ook links- of rechtshandig speelt een rol. Parker, Waterman, Montblanc en Pelikaan zijn niet voor niets heel bekend en beroemd. Bijna alle pennen die ik van die merken heb schrijven goed. Dan wordt het een kwestie van goed-beter-best en dat is zeer persoonlijk.
Ik zelf hou daarbij het minst van Montblanc; overpriced en kwetsbaar. Pelikan is echt heel erg goed; Deutchs gründlich, voor elk wat wils in prijs en model. Met Sheaffer, ook een van de grote klassieke merken heb ik niet zo’n band, ik weet niet waarom, maar dat merk spreekt mij minder aan. Waterman is altijd mijn grote liefde gebleven. Bijna alle Waterman pennen, ook de hele goedkope, schrijven geweldig. Waterman heeft al bijna 150 jaar een waanzinnige innovatie en een spectaculair gevarieerd design en modelaanbod in zowel prijs als kwaliteit. Dat grote aanbod in modellen en modelvariaties is voor een verzamelaar als ik een extra aanbeveling. Ik noem dat altijd maar het postzegelsyndroom… Daarnaast heb ik heel veel andere merken, waarvan er een groot aantal zeker net zo goed schrijven als de ‘grote 5’ hierboven vermeld. Het gaat te ver om die allemaal hier op te noemen.
Een deel van de Parker collectie.
100 jaar vintage Waterman van ca. 1870 tot ca. jaren '70 van de vorige eeuw.
Een deel van de collectie Nederlandse merken en fabrikaten, waaronder Vendex (V&D), Akkerman en Talens. Grotendeels jaren '30 tot jaren '60. Gemaakt in de meest wilde patronen celluloid en meestal uitgerust met 14Kt en soms 18Kt gouden penpuntjes.
Heb zelf een Waterman Carène, en die schrijft inderdaad boterzacht.
Een jaar of 15 geleden ook ooit een goedkope chinese pen gekocht (weet het merk niet), maar die startte steeds slecht, en sindsdien blijf ik liever weg.
10 jaar geleden een diplomat gekocht, is lang mijn daily geweest, helaas kapot.
Sinds 2018 is de carène nu mijn daily.
Wel een kaweco sport onderweg (goedkope afwisseling). Benieuwd naar die kwaliteit.
Ooit wil ik nog een Edison (het merk, niet het Waterman model). Heb me voorgenomen om een te kopen als ik een nieuwe job opneem.
Haha, schitterend. 
Noem me biased, maar ik zou de nieuwe speedmaster sapphire sandwich toevoegen!
Als je graag verschillende merken wil, dan een el primero.
Ik onderhoud mijn tien stuks collectie met wat ik mooi vind en graag draag. Zo nu en dan gaat er één weg, bewust in de verkoop, of er komt iemand langs die een acceptabel voorstel doet. Vooral rust en geduld, naast kopen wat jij mooi vindt is het belangrijkst en je niet laten gek maken door de deskundigen.