Hoe deksteentje smeren?

Hallo allen,

ik heb weer een beginnersvraag.
Ik ben momenteel bezig aan een Mauthe 612.
De deksteentjes zien er enigzins anders uit dan ik tot hiertoe gewend ben.
Net als bij de deksteentjes in vostoks is er een bolle en en holle kant aan het bovenste steente maar in deze zit een gaatje.
Smeer ik deze deksteentjes op dezelfde manier? Platte kant olie dan het potje erop ?
en dan de bolle kant naar boven en klemmen onder het veertje?
Hier een foto. Ik hoor het graag.

1 like

Als er een gaatje in zit is het geen deksteentje?

euh zo kwam hij anders uit de platine en uit de balans

Holle en bolle met een gaatje, leuk, weer wat geleerd.
Dit ding is een lagersteen en geen deksteen.
Een deksteen is wat bollig, aan de bovenkant en vlak aan de onderkant en heeft geeft gaatje in het midden.

De persoon die dit heeft gemonteerd dacht misschien dat de tap een beademingsgaatje moest hebben.
Zo leer je nog eens wat.
dixi

Of is dit systeem andersom? De chaton( dat is toch dat koperen gedeelte) zonder gaatje als deksteentje bovenop?
Dat zal toch niet?

Of :ze hebben een te lange balanstap gebruikt en maken zo extra ruimt

1 like

???
:rofl: :joy:

Lijkt me dat er een normale deksteen in hoort en geen lagersteentjes.

Hier vind je veel over de lagersteentjes voor de balans met Incabloc.

Omdat de balanstap gedragen wordt door de deksteen zie je soms een stipje op de deksteen zitten wat gewoon aangekoekt vuil is. Misschien dat dit op het oog een gaatje lijkt?

Hier zie je het principe:

6 likes

vandaar mijn vraag?
Zowel boven op de balansas en onder op de platine komt het er zo uit.
Mijn vraag nu is hoe ik het best terug zet?

de behuizing van de lagersteen terug zetten en een deksteen erbij zoeken met de juiste maat.
olie geven en deksteen erop leggen en de borgveer terugplaatsen.
Kind doet de was.
dixi

1 like

Deksteen vinden van de juiste maat is dan het probleem.
Hier nog eens duidelijkere foto’s
Het lagersteentje heeft duidelijk een rechte en bolle kant alleszins.

Dan gewoon olie op de holle kant van de deksteen en met de bolle kant naar boven op de lagersteen plaatsen. Lekker installeren en kijken hoe hij loopt :+1:

Vervangen is achteraf ook gemakkelijk te doen.

Toen ik de borgveer er af had en met rodico het lagersteentje eraf pakte bleef het steentje zitten. Dacht dat ik het deksteentje kwijt was maar oen ik de platine wastte in wasbenzine kwam het steentje los. Nu weet ik dus niet meer of hij met de bolle of platte kant naar boven stond.

Dit systeem werkt net even anders dan een incabloc.
De steen met het gat die valt over de balansas met de bolle kant naar boven die zet je er eerst in en dan het chaton met deksteen olien die plaats je daar dan op en dan het veertje weer vast draaien.

3 likes

Heb je daar ergens een schetsje of schematische weergave van? Ik leer graag bij!!

Mijn schetskunsten zijn niet geweldig :grinning_face_with_smiling_eyes: zal er eens een uurwerkje bij pakken met zon systeem voor een foto

2 likes

Topper!!

Ik heb even snel we iets gevonden, is niet exact hetzelfde deze heeft geen los veertje om vast te zetten maar is hetzelfde principe.
Steenje met gat die valt over de balansas met de bolle kant boven uiteraard zodat de olie goed blijft zitten, dan olie aan binnenkant steen van chaton en dan erop zetten

2 likes