Wat handig.
Dan kan je alles gewoon laten zitten en door het gaatje olie geven.
Wat een leuk systeem, nog niet eerder gezien, denk dat Yoerie hier in ieder geval erg mee geholpen is!!
aan de kant van de platine had ik dat dus beter gedaan, aan de bovenkant van de balansas is mijn ervaring te beperkt om de kloof van de balansas te halen. Dus zal ik het toepassen zoals floris zegt.
daar lijkt het idd op alleen is hier in dit geval het steentje los en denk ik hem terug te plaatsen als een normaal deksteentje maar dan ipv met de chaton op de platte kant te leggen hem over de bolle kant te leggen.
Nee je moet dit niet in elkaar zetten als compleet systeem en dan in je uurwerk zetten zoals een incabloc, je zet het losse steentje gewoon los in je uurwerk over de balansas met bolle kant boven, dan olie je het chaton aan binnenkant en zet je die op het uurwerk over het steentje dan veertje vast en klaar.
Dus dan plaats ik best eerst de balans terug?
Dan gaat het alleen niet goed schoon worden, droge olie resten moet je wegpennen en gaat niet weg in de schoonmaak
Je balanskloof met balans altijd op je uurwerk vastzetten voor monteren shocksysteem, ik weet niet hoe je het hebt geleerd maar is geen reden om die los te halen voordat je het shocksysteem hebt geplaatst na schoonmaak
Dat is het net, ik leer vooral op you tube, op mezelf en raad van hier.
Meestal plaats ik de kant van de platine meestal terug alvorens de rest te monteren. Bovenkant balans nadat deze gemonteerd is. Dus blijkbaar verkeerd, thx om me erop te wijzen. Zo leer ik dus dingen!
Is het heel erg fout dat ik het toch zo deed?
Fout is een groot woord maar een beetje wel en je maakt het jezelf lastig als er toch een probleempje in de balans zit.
Nadeel is dat er zo veel informatie te vinden is en fimpjes maar niet altijd de goede informatie of voorbeelden.
Je balans laat je op je platine zitten met schoonmaak, wel de shocksystemen loshalen zodat alles goed schoon is.
Dan is het beste om eerst de shocksystemen te plaatsen, je balans zit toch nog op de platine dus dat is efficient en dan kun je meteen checken of de balans nog mooi vrij loopt, hoogtelucht goed is etc, eventueel nog een aanpassing aan de spiraalveer en kun je er nog goed rondom bij.
Dan leg je de balans weg voor het moment dat alles klaar is en in het uurwerk gezet kan worden en dan weet je zeker dat de balans helemaal goed is.
voorlopig beschik ik niet over een schoonmaakmaschiene en doe ik de balans in wasbenzine zonder op de platine vast te zetten, daar zal het vandaan komen. Nood breekt wet he en rome en parijs zijn ook niet op 1 dag gebouwd-)
Nu komt die balans als laatste aan de beurt en zet ik ook meteen het schocksysteem terug maar zette ik dus eerst de kant van de platine. Vanaf nu zal ik dus het volledige uurwerk monteren en het schocksysteem aan de onderkant als laatste aanpakken.
Bedankt om me erop te wijzen.
Keulen en Aken zijn niet op één dag gebouwd & het is over Rome naar Parijs gaan. Misschien is het laatste spreekwoord toepasselijk
hij loopt maar slechter dan voordien-)
Denk dat ik toch iets misdeed met de schockprotectie. Gaat weer alle kanten uit als ik de positie verander. Nu ik heb hem meteen ook op de weishi gelegd. Mss wacht ik toch beter eerst een paar dagen vooralleer te gaan testen? Hoe lang heeft een uurwerk nodig om in te “lopen”?
Als het slecht loopt gaat het echt niet vanzelf weer mooi lopen.
Je hebt aan de balans gezeten, kijk eerst eens goed of de balansveer verbogen is.
Ik vroeg advies aan mijn vaste horlogemaker. Hij heeft vastgesteld dat de balansspiraal ok is qua vlak liggen en qua hoogtespeling. En dat ik te weinig olie heb gebruikt.
Verder heeft hij me uitgelegd hoe ik nu exact de asjes moet controleren en bij wijze van huiswerk me aangeraden opnieuw te demonteren , te inspecteren en te olien.
Ook ga ik de opwindveer vernieuwen want er zit nog zo’n oude blauwe in die haar beste tijd denk ik heeft gehad.
Volgens ranft zou ik deze opwindveer nodig hebben.
1.30 x 9.0 x 0.10 x 290mm
Nu vond ik bij timeparts .nl wel een opwindveer met volgende maten
1.30 x 9.0 x 0.10 x 300
Mag ik deze veer gebruiken vermits 300 mm?
Heb nog nooit een opwindveer vervangen dus dit is weer wat nieuws voor me.
Alvast bedankt voor jullie uitleg.
@Floris155 en @vouwfietser en evt. @vinwat
Ik lees dit topic met interesse mee. Ik lees nu dat je de balans met kloof laat zitten als deze in de ElmA gaat. Dat deed ik ook, maar ik liet de chatons met dekstenen in de dicht geklikte shock protectie zitten.
Na de schoonmaak open ik 1 voor 1 de incablocs om de deksteen en chaton schoon te maken en daarna de deksteen te oliën.
Is er geen verschil tussen chaton/deksteen van de platine en de balanskloof?
Ik ben huiverig om deze te verwisselen, of kan dat geen kwaad?
Serge
Als je dit doet dan worden je balanstappen niet schoon toch? Ik heb een lenzendoosje waar ik imcablocs in bewaar tijdens de schoonmaak om ze gescheiden te houden. Weet niet of er verschil zit in de brug of platine, maar just in case doe ik het zo.
Uitgeharde droge olie zul je moeten pennen anders gaat het niet goed schoon worden, dus het beste geheel demonteren, uitpennen en dan kan alles goed schoon worden in de schoonmaakmachine
Afhankelijk van het uurwerk is er wel verschil soms is de diameter van de balans zijde groter, dan is het eenvoudig uit elkaar houden maar er kan ook verschil in dikte deksteen zijn.
Maar als je het niet aandurft om ze samen te doen dan hou je ze gewoon gescheiden, er zijn speciale kleine mandjes voor extra kleine onderdelen
heel interessant hoeveel meningen en manieren er zijn
Kun je gerust gebruiken; die 10 mm extra krijg je er wel bij. Of de veer in de veerton past kun je zien aan de veertondiameter die er bijna altijd bij vermeld staat (in dit geval die 9.0). Is die groter dan de veerton van je uurwerk dan loop je het risico dat het niet gaat passen.
De stijfheid van de veer wordt vrijwel volledig bepaald door de breedte en de dikte; die moeten dus kloppen; lengte mag afwijken, die heeft nauwelijks invloed op je amplitude. Wel op de gangreserve, een langere veer betekent een langere gangreserve.