Hoe deksteentje smeren?

hartelijk dank voor de uitleg. Ook hier ben ik wat mee naar de toekomst toe.

1 like

Heb op ebay ook eentje gevonden van 5MM korter welke zou jij me dan aanraden?

De goedkoopste :grin:
Die 15 mm ga je niet veel van merken dus in zo’n geval kies ik over het algemeen de goedkoopste of degene met de kortste levertijd :innocent:

3 likes

Ik had contact met timeparts aangaande de veer en zij beweren nu dat de juiste veer
1.30 x 9.5 x 0,11 x 310 zou zijn.
Dat lijkt me nogal sterk gezien ranft iets helemaal anders zegt en volgens de info die ik van de uurwerkmaker uit een boek als alternatief 130X0.11X8.5X280 mm kreeg.
Kan iemand uitsluitsel geven aub?

1 like

Het belangrijkste verschil is de dikte, die is volgens ranfft 0.10, en volgens timeparts dus 0.11. Je ziet wel eens vaker zulke verschillen in opgave. Weet niet precies waar dat vandaan komt.
Het zou kunnen komen dat 0.11 de dikte is van de originele blauwe veer, en dat bepaalde leveranciers voor een vervangende blanke veer een maatje dunner aanbevelen.

Zelf heb ik bij wat kleinere oude uurwerken wel eens het probleem dat als je een blauwe veer vervangt door een moderne blanke veer in precies dezelfde maat dat je amplitude te hoog wordt doordat de voorspanning van de moderne veren een stuk hoger is.

Heb je toevallig een micrometer om de maten van je originele veer te meten?

Hugo van timeparts heeft de juiste naslagwerken en heeft mij ook wel eens goed geadviseerd over een veer.
Ik zou gewoon het advies opvolgen en kijken of het goed functioneert. Met de prijs van een veer kan je dat risico toch wel lopen?

Dank allemaal voor de bijdrages aan dit topic! Daar steek je wat van op!

Ik heb zonet de veer uit de ton gehaald en de binnendiameter is 10MM

De dikte van de veer kan ik door gebrek aan micrometer niet meten.
Welke neem ik nu het best?

Ik ben begonnen met deomonteren en controleren en ik zie op de onderste piton van de balans door de controleloupe blijkbaar opgedroogde olie zitten.
Deze keer maar wat langer laten weken in wasbenzine denk ik.

In elk geval heb je dus genoeg ruimte in je veerton als die 10 mm is. Dr. Ranfft is niet altijd even accuraat dus ik heb net als @vouwfietser de neiging om het advies van Timeparts te volgen.

Het risico is inderdaad ook niet groter dan de aankoopprijs van de veer. Als het niet werkt heb je een extra veer op voorraad die wellicht bij een ander project nog weer eens van pas komt :sunglasses:

1 like

Dit heet een tap, piton zit aan het einde van de spiraal.

7 likes

Voila weer iets bijgeleerd, de tap dus;

1 like

Ik haal het shocksysteem wel uit elkaar voordat ie de Elma in gaat, maar zorg er wel voor dat ik weet welke chaton en deksteen uit de balans kloof en welke uit de platine komt.

1 like

Dikte veer is behoorlijk goed te meten met de schuifmaat. je neemt 4 of 5 windingen tussen de (schone) bekken en deelt wat je meet dan door 4 of 5. Zo kun je prima vast stellen of de oude veer 0,10 of 0,11 was.

5 likes

De veer kwam gisteren binnen.
Dus alles weer gekuist, opnieuw gemonteerd en geolied.
Ik had geen geduld te wachten tot de 941 olie binnenkwam en heb het anker toch maar gesmeerd met 9415.
Weet iemand toevallig de lift angle?

Hij darrelt er vrolijk op los anders.

1 like

Welk uurwerk is dit?

Een Mauthe contrachoc
Binnenin tikt een in house werkje
Caliber Mauthe 612

Ik ga even in een lijstje kijken voor je

1 like

Heb me al sufgezocht maar Mauthe 612 vind ik gewoonweg niet.

Inderdaad, er staat een mauthe 52 in en die is 65,0

1 like

Vond ik ook maar niet die van de 612