Hoe denkt HF over Quartz horloges

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van een interessante discussie in een ander topic kwam ik op het volgende. Hoe denkt men op HF over Quartz horloges. Wat is jullie mening? Heb jij een Quartz horloge in je collectie? Of hebben mechanische horloges meer je voorkeur? Kunnen Quartz en Mechanisch samen door eem figuurlijk deur in jouw collectie of is Quartz een absolute no go? Waarom wel of waarom niet?
Ik ben benieuwd naar jullie mening/visie!

MvG Ralph

  • Mechanical all the way!
  • Quartz is voor mij een absolute no-go
  • Ik kan leven met Quartz
  • Quartz of Mechanisch I don’t care beide prima

0 stemmers

Tot slot mijn visie. Ik ben geen fan van Quartz. Quartz heeft mijns inziens geen ziel en mist de romantiek van vakmanschap en mechaniek. Quartz voelt voor mij goedkoop aan. Not the real deal. Toch zijn er 3 Quartz horloges die ik kan waarderen: Seiko MM300 Tuna, Breitling Aerospace en Rolex Oysterquartz. Alledrie seriously cool! De rest van de Quartz horloges vind ik eigenlijk niks. Ik ben allergisch voor het tikken van de wijzer (1Hz). Ik krijg er een naar gevoel van. Ik zie hem liever zweven. Real watches don’t tick they glide :sunglasses:
Een uitzondering op de regel zijn voor mij digitale casio horloges. Die zijn grappig en digitaal dus is Quartz in dit geval accepté. Om een lang verhaal kort te maken: Quartz zult u in mijn collectie niet tegenkomen (met uitzondering van een digitale Casio op z’n tijd voor de fun)
Cheers :v:

4 likes

RLC’s Vision on Quartz:

  • Eens
  • Oneens

0 stemmers

Quartz zijn shitters, nothing more nothing less. Machanical all the way jongens. A battery is for in my remote, een no go voor in een horloge.

16 likes

Archieluxury? Koekoekluxury? :joy:

2 likes

Ik mis de optie Quartz is top.

Ik ben langzaam in de hoek van HAQ beland en die uurwerken doen niet onder qua constructie, afwerking en beleving.

Plus de absolute autonome precisie die ik erg kan waarderen.

16 likes

Ik moet zeggen dat mijn voorkeur voornamelijk mechanisch is, maar een no-nonsens quartz is ook wel makkelijk. Uiteraard heeft een mechanisch horloge meer charme & passie voor mij.

1 like

Ik moet inderdaad zeggen dat ik de high end Quartz uurwerken van Grand Seiko met deels mechanische componenten wel echt mooi vind om te zien :blush::+1:
Toch kan ik het tikken van de wijzer niet handelen en ben ik voor zulke bedragen eerder geneigd mechanisch te kopen.

1 like

Boeit mij echt niet. Ik zou voor sommige situaties zelfs quartz prefereren, zoals bij een klushorloge. De secondewijzer moet wel mooi op de markeringen tikken natuurlijk.

3 likes

GS 9F quartz. Top. Toch wat anders dan een standaard quartzje van 10 euro. En meer ziel / vakmanschap / subjectieve beleving dan bv een miyota automaat. M2C

3 likes

Ik waardeer mijn 17000 net zoveel als mijn 16234.
En daarnaast is mijn CWC G10 gewoon een heel fijn horloge.

Ik zie niet het punt om voor een van de twee te kiezen. Er zijn absoluut Quartz-horloges die ik niet wil/hoef te hebben, idem voor Mechanisch…

4 likes

De ziel is in de meest gebruikte betekenis de niet-materiële, spirituele component van mensen. In een andere (esoterische) opvatting[1] is het de drager, de uitdrukking of het voertuig van het ego of de (eeuwige) geest.

Ziel kan ook betekenen:

de essentie van iets: "de ziel van het drama op het toneel werd goed gedragen"
het binnenste van iets. Bij een (wijn)fles is het de bodem die ver naar boven opbolt.
de loop (schietbuis) van een vuurwapen.
het binnenste deel van de punt van een (spiraal)boor dat zich kenmerkt door een schavende in plaats van een snijdende werking.

Mijn mechanische horloges hebben geen ziel :disappointed_relieved:

1 like

Gshocks vind ik prima toolwatches en trekken op vakantie ook minder de negatieve aandacht.

En die smartwatches zijn soms best verdraaid handig. Vandaar dat n smartstrap ook wel wat lijkt, wanneer ze wat beter verwerkt worden.

2 likes

Ralph, wil je eens een poll maken hoe HF over RLC denkt?
Lijkt mij een mooie toevoeging aan de andere interessante topics

14 likes

Ik had ooit een Tissot PRC 200 die de markering pontificaal mis sloeg. Couldn’t handle it :sweat_smile:

I think I can agree to that :sunglasses::+1:

G-Shocks zijn top. Ik heb zo’n DW5610 gehad. Perfect vakantie horloge. Solar en GPS (atoomklok synchronisatie). Top ding.

Couldn’t care less wat HF van mij denkt. Ik heb een waanzinnige tijd hier en kan het merendeel van de HF leden erg waarderen. Die paar bloedzuigers en haters neem ik voor lief. Je kunt niet met iedereen vrienden zijn.

6 likes

@SybrenAnne heeft over quartz recent nog een mooi en leerzaam topic gemaakt.

9 likes

Het hebben van een quartz horloge is een strikte noodzaak buiten de Randstad. Wij leven hier als een stel hillbillies. Barbaren! Een mechanisch horloge trekt die levensstijl beslist niet. Ain’t that right, @anon50762135? :man_farmer:

3 likes

Ik heb een Casio GMW-5000b, zo’n stalen variant. Dat is momenteel de enige quartz in mijn collectie. Daar ben ik gelukkig mee en is een horloge wat ik op vakantie er wel snel bij pak.

Heb zelf verder een enorme voorkeur voor ‘high-end’ mechanische horloges, vanwege de sweeping seconds. Maar ik kom ook op het punt dat ik liever een quartz heb van een prima merk, dan een crappy automaat zoals de seiko 7s26, of een garbage Orient/Citizen. Ik kan een te grote afwijking per dag echt niet tof vinden.

Daarnaast vind ik de GS quartzen ook erg vet, de Oysterquartz cool, en voor praktische horloges of daily beaters vind ik het ook prima.

1 like