Mijn beide SKXen (007 en 009) liepen destijds minder dan +5 seconden per dag. Geluk mee gehad denk ik.
Op dit moment heb ik enkel automaten in de collectie. Ik mis nog een goede quartz tijdens klussen en momenten waarop ik me niet druk wil maken dat ik het horloge beschadig. Er zal dus ongetwijfeld een g-shock oid bij komen binnenkort.
In dat geval is het gebrek aan hacking en handwinding. Het zijn gewoon concessies die ik niet wil doen. Koop dan liever een duurder horloge.
Beide hebben hun eigen plaats in mijn collectie. Wel de hogere kwaliteit quartz horloges, en ze moeten wel een eigen bek hebben. Sommige dagen vind ik het fijn om een mooi klassiek mechanisch horloge te pakken, op te winden, op tijd te zetten en ook de datum goed zetten. Andere dagen wil ik gewoon snel een horloge kunnen pakken die meteen al goed staat.
Lekkere grab-en-go quartzen in mijn collectie
Ik vind ze gewoon lekker⊠waarschijnlijk door de afwerking en of de geschiedenis.
Inderdaad
Mijn ervaring met Orient kalibers is dat ze juist vrij accuraat zijn; lopen beter dan mijn ETA 2824jes , misschien heb ik geluk gehad maar zo slecht zijn ze toch niet
De 7s26 daarentegen
Ik heb toevallig gisteren een kwartshorloge gekocht. Ik ben in de basis een fan van mechanisch, maar ik vind een kwartshorloge erbij wel handig (maar dan wel een van zeer goede kwaliteit). Altijd direct bij de hand en altijd de juiste tijd. Met een afwijking van, ik meen, maximaal 10 seconden per jaar, hoef je hem eigenlijk alleen te verzetten bij de switch naar zomer- of wintertijd.
Liefst mechanisch voor mij, maar een kwarts erbij is leuk. Zeker als het een Grand Seiko betreft waar het vakmanschap vanaf spat.
Ik vind quartz prima en heb er ook genoeg. Maar wat ik toch jamer vind is dat electronica met de tijd toch wel verslechterd en vaak niet meer te repareren is maar je donor onderdelen nodig hebt. Die worden na een tijdje gewoon erg zeldzaam (en duur) waardoor de levensduur van quartzen toch wel beperkt(er) is dan van mechanische horloges. Met name bij de oudere vintage quartzen die ik heb spelen die problemen toch soms wel op.
Het ligt allemaal aan de regulering en kwaliteit. Die kans is gewoon hoger in een hoger segment. Ik heb een Seiko Sarb033 die op -2/+2 loopt en vaak gewoon nog beter.
Mijn Orient Mako II loopt heel raar. Als ik fiets naar mân werk gaat ie al snel een minuut per dag te snel. Ligt ie plaat omhoog op mijn nachtkastje, of zit ik op mijn werk loopt ie +3 tot +6 p/d.
Ik vind dat soort dingen wel irritant.
Ik heb over het algemeen een duidelijke voorkeur voor mechanisch, maar quartz is zeker geen no-go. Dan eerder in specifieke toepassingen âvoor erbijâ. Zo heb ik een paar G Shocks. Maar GS HAQ vind ik bv ook geweldig.
Als je âalergisch bent voor het tikken van de wijzerâ moet je maar niet te veel naar deze high end deadbeat incarnatie van Grönefeld kijken:
Ik ga voor kwaliteit. Quartz is prima mits een goed uurwerk is gemaakt, met metalen tandwielen, rubiâs erin etc.
Geen enkel principieel probleem mee.
Daarbij heb ik enkele 1310 Omegaâs van zoân 40 jaar oud, die nog altijd perfect functioneren.
Waanzinnig stukje techniek, maar niet aan mij besteet. Zou voor dat geld voor een PP Nautilus gaan of iets dergelijks.
Toevallig gisteren mijn eerste quartz ontvangen, een Casio W-800H.
Waarom zou je na 1000000 topics hierover, waarvan sommige nog lopen, hier een topic over starten met een poll?
maar loop jij dan serieus ELKE dag de afwijking te checken? Dat je daar van gaat stressen , ik vat dat niet. Zeker niet voor die 50-200 euro horloges. Lekker belangrijk, die 10 seconden.