Hoe dragen jullie je horloge met stalen band?

De topictitel zegt het al, ik ben benieuwd hoe jullie je horloge met stalen band dragen?

Ik draag mijn Alpina startimer nu redelijk strak om de pols (net iets te strak, bij het afdoen zie je de afdruk van de band in de pols).
Als ik er een schakel bij zet draagt het naar mijn idee net te losjes. Het horloge blijft niet zitten en gaat schuiven of zelfs hangen.

Ik ben benieuwd of jullie specifieke voorkeuren hebben voor het dragen van het horloge en wat jullie keuze zou zijn in mijn situatie. Of wellicht zelfs een oplossing hebben welke ik over het hoofd gezien heb.

Exact onderaan de pols kan ik -waar de sluiting zit- mijn wijsvinger tot het tweede kootje tussen sluiting en band steken.
Dit hanteer ik eigenlijk als standaard bij het instellen van een metalen band, omdat een te strakke of te losse band pas na een paar uur gaat opvallen…

Kun je er niet een schakel bij doen en de sluiting vervolgens weer wat tandjes strakker zetten? Of als je sluiting al in het verste gaatje zit, die wat verder los zetten?

Grappig dat je dit vraagt, hier moest ik onlangs ook over denken.

Persoonlijk vind ik dat een horloge op staal wel iets speling mag hebben, dat vind ik fijner dan (te) strak. Het moet in ieder geval niet knellen dat het een afdruk achter laat. Bij een leren band vind ik het prettiger als het minimale speling heeft (maar ook niet te strak).

coffeecup Schreef:

Exact onderaan de pols kan ik -waar de sluiting
zit- mijn wijsvinger tot het tweede kootje tussen
sluiting en band steken.
Dit hanteer ik eigenlijk als standaard bij het
instellen van een metalen band, omdat een te
strakke of te losse band pas na een paar uur gaat
opvallen…

Kun je er niet een schakel bij doen en de sluiting
vervolgens weer wat tandjes strakker zetten? Of
als je sluiting al in het verste gaatje zit, die
wat verder los zetten?

https://lh5.googleusercontent.com/-rbUIXBe4icE/T4Z
xrMrqy_I/AAAAAAAABhI/TtWirfhApyA/s800/DSC_0140.JPG

Ik heb het idee dat de sluiting van mijn band niet te stellen is? Ik heb een vlindersluiting, maar zie geen verstel mogelijkheid? Ook alle schakels zijn even groot…

Mijn ervaring is dat als hij in de ochtend iets te los zit dat hij in de avond goed zit… Maar daar heb je waarschijnlijk niets aan. Liever iets te los dan strak zeker bij een meshbandje.

Ik heb het liefst dat ie ‘precies goed’ zit. Niet te los dat ie heen en weer wiebelt, en weer niet te strak dat ie knelt. Het laat bij mij dan wel een lichte afdruk achter, maar als ik een vuist maak, kan er wel een vinger door.
Bij het ene klokje zit het ‘preciezer’ dan bij 't andere.

als ik horloge smorgens omdoe zit ie redelijk losjes maar na uurtje of zo niet meer , en zit perpect op de pols.( pols zet altijd beetje uit )
Heb ook een vlindersluiting , maar deze heeft wel halve schakels, moest wel terug naar verkoper om toch halve schakel om te ruilen voor hele, ( zat na uurtje toch beetje te knellen ) toen kwam ik er ook achter dat je pols dus niet symetrisch is ( nooit bij stil gestaan ) maar aan de 12 uur kant zitten nu 8 schakels en 6 uur kant 6 schakels , dit omdat midden van de sluitng zo mooi in midden van de pols zit.
Misschien scheelt dit ook wel beetje met draagcomfort ?? anders liever wat te los dan knellend strak , maar afdruk heb je altijd wel beetje volgens mij , vooral met zwaar horloge ?? groeten Sander

sanderCertina Schreef:

maar afdruk heb je altijd wel
beetje volgens mij , vooral met zwaar horloge ??
groeten Sander

Sommigen dragen hun horloge bungelend aan de pols. Die hebben een stuk minder last van afdrukken.

coffeecup Schreef:

Exact onderaan de pols kan ik -waar de sluiting
zit- mijn wijsvinger tot het tweede kootje tussen
sluiting en band steken.
Dit hanteer ik eigenlijk als standaard bij het
instellen van een metalen band, omdat een te
strakke of te losse band pas na een paar uur gaat
opvallen…

Herkenbaar, ik doe exact hetzelfde :slight_smile:

Bij mij zitten ze niet te strak… Losjes om de pols. Lederen bandjes heb ik wel graag vaster… :slight_smile:

Tijdens het inschroeven van een houtschroef heeft de pushpin het al eens begeven… Vanaf die moment staal graag losjes. :wink:

Gr. Glenn

Dank voor alle reacties!
Moet inderdaad ook niet hebben dat hij het opeens begeeft…

Iemand wellicht nog tips om de band en of sluiting te stellen zodat er iets meer speling op zit?

broek Schreef:

Dank voor alle reacties!
Moet inderdaad ook niet hebben dat hij het opeens
begeeft…

Iemand wellicht nog tips om de band en of sluiting
te stellen zodat er iets meer speling op zit?

Zo een soort sluiting zoeken?

Je hebt meer varianten van sluitingen die je makkelijk een maatje groter of kleiner kunt maken voor fijnafstelling. Tijdje terug over geschreven, maar kan 't ff niet terugvinden.

Zouden deze ook origineel van Alpina worden geleverd?
Ga in ieder geval even zoeken!

Daar is al eens een heel uitgebreid topic over geweest. Iets van of je voor of achter de knobbel (ja, die van je pols) draagt.
Ik kan helaas de topic niet vinden.
Ik ben “op-de-knobbel-dragend”

@ Broek. Je hebt niets over het hoofd gezien.
Ik heb behalve leer ook alle varianten geprobeert, maar de fijn-afstelling blijft het grootste nadeel van Alpina. Ook de beide rubber varianten bieden hier geen uitkomst.

De oude;

De nieuwe;

Voornamelijk linkerarm links van de knobbel en niet klemmend.
En in de winter wel eens met de duiker extensie los over m’n handschoen. Handig hoor die duikers :smiley:

Bijgaand mijn band met de vlindersluiting.

Heb vandaag 1 extra schakel toegevoegd om een dagje te proberen. Wellicht bevalt dat beter.

Het maakt ook nog veel uit welke kant van de band het langste is.
Ik heb zelf de ervaring dat wanneer de kant die aan de onderkant van de kast(bij de 6 dus)vast zit ietje korte is dan de andere kant het horloge beter blijft zitten als het bandje wat ruimer zit.
Ik heb zelf geen probleem;heb een sub met nieuwe vouwsluiting die eenvoudig zonder gereedschap in kleine stapjes langer of korter te maken is.