Horloges droeg ik altijd als kind, puber en jongvolwassene, totdat ik alleen nog naar de tijd keek op mijn Nokia’s. Nooit was het een hobby, wel koos ik wat ik zelf mooi vond. Ik ben van de Kijkshop-generatie. Daar kon ik uren door vitrineglas loeren.
Toen de Samsung Galaxy S3 Gear uitkwam kocht ik die, zette hem op een NATO strap en droeg het ding bijna onafgebroken tot afgelopen januari. Veel langer dan de fabrieksondersteuning. Hij doet het nog. Helaas kun je er bijna niets meer mee. Zonder updates werken de apps en wijzerplaten niet meer zoals ik hem graag gebruikte. Ergens zonde, want dat “horloge” deed me qua gebruik denken aan alle favoriete horloges uit mijn jeugd, inclusief mijn G-Shock, maar ook aan James Bond. Daarbij was het ook nog eens ideaal tijdens mijn werk op circuits. Beter dan welk mechanisch of quartz horloge ooit zal kunnen bieden. Maar de autosport ligt intussen achter me.
Enkele jaren terug maakte ik voor het eerst kennis met horloges als hobby. @Watchstick_81 probeerde mij meermaals te besmetten. Ik keek afleveringen van de Urban Gentry, kocht twee Seiko 5-jes, keek ooit serieus naar een Maurice Lacroix die ik net-niet kon betalen en raakte desondanks toch niet besmet met het horlogevirus. Ik bewaarde ze wel, net als al mijn oude horloges en erfstukken. Mijn zoontje gaf ik in die periode een Casio F-91W.
Een paar jaar terug moest ik de Rado van mijn stiefvader op zomertijd zetten. Ik vraag nooit wat aan die man, dus toen hij aan mijn blik zag dat ik verliefd werd op dat horloge, toen gaf hij deze. Dat gebaar heeft me veel gedaan, want ik zeg altijd dat wij niet van elkaar hoeven te houden, maar dat doen we dus toch. De Rado kwam als eerste in mijn “roulatie”. Dat hield in: ik droeg hem 2 keer per maand, o.a. als ik met Jordy af had gesproken. De Seiko 5 (die het wel bleef doen), die droeg ik 2 keer per jaar. Het zakhorloge van mijn overgrootvader ook twee keer per jaar.
Kortom, ik droeg mijn Samsung het meest. Horloges boeiden me nog steeds niet genoeg om er heel de dag mee bezig te zijn.
Totdat het virus afgelopen januari keihard toesloeg. Het was @Watchstick_81 tóch nog gelukt!
Ik kocht mijn Royce Chronograph 13-19 Trouwhorloge en de teller hield daarna niet meer op. Opeens wilde ik weten hoe horloges werken, wie ze maken, ontwerpen, hoe je ze kunt onderhouden en ik zocht steeds meer informatie. Mijn brein werd er blij van. Ik ontdekte Hf, terwijl ik forums had afgezworen. Amerikaanse forums leken me in eerste instantie leuker, maar mijn informatiejunkiebrein werd daar niet gelukkig van. Te weinig diepgang. Dat vind ik hier wel, al duurde het even totdat ik besefte dat dat voor mij vooral in de vintage hoek geldt en door zelf op onderzoek uit te gaan en de ongeplaveide paden te bewandelen - story of my life.
Het horlogevirus hielp mij om direct met online gamen te stoppen. Dat gamen was voor mij een goede afleiding naast het opvoeden van 3 kinderen, reizen / werken. Inmiddels werk ik nog maar 3 dagen, op fietsafstand. Geen stress, tijd genoeg. Schaken mis ik wel, het andere spel niet.
Die gekke horloges…