Hoe en waarom ben je begonnen met horloges?

Ik heb eigenlijk altijd wel wat met horloges gehad. Soms wat minder soms wat meer.

Tot ik op een gegeven moment op Vinted een horloge voorbij zag komen die een vriend van mij vroeger had. Ik keek een beetje tegen hem op dus vond zijn keuze wel sterk. Het was notabene een GC (guess collection), maar het speurwerk naar een eigen variant beviel mij wel. Het ging toen om twintigjes dertigjes. Klein werk.

Al snel schoof mijn interesse door naar het echte werk. Althans, geen “fashion horloges”, maar Seiko’s, Omega, vrij snel een klassieke IWC en nog meer Seiko’s. Bij de aanschaf van een SKX013 ontdekte ik dat er ook veel nagemaakt wordt. Dit is een horloge dat ooit nieuw voor €250,- verkocht werd en nu al tegen de €500,- loopt voor een goed model, helemaal origineel. Ik had een Frankenstein in m’n handen. Ik ontdekte dat sommige hele populaire horloges in originele staat opeens uniek konden worden doordat ze zoveel gedragen zijn en ook verbouwd.

Het virus was een beetje aangewakkerd en inmiddels heb ik een flinke verzameling bijzondere horloges. Van Seiko’s tot Tudor, en veel daartussen.

Het is natuurlijk een veel langer verhaal maar dit is wel de strekking :wink:

2 likes

Voornamelijk om de tijd te weten. Moet rond het jaar 1992 zijn, en mijn gsm was toen nog zo handig niet. Was toen als kind ook financieel afhankelijk van wat mijn ouders me gunden.

Toen ik de 2de kocht, was 2015. Maar de fascinatie voor tandwielen is er al van kinds af aan.

1 like

Horloges droeg ik altijd als kind, puber en jongvolwassene, totdat ik alleen nog naar de tijd keek op mijn Nokia’s. Nooit was het een hobby, wel koos ik wat ik zelf mooi vond. Ik ben van de Kijkshop-generatie. Daar kon ik uren door vitrineglas loeren.

Toen de Samsung Galaxy S3 Gear uitkwam kocht ik die, zette hem op een NATO strap en droeg het ding bijna onafgebroken tot afgelopen januari. Veel langer dan de fabrieksondersteuning. Hij doet het nog. Helaas kun je er bijna niets meer mee. Zonder updates werken de apps en wijzerplaten niet meer zoals ik hem graag gebruikte. Ergens zonde, want dat “horloge” deed me qua gebruik denken aan alle favoriete horloges uit mijn jeugd, inclusief mijn G-Shock, maar ook aan James Bond. Daarbij was het ook nog eens ideaal tijdens mijn werk op circuits. Beter dan welk mechanisch of quartz horloge ooit zal kunnen bieden. Maar de autosport ligt intussen achter me.

Enkele jaren terug maakte ik voor het eerst kennis met horloges als hobby. @Watchstick_81 probeerde mij meermaals te besmetten. Ik keek afleveringen van de Urban Gentry, kocht twee Seiko 5-jes, keek ooit serieus naar een Maurice Lacroix die ik net-niet kon betalen en raakte desondanks toch niet besmet met het horlogevirus. Ik bewaarde ze wel, net als al mijn oude horloges en erfstukken. Mijn zoontje gaf ik in die periode een Casio F-91W.

Een paar jaar terug moest ik de Rado van mijn stiefvader op zomertijd zetten. Ik vraag nooit wat aan die man, dus toen hij aan mijn blik zag dat ik verliefd werd op dat horloge, toen gaf hij deze. Dat gebaar heeft me veel gedaan, want ik zeg altijd dat wij niet van elkaar hoeven te houden, maar dat doen we dus toch. De Rado kwam als eerste in mijn “roulatie”. Dat hield in: ik droeg hem 2 keer per maand, o.a. als ik met Jordy af had gesproken. De Seiko 5 (die het wel bleef doen), die droeg ik 2 keer per jaar. Het zakhorloge van mijn overgrootvader ook twee keer per jaar.

Kortom, ik droeg mijn Samsung het meest. Horloges boeiden me nog steeds niet genoeg om er heel de dag mee bezig te zijn.

Totdat het virus afgelopen januari keihard toesloeg. Het was @Watchstick_81 tóch nog gelukt!

Ik kocht mijn Royce Chronograph 13-19 Trouwhorloge en de teller hield daarna niet meer op. Opeens wilde ik weten hoe horloges werken, wie ze maken, ontwerpen, hoe je ze kunt onderhouden en ik zocht steeds meer informatie. Mijn brein werd er blij van. Ik ontdekte Hf, terwijl ik forums had afgezworen. Amerikaanse forums leken me in eerste instantie leuker, maar mijn informatiejunkiebrein werd daar niet gelukkig van. Te weinig diepgang. Dat vind ik hier wel, al duurde het even totdat ik besefte dat dat voor mij vooral in de vintage hoek geldt en door zelf op onderzoek uit te gaan en de ongeplaveide paden te bewandelen - story of my life.

Het horlogevirus hielp mij om direct met online gamen te stoppen. Dat gamen was voor mij een goede afleiding naast het opvoeden van 3 kinderen, reizen / werken. Inmiddels werk ik nog maar 3 dagen, op fietsafstand. Geen stress, tijd genoeg. Schaken mis ik wel, het andere spel niet.

Die gekke horloges…

8 likes

Leuk dat je het zegt want dat zie ik ook. Hier zitten veel meer echte gekken op die ook wat te melden hebben.

Mooi verhaal trouwens!

2 likes

Dat zegt men, maar ik herinner het me niet meer. Maar het punt is dat ik niets van horloges wist, en dus vanaf dat tegenvallertje puur op technocraten-specs koos.

Zo kocht ik een tweetal Citizen eco-drive Promaster Sky horloges met radio-controlled uurwerken, 200m waterdichtheid en een schroefkroon zonder überhaupt naar maat of stijl te kijken omdat dat technisch gezien de beste oplossing was voor een analoge tijdmeter. Op dat moment, in mijn ogen. Die heb ik ook 10 jaar gehad en gedragen.

Dat Seiko 5je in 2015 was een breuk met de gedachtte dat je horloge “de beste oplossing” moest zijn, zeg maar.

3 likes

Omsat ik wilde weten hoe laat het is, en van het een komt het ander.

2 likes

Hier wordt kennis graag gedeeld, maar men is ook niet bang om je terug in je hokje te duwen als je als newbie de plank lijkt mis te slaan. Bij de Amerikanen ben je zonder enige kennis al snel de nieuwe guru. :rofl:

3 likes

Maar lopen jullie nooit tegen het probleem aan van “wat vandaag te dragen “. ? Zeker als je 5+ in je collectie hebt.

3 likes

Ik loop in de ochtend naar mijn horloges en kijk dan waar ik zin in heb. Mits ik er niet nog eentje om heb die ik nog wel een dag wil geven… Ja, ik slaap soms met een horloge om. “Bonding” :wink:

Dan kijk ik of hij m’n outfit matched, anders komt er nog een wissel. Dan 's avonds bij thuiskomst misschien nog een avond switch en dat was hem dan.

Nooit echt een probleem maar ik zie wel dat ik veel naar dezelfde horloges neig…

2 likes

Bepaal ‘‘s avonds wat ik de volgende dag draag. Daar stem ik mijn horloge keuze op af. En die leg ik dus ook alvast gereed op het nachtkastje :grin:

2 likes

Nee, gewoon nemen waar je zin in hebt. Een externe kluis neemt daar wel wat de spontaniteit van weg, maar geeft dan andere rust.

2 likes

Al eerder hier verteld, maar helaas jaren een horloge gedragen van een plak merk. Wist ik veel. Totdat mijn zoon op zijn 15e enthousiast vertelde over horloges en zijn eerste Tag Heuer kocht. Hij introduceerde mij dus in de hobby. Een jaar later kochten we beide onze eerste BB van Tudor. Nu zijn we hooked. Maar het is ook tof om deze hobby met hem te delen

4 likes

Ik merk zelf dat ik het lastig vind. Ik heb er nu een aantal en heb dan meestal 1 voorkeur die ik dan een week of zo. En heb er nu weer 1 op het oog :wink:

2 likes

:point_up_2:welkom op HF Erik :wink:
Herkenbaar. Gelukkig kun je er met ons over praten

2 likes

Haha ja dat scheelt. En ben daar blij mee dat ik daar hier over kan praten

1 like

Vanwege dit horloge, 25 jaar geleden
Dit is de 3e keer dat ik hem heb. En nu gaat ie echt nooit meer weg (denk ik) :rofl:

3 likes

Mijn vader ( sinds 2 maanden ) niet meer onder ons had ook een passie voor horloges. En daar ben ik in meegegroeid.
En nu ook een fervent liefhebber!!

3 likes

Bij mij begon het met gewoon een functioneel horloge. Als ik er aan terug denk spuug lelijk maar he, deed zijn ding. het was een quartz timberland horloge, kwa kleuren paste die nergens bij en was veelste groot voor mijn smalle polsje. Ik was er ook snel op uitgekeken en kocht een seiko solar quartz, weer veelste groot en wederom dit keer wel iets wat ik met alles kon dragen alsnog was ik er snel klaar mee. Dit omdat ik mij wat meer verdiepte in horloges.

Maar met 16 jaar en een krantenwijk is het budget niet heel groot. Na wat lezen, filmpjes kijken, speurwerk en sparen kocht ik dan mijn echte horloge een skx007 mijn ultieme beater nogsteeds. Jaren gedragen en alles mee gedaan. Met 16 begon ik ook full time te werken en werd het loon snel wat meer. Dus ging ik verder kijken dan de skx. Kijken naar subs datejusts en black bays. Helaas wel enorm boven budget voor die leeftijd.

Toen kwam de eerste auto en ging het budget daarheen dat werden er in aantal jaar een behoorlijk wat en verloor ik de hobby nagenoeg volledig. Nog wel altijd met die skx om mijn pols en wel de drang om weer wat te halen, toen kwam mijn a168 erbij, later een moonswatch.

Ik had wat gespaard en was met mijn vriendin in Maastricht bij de Bijenkorf waar ik een hele mooie seiko prospex zag. Paar keer bij gestaan die dag maar besloten het niet te doen. Bij het uitlopen van de Bijenkorf liep ik tegen de etalage van geloof schaap en citroen met de tudor horloges. Hier zat een mooie bb58 in, waar ik tegen mijn vriendin zei die wil ik al jaren. Maarja daar bij gebleven.

Een aantal dagen later een melding van het horlogeforum, te koop bb58. Eigenlijk niet getwijfeld en gelijkt bericht en dezelfde avond of volgende avond nog opgehaald. Daarna kwam snel de datejust die ik al net zo lang wou en was het weer helemaal aan. Op het forum een seiko 5 fields watch te koop, daarna een super mooie vintage ebel fields watch uit de 2de wereld oorlog tijdperk.

5 likes

Mijn echte interesse in horloges werd aangewakkerd door HF :upside_down_face: Ik kwam hier doordat ik op zoek was naar meer GShock horloges, die droeg ik als militair elke dag. Ik had in een korte tijd 15 van die dingen verzameld, veel zelfde types maar dan andere kleurtjes.6 setjes en een paar losse. Tijdens mn zoektocht naar nog meer kwam ik via een link hier op HF terecht en toen was het echt aan, helemaal geweldig. Ik geniet nog steeds van dit forum, de verhalen, de horloges die ik hier zie en hoe men hier met elkaar omgaat, eigenlijk alles. Daarom ga ik hier ook nog lang niet weg :smile:

5 likes

December 1984 deze gekregen van vader…

10 likes