Ik ben met horloges begonnen, eigenlijk dankzij mijn vader die helaas niet meer onder ons is. Ik heb samen met hem tijdens een skivakantie in Zwitserland mijn eerste Omega Speedmaster gekocht. Dat was in 1995. Mijn vader had zijn eigen Omega Speedmaster al sinds 1974 en nooit meer afgedaan.
Gaande weg heb ik wat horloges gehad en sinds vorige jaar weer een beetje opgepakt.
Ik ben nieuwsgierige, maar wat is de reden dat zijn jullie begonnen met horloges en het verzamelen ervan?
Voor mij is het iets anders, ik heb de hobby zelf opgepikt nadat mijn oma een klokken verzameling overnam van haar vader. 7 grote houten woonkamer klokken.
Dat bleek wel te bevallen aangezien ze zelf ook nog een aantal zak horloges en oude reisklokken, voornamelijk uit Indonesië, kocht.
In een van de klokken had mijn Oma altijd een grote kris (zwaard type) staan, waardoor ik steeds vaker ook de gewichten en later de mechaniek ging bekijken van die klokken. Na een tijd kocht ik mijn eerste automaat horloge en dat werden er steeds meer. Ik ben nog geen dertig dus moet nog even goed sparen voor de grote merken, maar de techniek kan ik prachtig zien met een open case back.
Voor mijn volgende horloge wil ik graag een mechanisch uurwerk. Iets ouds van Longines bijvoorbeeld. Daarna sparen een groot merk.
Het waarom kan ik je niet meer zeggen. Het hoe… denk zoals enige (ook al willen ze het niet toegeven) ben ik met een paar neppers begonnen! Niet het goedkope spul van het strand, maar wat fatsoenlijks uit China🤣
Heb toentertijd alle verkocht en ben overgestapt naar de echte! Dat is zeker een jaar of 15-20 geleden.
Heb sindsdien vele horloges gehad. Veel geprobeerd, en voor niet goed bevonden
Van groot naar kleiner, naar weer groter. En nu blijf ik mezelf, probeer ik, trouw. Qua maat en model!
Mijn absolute favoriet is mijn Aquaracer titaan🥰. Dat horloge heeft alle kenmerken die het voor moet hebben….
Toen kreeg ik van mijn vader (inmiddels is hij overleden) zijn oude gehavende Tissot welke ik wilde laten opknappen. Ik zocht advies op Google en zo kwam ik op het HF terecht. En toen begon het pas echt…
Bij mijn afscheid van KPN destijds kreeg ik o.a. een horloge uit de relatiegeschenkenkast. Dat was de Atlantic SeaCrest die ik nog steeds af en toe draag. Daarna zijn er veel bijgekomen en ook weer veel vertrokken, maar de interesse blijft aanwezig. En ondanks diverse verkopen is de collectie toch uitgegroeid tot inmiddels een stuk of 30.
Ik heb ooit een Speedmaster gekregen en weg gegooid omdat hij steeds stuk ging. Wist ik veel. Na jaren lang alleen quartz horloges met goeie technische specs gedragen te hebben kocht ik in 2015 na wat aarzelen een Seiko 5 met een mechanisch uurwerk naast m’n ouwe trouwe Seiko quartz chronograaf en m’n Citizen Promaster Sky horloges.
Dus begon ik wat reviews te kijken en wat dingen te lezen voor aanschaf. De rabbit hole is real, en werd op dat moment geopend. Ik ben er nog niet uit geklommen.
Tweede helft jaren '90 had ik een mooi quartzhorloge en meetdere tweede keuzen in het nachtkastje. Op een dag waren alle batterijtjes leeg. Ik kan geen dag zonder horloge. Toen bedacht ik dat ik weer een mechanisch horloge wilde, net als vroeger. Dat is van kwaad tot erger gegaan.
Ik kreeg als kind mijn eerste horloge van mijn ouders, later heb ik van mijn eigen verdiende centjes van een bijbaantje een nieuw horloge gekocht. Toen die stuk ging heb ik een gereedschap setje gekocht om het horloge los te halen. Toen begon de ellende… De eerste Seiko 5 ging uit elkaar en tijdens de zoektocht naar onderdelen kwam ik bij Rob van Monsterwatches terecht. Daar destijds bij hem in Hilversum spullen gekocht en aan de slag gegaan. Daar ontstond een vriendschap en ik heb vele malen bij hem op de stand gestaan op de Rikketik waar sommigen mij vast en zeker wel hebben gezien. In de afgelopen 25 jaren heel wat Seiko horloges onder handen gehad voor reparatie, modificatie en/of restauratie…