Hoe flipperen jullie (duurdere) horloges

Ik vroeg me af hoe en waar jullie je horloge flipperen. Allemaal via HF of ook veel op Chrono24, handelaren of zelfs Marktplaats? En gaat er weleens iets fout?

Tot op heden verkoop ik alleen nog maar op Chrono24. Gelukkig nog elke keer goed gegaan maar de kosten zijn 6,5%. Tot nu toe waren het horloges van enkele honderden euros. Ik sta nu op het punt een horloge van enkele duizenden euros te verkopen.

Voor vele verzamelaars is dit vaste prik maar bij dit soort bedragen word ik toch iets nerveuzer om pakketjes te versturen of met een onbekende af te spreken. Alternatief is een handelaar maar dan krijg je de bodemprijs. Is HF dan de enige optie? Of moet ik gewoon meer vertrouwen hebben in MP en afspraken?

2 likes

Een goed netwerk is goud waard. Ik denk dat HF daar wel een voorbeeld van is. Alternatief zou wat mij betreft een handelaar zijn. Misschien iets minder maar wel geen zorgen.

1 like

Spreek af op een plaats met cameras en niet bij je eigen huis… bijvoorbeeld van der valk.

1 like

Dit en niet anders.

Handelaren bieden prima prijzen voor horloges, soms nog wel beter dan bijvoorbeeld hier op het forum.

Al eens naar een handelaar geweest? Ik had onlangs een Datejust 126200 in de verkoop op HF en vroeg er 5850 voor. Horloge was 1 dag oud en nog helemaal nieuw.

hoogste bod wat ik hier van iemand kreeg was 5600 terwijl een grijze dealer hem eigenlijk direct wou kopen voor 6000.

Moraal van het verhaal, gewoon even wat dealers benaderen en kijken wat eruit komt.

Als het om duizenden euro’s gaat niemand zomaar vertrouwen, zeker geen mensen van Marktplaats.

4 likes

Meer vertrouwen hebben in Marktplaats is vragen om narigheid. Dat dus iig niet.

7 likes

Dank voor het advies. Nog niet veel met handelaren gesproken maar wellicht de moeite waard. Het valt me op dat Chrono24 niet wordt genoemd terwijl dat een enorm platform is. Of is dat meer voor handelaren ipv particulieren?

Het is een enorm platform met veel risico.

Raakt het pakketje zoek? Jij bent de sigaar.

Koper licht je op? Maanden wachten op enige uitkomst.

Ook met Chrono de nodige problematiek meegekregen van andere leden.

Zoek het dichtbij huis en veilig. Soms is iets minder geld ook wel prima als je gewoon zeker weet dat het goed zit.

2 likes

Chrono24 is een platform. Geen verkoper, dus je bent ook daar (in iets mindere mate dan bij Marktplaats ) ook afhankelijk van of aan wie je koopt/verkoopt.

2 likes

Verkopen van spullen, onder andere horloges, gaat voor mij veilig op eBay. Iets minder op MP.
Kopen op eBay is zeker; het flipperen; kopen, verkopen en ruilen gaat lekker vertrouwd op HF (En in iets iets mindere mate UFO)!

Zelfs dat geeft geen enkele garantie…

1 like

Heb zelf eens een horloge verkocht en de koper wilde dat het verstuurd werd. Prima.
Ik stond het horloge in te pakken en toen dacht ik bij mijzelf; waarom nu nog risico nemen, ik ga ik het zelf even brengen. Voor beide partijen een dikke prima. Het horloge was betaald en het pakketje raakt zeker weten niet zoek. Ik snap niet waarom mensen niet vaker horloges zelf gaan bezorgen of ophalen na betaling. Ja als het horloge de halve wereld rond moet wordt het lastiger.

6 likes

Het ligt vooral aan de vraagprijs. Als deze onder de marktwaarde ligt dan zal je het prima via HF kunnen verkopen. Wil je er wat meer voor terugkrijgen dan heb je meer aan het internationale netwerk van Chrono24. Daar heb ik al aardig wat horloges verkocht. Die 6,5% provisie is dan jammer maar je hebt ook grotere kans dat het verkoopt voor een hogere vraagprijs. Ik heb hier bijvoorbeeld op HF Speedmasters van 6000 euro maandenlang te koop zien staan terwijl ze op Chrono24 voor 7000 verkocht werden (dus echt een nieuw baasje vonden).

Ik vind het verkopen via Chrono24 totaal niet eng en ik heb pakketjes naar de VS, Hong Kong en Japan gestuurd zonder problemen.

Tip: goed contact houden met de koper, duidelijk zijn in wat hij krijgt en hoe lang hij ongeveer moet wachten. Chrono24 heeft altijd inzicht in de correspondentie via hun messagesysteem en weten dus wat jij hebt afgesproken met de koper. Daarbij altijd enkel versturen naar het adres dat Chrono24 opgeeft; dan ben je beschermd tegen frauduleuze chargebacks. En altijd goed de inhoud van het pakket en de buitenkant fotograferen. Dan heb je voldoende bewijs in het geval iemand de boel bedriegt. Chrono24 kiest in tegenstelling tot eBay/Paypal niet meteen de kant van de koper. Verkopen via eBay raad ik ook echt af om die reden. Veel duurder dan Chrono24 en minder zekerheid.

2 likes

Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik lees ook vaak dan Chrono24 vaker de kant van de verkoper kiest bij een dispuut tussen particulieren. Het pakketje kan ik verzekerd versturen. Mijn enige vrees is dat de koper het horloge omwisselt na ontvangst en zegt een nepperd of een kapotte horloge te hebben ontvangen. Maar ook dan begreep ik dat de bewijslast bij de koper ligt. Ik film het pakketje voor versturen met een webpagina van een bekende krant met tijds indicatie op de achtergrond als bewijs.

1 like

Via horlogefora het liefst.
HF of buitenlands.

Bankoverschrijving, paypal gift of indien via HF is ophalen ook mogelijk.

Marktplaats laat ik links liggen en handelaren over het algemeen ook of ik moet een mooie inruilprijs krijgen op een ander horloge.

Chrono 24 daar bieden wij alleen maar gouden horloges aan, omdat die op Catawiki laag getaxeerd worden en ook niet zo veel opbrengen daar, Dit jaar hebben wij de lat wat hoger gelegd en verkopen bijna geen horloges meer via Catawiki alleen onderdelen of gereedschap nog. Tegenwoordig verkopen wij veel via Antiquorum die zijn qua verkoopkosten wel de duurste van alle veilingsites, Maar hun verzenden, verzekeren, het verkochte horloge, hun verzorgen alles, plaatsen het in een prachtige catalogus, en veilen het in de grote wereldsteden zoals Hong Kong, Milaan, New York, Moskou. De opbrengsten zijn ook een pak hoger dan op andere veilingen, en ze komen de horloges zelf ophalen bij ons als het er veel zijn. Deze worden ook nagekeken door echte experts voordat ze geveild worden, De horloges moeten ook een minimum veiling waarde hebben, anders nemen ze die niet aan
Het enige nadeel is, maar daar wen je aan, Tussen je binnengebrachte horloge en de uitbetaling kunnen maanden zitten, dus voor snelle verkoop, moet je daar niet zijn. Maar voor ons is het toch het beste verkoop punt.

1 like

Dat had ik nog vergeten te melden. Ik maak altijd een print van de order met daarin de naam en het adres van de koper. Daarnaast leg ik alles wat ik verzend en maak daar flink wat foto’s van. Het is even wat werk maar ik heb nog nooit problemen gehad gelukkig. En na ontvangst en uitbetaling kan je alles weer weggooien. Een ideale wereld bestaat hierin niet.

Eens en spreek hiermee helaas uit eigen ervaring; via Chrono horloge verkocht en alles ‘goed’ gedaan, afgesproken in restaurant, koper zo goed mogelijk gecheckt , geen contante betaling afgesproken, overboeking tussen dezelfde banken zodat geld meteen zichtbaar is op de rekening enzovoorts…

Dag later waren mijn rekeningen geblokkeerd door de bank ‘hangende het onderzoek’ het onderzoek duurde meer dan een week en dat allemaal dankzij een ontvangen betaling via geskimde passen…

4 likes

Ik ken een HF’er bij wie het maanden duurde.
Maar dat is dan ook wel een onbetrouwbaar sujet.

2 likes

Dit verhaal/ risico kende ik nog niet. Mijn gedachte was, als het geld binnen is dan is het beklonken, maar dat blijkt niet zo. Dank voor het delen. Dan is die escrow dienst van Chrono24 tegen betaling zo verkeerd nog niet.

De vraag is of je het risico op shit vindt opwegen tegen een iets hogere prijs? Ik verkoop alleen nog maar aan handelaren, dan weet je zeker dat alles goed is. Sites als marktplaats en chrono24 zijn vergaarbakken van oplichters. Je kunt nog zo goed je huiswerk doen, het gaat ongetwijfeld een keer mis. Hoe duurder het horloge, hoe groter de kans. Op fora en IG weet je vaak ook niet wat je tegenkomt, krijgt afgezegde afspraken, of je wordt doodgegooid met lowballers, en dat is zonde van mijn tijd en mijn humeur

1 like