Hoe foto's maken

iPhone 7 maakt nette foto’s. Verder is het handig als het een verhaal vertelt. Hier een Bulova Curv die ik als planeet zag. Don’t ask.

2 likes

Welke ondergrond gebruik je? Waar ligt de SMP op?

Groet, Tim

Meer macro!

1 like

Op een glazen tafel Tim …

Dit is wel next-level telefoonfotografie. Salutekes.

2 likes

Salut! :clinking_glasses:

1 like

Deze?

https://www.bol.com/nl/p/puluz-fotostudio-incl-2x-led-opvouwbaar-21x22x23-cm/9200000114265311/?bltgh=tDAnSAica9PPNIurr7BNmQ.1_22.27.ProductTitle

Ik had laatst ook een situatie dat ik iets heel kleins moest fotograferen … dit had niks met horloges te maken maar is puur informatief bedoeld :nerd_face:

Ik moest een infrarood sensor bestellen maar met mijn 50+ ogen zag ik het zelfs met bril op niet scherp genoeg om het type sensor te kunnen lezen.
Met de iPhone 6 heb ik gelukkig een extra app genaamd “Camera Pro” waarmee je veel meer controle krijgt over de camera zoals ook manual focus.
De standaard camera app krijgt het niet scherp (is continue zoekend tussen voor- en achtergrond) dus heb de Pro app gebruikt, daarmee de focus het kortst gezet en dan de camera dichterbij gebracht tot de IR sensor scherp werd en afgedrukt.
Had wel meerdere pogingen nodig maar zal ook werkbaar zijn voor een horloge … zonder macro lenzen of andere opzet-stukken.

Dit was de IR sensor (onder de blauwe condensator) :

Los gesoldeerd om te fotograferen (op tuintafel dus voldoende daglicht)

En op 100% zoom:

Ondertussen zijn er al veel betere smartphone camera’s dan wat in de iPhone 6 zit maar ik was niet ontevreden met het resultaat :grin:

Moet er ook maar weer meer mee gaan doen … het tenslotten een 24 Mp DSLR en een 150/2.8 macro liggen en ik heb ook een horloge :grin:

3 likes

Die kleine foto “studio’s” zijn inderdaad zeer praktisch voor dit soort klein werk.

Door dit topic realiseerde ik mij dat ik nog 2 LED lampen (Manfrotto ML120) heb welke ook goed geschikt zijn voor dit soort werk.
Was toen een aanbieding bij Kamera Express (EUR 15 p.st) dus heb er meteen 2 gekocht … maar waar heb ik ze nu gelaten ??

Een A4-tje voor de lichtbron werk ook best goed om het licht zachter te maken, beter nog om de LED lampen via het papier te laten reflecteren.

Voor mijn DSLR (genoemd in mijn eerdere reactie bij de IR sensor) heb ik een volwaardig statief en een remote onstpanner alhoewel een self-timer ook prima werkbaar is.

1 like