Hoe gaaf is dit ?

Ik was vanmiddag bij een, 80 jaar oude, oom van mij op bezoek en op een gegeven moment ging het gesprek even over horloges. Opeens zei hij: “ik heb nog een oud horloge van mijn vader liggen, misschien kun jij het eens nakijken”
Hij ging naar boven en kwam terug met het zakhorloge van zijn vader, mijn opa.

Hij had destijds bij de boedelverdeling het zakhorloge gekregen en vertrouwde het mij toe om het in orde te maken. Toen ik thuis kwam, ben ik meteen eens gaan kijken wat ik in mijn handen gedrukt had gekregen. Een korte inspectie leerde mij dat het horloge wel de neiging had om te lopen en er dus geen asjes kapot waren.
Het uurwerk was vooral erg vuil. Nadat ik het uurwerk uit de kast gehaald had en de wijzers en wijzerplaat verwijderd had, heb ik het even in de wasbenzine gelegd. Het bakje met wasbenzine werd direct erg vuil, maar het uurwerk begon ook meteen te lopen.

Ik heb dus het uurwerk geheel gedemonteerd en in mijn schoonmaakmachine gereinigd. Daarna heb ik het weer netjes gemonteerd en gesmeerd. Het horloge loopt nu erg mooi met een flinke amplitude.
Ik vind het erg gaaf dat ik het horloge van mijn opa heb mogen restaureren. Ik ga het komende week weer terugbrengen naar mijn oom.

Intussen heb ik gezocht naar de maker van het uurwerk. Via het patent nummer 35344 dat het enigste is wat er op het uurwerk staat, ben ik erachter gekomen dat de maker Leon Levy & Frères is. Dit merk is later overgenomen door Pierce.
Hier volgen een paar foto’s van het zakhorloge.

De naam van mijn opa is door de juwelier/horlogemaker in het 2e deksel gekrast. Hij heeft dit horloge in Hilvarenbeek gekocht, want ik heb van deze horlogemaker meerdere zakhorloges gezien en in allemaal staat met hetzelfde handschrift de naam van de eigenaar gekrast.

Het merk van dit horloge is Post en Spoor Anker. Overigens was mijn opa boer en had hij dus niks met de post of de spoorwegen te maken.

Een kort filmpje

Bedankt voor het kijken.

144 likes

Dat is toch prachtig, dat je zo aan zo’n erfstuk mag werken. Mooi dat het ook weer goed loopt! Je oom is er vast blij mee :sunglasses:

3 likes

Zo. Die is nog in een topstaat. Mooi.

2 likes

Hij lijkt wel nieuw :hushed: :ok_hand:

2 likes

Ja dit is heel gaaf!!

2 likes

Gaaf hoor zo’n erfstuk!

2 likes

Geweldig ! Zowel het horloge als het bijbehorende verhaal !

2 likes

Dat is wel echt gaaf inderdaad. :+1:

2 likes

Zekers … heel gaaf !!

2 likes

Dat zijn de mooiste horloges, die met een verhaal! Ziet er trouwens weer netjes uit dat uurwerk :ok_hand:

3 likes

Prachtig! Thx voor het delen!

1 like

Mijn beste,

Wat een fraaie aanwinst!! Anders dan anders!!
Een horloge met “een levensgeschiedenis” welke door de huidige drager met gepaste trots de volgende decennia met verve wordt vervolgd.

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gaaf verhaal Peter. :ok_hand:
Mss hebben onze opa’s elkaar wel gekend, want zo groot was de wereld destijds niet. Mijn opa van moederskant was van ‘de Kort’ in 1885 geboren in Hilvarenbeek en daar ook getrouwd in 1909 met zijn eerste vrouw (uit Moergestel) van ‘de Rooij’. Zij stierf in 1923 en mijn moeder is van zijn 2e vrouw (uit Haaren).

2 likes

Tof man. Leuk horloge, mooi uurwerkje, ik zie wat rondingen op de bruggen, de balans-constructie is ook leuk en apart, de secondewijzer zit mooi centraal tussen as en rand, het font is leuk… Maar dat dat dan ook nog een erfstuk is is smullen natuurlijk. Top!

3 likes

Mooi verhaal, peter en een fraai horloge. Altijd een geweldige meerwaarde als het om een familiestuk gaat. En een compliment voor het weer zo mooi in ere herstellen van Opa’s horloge.

1 like

Mooi hoor en die wijzerplaat ziet er heel fraai uit.

1 like

mooi werk, ongelofelijk hoe nieuw het binnenwerk er na zo’n schoonmaakbeurt er dan weer uit ziet

1 like

Wow, super als je aan familiestukken mag werken. Prachtig zakhorloge; zo goed als nieuw!

1 like

Deze herken ik van de HorlogeFreaks pagina :slight_smile: Prachtig familie erfstuk en mooi aandenken aan je opa!

1 like

:clap: :clap: :clap: :man_mechanic: mooi werk :+1: en een leuke verhaal :beers:
Groet Iwan :motorcycle:

1 like