Hoe gaan jullie ermee om

gtls tubes wat houd dat in ??
en gooi de lume shot ben benieuwd

Mijn oude mishandelde pulsar voor het werk,

.
Een andere is niet zo spannend met koken en in de tuin werken.
Met sporten m’n G shock.

En,als ik nix meer hoef m’n Seiko of air king
Tussendoor af en toe een oldtimer,en dan zit ik nog met smart te wachten tot Koen mijn vaders horloge klaar heeft.

3 likes

gtls is de afkorting van gaseous tritium light source, dit zijn staafjes die met tritium gas gevuld zijn en net als de vroegere tritiumverf constant licht afgeven zonder dat het beinvloed word door een andere lichtbron

Op deze foto zie in het midden een seiko met gewone luminova, rechts een horloge met enkel gtls buisjes en links mijn horloge met gtls buisjes en luminova cijfers. Deze foto is genomen kort na het opladen met een lichtbron.

Op deze foto zie je dezelfde linkse en rechtse horloges na een aantal uren waarbij de luminova is uitgedoofd maar de gtls tubes nog altijd zichtbaar zijn.

noot: foto’s zijn genomen met korte sluitertijd, in werkelijkheid zijn de gtls-tubes beter te zien als je ogen aangepast zijn aan nachtzicht.

2 likes

gaaf en dit is nog te koop op ook verboden?
want dit ziet er een stuk stoerder uit ook

De linkse staat nog niet te koop, zal ik morgen doen. Het is een MWC G10 100m GTLS 12/24 Titanium Hybrid met een kinetic mechanisme.

De rechtse is een Marathon GPM, staat ergens in het verkooptopic.

Bedoel meer mag het nog vermocht worden dacht dat trituim verboden is ma de jaren 80 a 90
:sweat_smile:

1 like

Bij moderne horloges met tritium zit het in gasvorm in afgesloten buisjes. Ook als je het horloge openmaakt is er dus geen risico op besmetting; tenzij je de glazen buisjes kapot mept natuurlijk :grimacing:
Blijkbaar mag het dan nog wel.
Verf met tritium erin die onbeschermd op de wijzerplaat wordt aangebracht zoals vroeger mag volgens mij inderdaad niet meer.

2 likes

Uhm duidelijk verhaal echt dik dat het er nog wel is

1 like