Hoe gaan jullie met de eerste(2e,3e,etc)beschadiging om?

Bij mij is mijn dag natuurlijk verknald en kan ik alleen nog maar naar de beschadiging loeren.Het is zelfs zo erg dat ik daarna nooit meer om de beschadiging heen kan en dat deze een deel gaat uitmaken van hoe ik naar mijn klokje kijk.Met een mengeling van genot en afschuw derhalve.
Vriendelijke groet,
Maarten.

robbert maarten Schreef:
Met een mengeling van genot en afschuw derhalve.

Die afschuw kan ik plaatsen, genot daarentegen?
Ik kan alleen maar balen, genieten no way, hooguit een plaatsje geven:)

Zolang het het glas niet is kan ik het nog wel hebben.
Als het op het glas zit daarentegen…X(

watchagain Schreef:

robbert maarten Schreef:
Met een mengeling van genot en afschuw derhalve.

Die afschuw kan ik plaatsen, genot daarentegen?
Ik kan alleen maar balen, genieten no way, hooguit
een plaatsje geven:)

Als ik naar de beschadiging kijk baal ik ook,gaat mijn blik daarna naar de mooie kanten dan geniet ik weer,om daarna weer naar de beschadiging te kijken en daarna weer…etc.

De eerste een kleine ramp, daarna is het een gebruikt horloge en mits binnen de perken hoort het er gewoon bij (tu)

Inderdaad. Op het glas is om gek van te worden.
Op de kast (raar maar waar) iets minder.
Ben wel een maniakale poetser maar doe dit zo zacht mogelijk want zelfs dat geeft mettertijd wat sporen.
Ik koop regelmatig tweedehands en vraag steeds naar de staat van het glas.
Verder moet je natuurlijk onderscheid maken tussen je pronkstukken je gebruikshorloges. Heb enkele casio’s, timexen en een paar goedkope duikers.
Een krasje daarop? Pfff geen erg, geeft karakter.
Ben ondertussen beetje citizenfan geworden en in het bezit van enkele duurdere duikers en titanium modellen. Deze worden, samen met mijn tissot e.d. iets angstvalliger en selectiever gedragen.
Maar zoals denk ik velen onder ons, de kast…jammer.
Het glas?..om de boebbelen (antwerps) van te krijgen.

Een beschadiging op een horloge vind ik niet erg. Eerst was 'ie nieuw, door het krasje of butsje is 'ie nu van mij.

Dat eerste beschadigingetje is verder een beetje zoals de eerste keer pindakaas halen uit een nieuwe pot: dat perfect gladde oppervlak krijg je niet meer terug, je kunt alleen maar verder gaan met 'm gebruiken.

Ferdinand Schreef:

Een beschadiging op een horloge vind ik niet erg.
Eerst was 'ie nieuw, door het krasje of butsje is
’ie nu van mij.

Dat eerste beschadigingetje is verder een beetje
zoals de eerste keer pindakaas halen uit een
nieuwe pot: dat perfect gladde oppervlak krijg je
niet meer terug, je kunt alleen maar verder gaan
met 'm gebruiken.

Mooie vergelijking!

Ik vind het best wel eng
als iemand met zo’n vergelijking komt
vanaf nu is ook geen enkele pot pindakaas
meer wat het vroeger was … ::o

Zondag een grote kras op het glas van mijn Omega. Daar baalde ik gigantisch van want het was geen “oude kras” want het glaasje is nieuw. (de rest is uit begin jaren '70)

Krassen en butsen vind ik niet zo erg, als ik ze maar niet gemaakt heb :slight_smile: Gelukkig heb ik het glaasje weer perfect krasloos kunnen poetsen. Krassen die ik maak en die niet zo makkelijk weg te krijgen zijn daar ben ik soms dagen chagerijnig van…

Klopt, eerste kras is vreselijk. Bij de tweede kras is het gewoon een fijn gebruikt klokje. En nou zit ik toevallig met een klokje waar al een paar jaar slechts één kras op zit…, pfff!

1e = aaaaaaarghhhh!!
2e = whatever…
3e = whatever…

maar ook maar 1 haarlijntje op saffier is naar de horlogemaker.
krasjes op plexi, daar let ik maar niet meer op, ik zou anders opgenomen moeten worden :+

Sommige beschadigingen kom je niet te boven,helemaal als ze in het zicht zitten en moeilijk tot niet hersteld kunnen worden. Ligt ook aan welk horloge en wat voor waarde het voor jouw heeft.

Zelf heb ik jaren een seiko flightmaster dagelijks gedragen en altijd bij kluswerkzaamheden afgedaan. Hij zag er als nieuw uit tot de batterij bij een seiko dealer gewisseld moest worden. Daar is de sleutel een paar keer uitgeschoten met als gevolg krassen op de achterkant. Juist omdat ik die klok nog steeds prachtig vind was mijn dag verziekt. Op mijn Omega Vintage vind ik een enkele lichte beschadiging wel passen, maar die is dan ook 36 jaar oud. Een grote kras op een glaasje kan niet, dan komt er een nieuw op bij mij.

groet Bert

Hoi, nou dat is geen probleem, daar heb ik de Ultimate Oplossing voor ( zie Foto’s )
Gewoon laten polijsten door een expert , en geloof me , dit is echt vakwerk.

Breitling Voor:

Breitling Na :

Seiko Voor :

Seiko Na:

marnix.moed Schreef:

1e = aaaaaaarghhhh!!
2e = whatever…
3e = whatever…

maar ook maar 1 haarlijntje op saffier is naar de
horlogemaker.
krasjes op plexi, daar let ik maar niet meer op,
ik zou anders opgenomen moeten worden :+

Was je al wwer vrij dan?:D:+

gratje Schreef:

marnix.moed Schreef:


1e = aaaaaaarghhhh!!
2e = whatever…
3e = whatever…

maar ook maar 1 haarlijntje op saffier is naar
de
horlogemaker.
krasjes op plexi, daar let ik maar niet meer
op,
ik zou anders opgenomen moeten worden :+

Was je al wwer vrij dan?:D:+

Voorwaardelijk :+

aan die breitling is toch wel meer gedaan als ff polijsten lijkt me. wel erg mooi hoor.

Ligt er wel aan wat voor een horloge ik draag…

Een goedkope vintage waar al de nodige butsen of krassen op zitten: Boeiend!

1e Beschadiging op een mooie klok?

Dan zit ik soppend in joggingpak onder een dekentje op de bank te janken met een paar emmers Ben & Jerry’s!:smiley:

2e beschadiging? Dan begin ik al met zoeken naar foto’s op het internet waar het desbetreffende horloge nog onbeschadigd opstaat, mijmerend naar de periode van wittebroodsweken en verliefdheid op de nog onbedorven liefde…

3e beschadiging: Dan ga ik weer op zoek naar een eventuele nieuwe aanwinst.

Maar het ligt wel aan het horloge of ik me druk maar over een beschadiging of niet.

Groeten.

Noel.

Bij de eerste beschadiging heb ik een cape cod doekje besteld en gebruikt.
Bij de tweede beschadiging heb ik hetzelfde doekje nogmaals gebruikt.