Hoe glas Skagen horloge verwijderen?

Een vriendin vroeg me of ik eens naar haar horloge kon kijken. “De indexen zijn losgekomen.”

Ik dacht “dat lukt me wel… openmaken, opwindas eruit, uurwerkje eruit en de indexen weer vastkleven.”

Wel, toch niet. Ik kreeg het horloge net in handen:


Dat wordt een beetje moeilijk om die wijzerplaat door dat kleine gaatje te krijgen :smile:

Is het mogelijk om het glas, zonder schade, te verwijderen? Of is het een verloren zaak?

1 like

Met luchtdruk via het asgat?

3 likes

Consumptie bijouterie……… of zeg ik nu iets lelijks. Dit soort horloges is niet gemaakt voor onderhoud. Zou niet weten hoe je deze eruit zou moeten krijgen. Succes ermee en lees hoer graag mee hoe het je gelukt is :smile:

1 like

Met een glaspomp inderdaad.
Dus deksel los, kroon met stift eruit, deksel er terug op en een luchtstootje geven op het gat waar de stift uitkomt, het glas zou eraf moeten ploppen.

3 likes

Kun je niet de hele bezel (met glas) eraf halen. Met scherpe kastopener.

1 like

Als je het glas eraf wilt blazen, doe het dan met het horloge in een plastic zak anders moet je de losse indexen weer bijelkaar zoeken.
Mocht je geen apart daarvoor geschikte pomp hebben. Een pompje voor het opblazen van een voetbal gaat ook. Even een rubber dopje om de tube en de pomp erop en blazen maar.

3 likes

Bedankt voor alle tips heren!
Challenge accepted :grin: :crossed_fingers:

Bij mijn compressor heb ik een bakje waarin ik allerlei accessoires bewaar. Daarin vond ik deze:


Dik genoeg om, na wat met een pin vise uit te boren, passend te krijgen over het busje waarover de kroon past.
Dus, eerst met een boortje van 1,5mm enkel mm uitgeboord. Vervolgens met een boortje van 2mm iets minder diep uitgeboord om een ietswat aansluitend/afsluitend geheel te bekomen.

Dan inderdaad voorzorgsmaatregelen getroffen tegen wegvliegen :smile: en de fietspomp erbij gehaald.
Ik moet zeggen dat ik schrok hoeveel kracht ik moest zetten… na wat aarzelen toch doorgezet en…
POP!

Hartelijk dank!

22 likes

:+1:t2::partying_face:

1 like

Toptip! Dank.

1 like

Geinig draadje!

1 like

En… klaar!

13 likes

Mooi man, weer iemand blij :+1:

1 like

:+1:t2:

1 like

Inderdaad!