Wijzers los tussen het glas en wijzerplaat

Zoals duidelijk is zitten de pootjes nog gewoon aan de wijzerplaat. Maar hoe zat het uurwerk bevestigd. Dat is me een raadsel. ik kan me niet voorstellen dat alleen de stift waarop de kroon zit, het uurwerk op zijn plaats houdt. Van lijm is er geen spoor. ook niet op het uurwerk. Met dank.

:point_down:

Het uurwerk zal dan wel via de wijzerplaat pootjes en inderdaad de stift op zijn plek gehouden worden. Zo te zien kan die plaat er niet via de achterkant uit en houdt het glas alles op zijn plek.

1 like

Nash
Alles overziende denk ik ook dat wanneer het uurwerk bij verwisselen van de batterijen goed op zijn plaats was gehouden in een malletje/klem en wat tegendruk was geleverd er niets gebeurd zou zijn.
Mogelijk is de batterij nog in orde maar waren de wijzers bij het verwisselen al enigszins los gekomen.
Mogelijk zelfs al bij het onoordeelkundig verwijderen van de achterkant die alles in gesloten toestand op zijn plaats houdt. Met dank voor het advies en meedenken.

Normaal zit er om het binnenwerk een kunststof ring die het binnenwerk op zijn plaats houd.

Het deksel houd op zijn beurt de kunststof ring tegen de wijzerplaat en zo blijft alles vast zitten.

Een voorbeeld:

Maar zonder foto’s van het geheel blijven we gissen.

2 likes

Inderdaad er is een kunststof binnenring met een uitsparing in de de vorm van het uurwerk en in de omtrek passend in de horlogekast. Daarmee is het uurwerk gefixeerd als de achterkant van de kast erop gedrukt is. Zonder tegendruk op het uurwerk mij het eruit halen van de batterij tilt het uurwerk en de ring op en de kans is dan groot dat de wijzers er dan aan de andere kant af gaan.
De dubbelzijdig kleefband om het glas te verwijderen methode gaf geen soelaas. Ook wat druk opbouwen via de opening voor de stift met kroon en een passende injectiespuit werkte evenmin.

Ik denk dat je met een injectiespuit niet genoeg druk zal kunnen opbouwen. Ik deed het al met een fietspomp: Hoe glas Skagen horloge verwijderen?

Respect hoor voor je vasthoudendheid met zo’n troephorloge. Ik had hem allang in de hoek geflikkerd. Ben benieuwd of je hem kan repareren :muscle:

1 like

Emotionele waarde hè. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Bert_be
Ik ga de hele draad achter je link nog eens doornemen. Inmiddels heb ik het glas er heel af door te drukken met een bunnen de kast passend gemaakt stuk buis. Het glas er weer heel op krijgen wordt het volgende probleem. Maat nu ik de wijzers heb kan ik eerst controleren of het uurwerk nog goed en langer dan 2 uur functioneert. Mer die klacht kwam mijn schoondochter tenslotte bij mij.

Heeft iemand een bruikbaar idee om het glas er weer heel op te krijgen? Het glas is gevat in een dun kunststof ringetje mer een uitsparing voor het glas. Ik beschik niet over een luxe pers die overal rondom gelijkmatige druk levert, Al is dat met een solide schroef-lijmtang wel te improviseren.
Dank voor alle adviezen. Een ander probleem is hoe de fragiele wijzers weer op zijn plaats te krijgen.
Oppakken met een stukje kneedgum of een buddy lukt wel. Het erop drukken zonder schade te veroorzaken lijkt me lastiger. Mogelijk kan het met een kleine maat injectiespuit met passende opening?

Ja, opdrukken met de injectiespuit zou misschien lukken.

Het terug persen van het glas moet 100% vlak gebeuren. Als je hem maar iets scheef perst mol je de glaspakking, het dunne plastic ringetje. Let even op het ringetje, een kant van de ring heeft een subtiel afgeschuind vlakje aan de binnenkant. Die moet aan de bovenkant komen, aan de kant waar het glas ingaat dus.
Kan lastig zijn om dit zonder een goede glaspers te doen.

Ik zou eerst en vooral eens proberen of het niet gewoon lukt op volgende manier:
Leg het glas op een stevige, vlakke, propere ondergrond. Laat de pakking zitten in de kast, of plaats deze correct terug (zie post hierboven).
Positioneer de kast op het glas en kijk zijdelings om te verifiëren dat de kast parallel op het glas ligt.
Met de 2 duimen, met het gewicht van jouw bovenlichaam, loodrecht naar beneden drukken tot de kast het oppervlak raakt.
Een lijmklem (bij ons in Vlaanderen ook wel een “sergeant” genoemd) zou het ook moeten lukken. Een blokje hout als basis voor het glas en aandraaien op het deksel.

Met een injectiespuit zou moeten lukken. Loodrecht naar beneden drukken. Ondersteun het uurwerk! Dat verhindert schade aan het uurwerk en verhindert het plooien van de wijzerplaat of losdrukken van he5tuurwerk van de wijzerplaat.

1 like

Ik heb de compressor erop gezet :smile::see_no_evil:

1 like

Doe je voorzichtig?

IMG_0801

5 likes

Zo doe ik dat ook altijd bij onwillige glazen :innocent:
Ik wikkel wel altijd eerst het geheel in een doek, anders moet ik het glas bij de buren gaan ophalen :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

Klopt, ik had het spul in een plastic vershoudzak welke we in de diepvries gebruiken.

1 like

Mijn dank voor de tip van een vlakke ondersteuning en gelijkmatige druk met beide duimen. Lukt dat niet dan kan er nog altijd een lijmtang (In een opstelling) aan te pas komen.
Maar eerst controleren of het uurwerk langer dan 2 uurtjes loopt op een nieuwe batterij voor het glas er waar opgaat.

1 like

Of men heeft aan het uurwerk getrokken bij het verwijderen van de oude batterij. Ik heb ze regelmatig voorbij zien komen. Meestal een batterijen wissel op markt of braderie. Hiermee zeg ik overigens niet dat alle batterijen wissels op braderie of markt slecht hoeven te zijn​:sunglasses:. Zo….even een disclaimer er nog ingezet :see_no_evil:

2 likes

Als de markt batterij wisselaar werkt op dagen met een voor Nederlandse begrippen bijzonder lage luchtvochtigheid en goede nieuwe pakkingen gebruikt kan de beste man/vrouw achter de kraam best goed werk leveren. Daar geloof ik wel in :wink::see_no_evil:.

Tip voor de markt shoppers; check even de leeftijd van de batterijen die gebruikt worden. Zelfs beste wisselaars kunnen ze zich daar wel eens vergissen en oude voorraad mixen met de nieuwe. Zo’n vergissing is snel gemaakt en even helpen met meekijken kan geen kwaad.

1 like

En @petervanbeurden, is het gelukt?

In verband mer andere drukke werkzaamheden heb ik het klusje even geparkeerd, En ik wacht op nieuwe batterijen. Ik kom er nog op terug. Ik vroeg me wel af of ik bewegingen moet kunnen zien bij dir uurwerk zonder dat er wijzers op zitten, Ik zie wel een spoel, maar met de bestaande batterij erin geen enkele beweging. Waar moet ik kijken?