Hoe kan je testen dat je horloge waterdicht is

Ja dat dacht ik dus ook.
De GMT is eind 2017 geserviced, die ga ik toch even laten testen. Niks vervelenders dan op vakantie je horloge op je bedje of in de tas te moeten laten liggen als je gaat zwemmen.

Het vertrouwen van Rolex eigenaren in hun horloges lijkt wel omgekeerd evenredig met de kwaliteiten die ze aan hun toolwatch toedichten…

Eind 2017 geserviced. Dat is dus nog geen 3 jaar geleden.

5 likes

In dit geval, geen Rolex service. Maar een service bon van een Italiaanse dealer.
Horloge is trouwens 16 jaar oud, dit was servicebeurt nummer 3.

Het had anders geweest als ik hem zelf had laten servicen. Een officiële Rolex beurt, no worries. Dan had ik zo het water in gesprongen.

1 like

Dat is dus Wesseling en Vreeker te Alkmaar zijn erkent Omega rep.
En zijn goed breng er al mijn horloges Duikers !

1 like

Ik zie weinig serieuze antwoorden hier. Ik wil ook graag mijn 2 jaar oude Omega PO laten testen. Is dit ieder jaar nodig? En een juwelier hier in de buurt vraag 40 euro en stuurt deze dan op naar een Omega erkende horloge maker. Is dit een normale prijs?

1 like

Welnee. Een horloge met bouwjaar 2020 hoef je echt niet te laten testen. Gewoon lekker het water mee in gaan. Daar zijn de horloges voor gemaakt.

Wanneer is hij voor het laatst geserviced? Horloge is uit 2006 dus modern. Als het al lang geleden is, wegbrengen voor een servicebeurt. Een goede horlogemaker test na service altijd de waterdichtheid en dit kost verder amper tot niks.

Maar wat wil je precies met je horloge gaan doen als ik vragen mag? Zwemmen, douchen, door de regen lopen, of alleen je handen wassen? :joy:

Nee man! 2020 is niks. Gewoon wachten tot de volgende service beurt. Goede horlogemaker test na service altijd de waterdichtheid.

1 like

Er zijn juweliers die ter plekke het kunnen doen, bv in mijn geval Pertijs Breda, ik denk dat Martens Maastricht het ook kan maar S&C waarschijnljk niet. Vaak net zoals stalen band op maat maken zonder kosten. volgens mij kan @PeterLC dit ook voor je doen en goedkoper.

1 like

Ik heb het geluk in Noord Limburg te wonen. Hier zijn weinig horloge makers en al zeker geen Omega service punten.

In Maastricht is genoeg te vinden :slight_smile:

1 like

Maastricht is Zuid-Limburg nog zeker een uurtje rijden. Heb ik niet zoveel zin in voor een testje te laten doen. Dan kan ik beter die vier tientjes betalen.

Moet er ook wat voor over hebben hé :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Haha dat is waar. Maar als ik hier de reacties zo hoor kan het nog even wachten. Het enige wat ik ermee wil doen is er mee in het zwembad springen en misschien in de zee. Vooral omdat ik hem dan nergens hoef te laten liggen.

Mag ik je dan een tip geven: Laat je horloge lekker thuis op een veilig plek. Gebeurd er zeker niks mee :wink:
Je horloge kan dan wel waterdicht zijn, zout water en chloor op je horlogekast en band kan je beter voorkomen dan genezen. Aan jou uiteraard de keuze. Ik wens je in ieder geval wel een fijne vakantie!

1 like

:roll_eyes:

1 like

Ik heb een stale band zal toch niet zo’n probleem geven ?

Nee hoor. Je kan er gewoon mee het water in.

Ging me vooral hier om. Als je weg bent van huis en je moet de hele dag met je horloge in gedachte zijn, laat hem dan lekker thuis. Gebeurt er ook niks mee en dan heb je tenminste een rustige vakantie :slight_smile:

Terugkomend op de suggestie zelf een waterdichttester op Alliexpress te kopen: dit is met water testen. Als je horloge dus niet waterdicht is heb je een gerede kans op water in het horloge als hij lek is of wat ook wel eens gebeurd als de glaspakking niet helemaal meer goed klemt, dan ploft het gehele glas uit de sponning en dan is het uurwerk zelf echt volledig nat.

Een echte horlogemaker zal, als hij met water test, het uurwerk verwijderen en alleen de kast met kroon en deksel testen. Bij lekkage hoeft hij dan alleen de kast uit te drogen en blijft het uurwerk en wijzerplaat zelf onbeschadigd.

In de praktijk test je meestal droog. Als je de pakkingen al had vervangen en hij lekt, dan ga je nog een keer nat testen zonder uurwerk om te zien waar het lek zit, daar zie je luchtbelletjes dan uit de kast ontsnappen.

3 likes

Goedenavond vrienden,

Om dit topic maar even uit de dood te laten herrijzen:
Ik heb onlangs een Pelagos gekocht en was voornemens om hem mee te nemen op vakantie, alwaar ook gezwommen/gesnorkeld/gedoken zal worden.

Ik heb het horloge droog laten testen tot 10 bar, dit was helemaal goed. Het zwemmen en snorkelen had ik daarmee wel aangedurfd, ware het niet dat de horlogemaker zijn bedenkingen hierbij uitte.

De uitleg erbij was dat, aangezien het horloge 4 jaar oud is, hij tegen een service aan zit en de pakkingen mogelijk niet meer helemaal fris zouden kunnen zijn, door bijvoorbeeld zweet/zoutwater/shampoo.

Dat ik er niet mee moet gaan duiken tot 30m kan ik inkomen en dat wil ik prima laten (was wel vet geweest).

Maar nu mijn vraag, als het horloge nu tot 10 bar getest is en goed is, dan zou het zwemmen en snorkelen wel mogelijk zijn toch?

(Op de vraag “waarom”: omdat ik hem niet ergens wil laten liggen terwijl ik weg ben. En hij gaat überhaupt mee omdat ik graag mijn horloges daadwerkelijk draag en herinneringen mee maak.)

Ik heb ook gelezen over het feit dat een stoot/schok ervoor zou kunnen zorgen dat het horloge niet meer waterdicht is, wat eigenlijk ook afbreuk zou doen aan de garantie/onderhoudsbeurt als dat zo makkelijk zou gaan?
Daarbij vraag ik me af of men niet te paniekerig doet, dit soort duikhorloges zijn immers gemaakt om diep te kunnen en een stootje te verdragen?

(Dit zal wel een mooie moshpit van meningen worden, maar ik ben toch benieuwd! :popcorn:)