Hoe klein of groot mag een horloge zijn?

Ik vind (ook) de lug to lug afstand belangrijk, maar ook de bandbreedte en de dikte van de kast (een klein dik horloge vind ik niet staan). En natuurlijk hoe de endlink valt. Kortom: het moet in verhouding zijn (voor mij).
Overigens vind ik een groot voordeel van een kleinere kast, dat deze (meestal) lichter zijn en prettiger dragen (voor mij).

Erg persoonlijk allemaal. Ook de omtrek van je pols zegt overigens niet alles, want er is ook nog zoiets als de dikte en de breedte van de pols.

En tussen de poten?

3 likes

Hij komt morgen aan! Zo snel ik hem heb en een bandje vind, zal ik een foto posten.

2 likes

Zo praat je niet over de benen van een vrouw :face_with_raised_eyebrow:

7 likes

Hierin zijn zoveel variabelen, de lug to lug, kastvorm, mannelijke of vrouwelijke aanzet, grote van wijzerplaat tov geheel, etc.

Vintage mag bij mij best tot 34 gaan, een zomer duiker tot 44. De 40mm 5 digit kasten van Rolex zijn voor mij de sweetspot qua formaat sporthorloges.

Voor mij is dan ook de setting nog wel bepalend voor hoe groot het horloge mag zijn. Een MarineMaster Tuna leent zich prima voor aan of op het water. Dan mag die ook best iets te groot zijn. Is die echter aan de grote kant en draag je hem met een pak, ziet het er niet uit.

Tevens is polsomtrek niet het meest accurate referentiemiddel.

1 like

hier kan je ook wat opsteken

1 like

Ook veel over zitten opzoeken toen ik twijfelde om een 36mm horloge te kopen.

Mijn conclusie: er is geen maatstaf voor, maar hangt af van smaak, mode en horloge.

Qua mode: huidige trend is terug kleiner vs. zeven à tien jaar terug (toen kon 't niet groot genoeg zijn lijkt het). Maar als je vijftig jaar terug kijkt was 39mm een groot horloge.

Smaak is echt héél persoonsgebonden. Ik hou van een kleiner horloge op m’n 18cm pols omdat ik het gewoon mooier/eleganter vind ogen.

Hangt ook erg af van uiterlijk horloge. M’n Speedtimer SSC813 van 39mm lijkt kleiner in de spiegel dan m’n Commuter van 36mm, puur omdat de Speedtimer die zwarte bezel heeft die de dial kleiner doet lijken. Dat terwijl de dials feitelijk even groot zijn. Daarboven heb je dat een duikhorloge (naar mijn gevoel) best wat groter mag zijn dan een dressy horloge, omdat dat nu eenmaal past in de stijl.

Dus ik zou zeggen: het is te klein/groot wanneer je het even aan hebt en je het te klein/groot vind op je pols. Maar dat is natuurlijk een nutteloos antwoord :slight_smile:

Persoonlijk is dat voor mij veels te klein, vanaf 42 mm, liefst 44 mm wordt het voor mij pas leuk.
Maar hey, je moet doen wat je zelf mooi, goed en groot genoeg, vindt, daar is je eigen mening voor nodig…….

1 like

Bij dressers mag het bij mij kleiner zijn dan b.v. bij duikers. Maar draag vooral wat jij mooi vind staan. Jij kijkt er het meest naar.
Het gros van de mensen om mij heen dragen geen horloge of een smartwatch en kijken nooit naar andermans horloges.

Ik draag horloges tussen de 36 en de 44 mm, het gaat meer om het horloge soms dan dat ie zo goed past, als ik een horloge gaaf vind dan is het formaat niet doorslag gevend.

Maar ideaal is 36 a 38 mm, dat zeker op mijn kinderpolsje.

Het hangt af van:

• Grootte wijzerplaat vis a vis totale diameter
  • lengte van de lugs
  • vorm van de kast, rechthoekig is bijvoorbeeld heel anders qua dragen
  • kleur van de wijzerplaat
  • stijl van het horloge an sich
  • of het voor bracelet of leren/stoffen band gemaakt is
  • dikte van het horloge

Evengoed, qua ronde horloges is mijn goldilocks-zone 35-38mm met een dikte tussen 8 en 11,5mm, en een lug to lug lengte die de 47 absoluut niet overstijgt.

Qua vierkant 29-35mm, niet dikker dan 10mm, qua rechthoek ergens tussen de 24-28mm breed, en tussen de 39-43mm lang. Ook niet dikker dan 10mm.

Polsmaat is hier 18,5cm.

Uitzonderingen? Sporthorloges en duikhorloges mogen nog eens 40mm worden, maximaal. Chronografen het liefst ook maximaal 39, 40 in noodgevallen. :slight_smile: Sporthorloges liever niet boven 12,5mm, maar tot 13 geef ik wat speelruimte.

2 likes

Persoonlijke voorkeur, smaak en wat je gewend bent spelen voornamelijk een rol. Dressers ogen kleiner mooier, terwijl duikers best wat groter mogen zijn. Zoals al vermeld door anderen; lug to lug, kastvorm, kastdikte, type horloge, het speelt allemaal een rol.

Heb horloges tussen de 37mm en 42mm. 38mm tot 39mm staat op mijn 17cm pols het best. Maar een stoere chrono op staal of een toffe duiker van 41mm draag ik met veel plezier en trots :wink:

Anderen zien toch niet wat jij draagt. Als jij je er goed bij voelt, dan is het oké. Wel benieuwd overigens naar je laatste (kleine) aanwinst

Kleinste 32 millimeter

Grootste 44 millimeter

Sweet spot 39 millimeter / 40 millimeter

2 likes

I don’t care a damn. :grin:

Grootste 49mm, kleinste 33mm op een 17.5cm pols.

1 like

Zolang het bandje maar bol staat…:+1:t2:

1 like

Ik draag horloges van 31 tot 48mm, op een pols van 18,5. Who cares joh, als je er zelf maar blij van wordt…

2 likes

Voor we geïnteresseerd was, de Tissot na een nieuwe batterij en bandje:
486789585_669946975976968_6218739411531146423_n

1 like

De Tissot is wellicht niet te klein, maar het bandje is volgens mij wel te kort. Ik zou een witte hand krijgen na een uur, en die is normaliter bruin. :sweat_smile:

4 likes

:thinking:

2 likes

Maar wellicht ook wel.

2 likes