wat is te groot?

in navolging van één van m’n vorige topics maak ik hier nu een topic die bij vele vroeg of laat wel belangrijk kunnen zijn bij het aankopen van hun volgende horoge.

al vele discussies gelezen in verschillende (only) topics maar toch vraag ik me af wat voor vele onder jullie nu echt de max is aangaande de grootte van het horloge.
ik wil hierbij even mijn eigen opinie over dit item verklaren en neem drie horloges in mijn collectie als voorbeeld.
vooreerst laat me beginnen met mijn polsmaat, dit om een reëel beeld te geven

deze horloges zijn wel het hoofddeel van de collectie maar ik denk dat dit niet zoveel uitmaakt in vergelijking met andere merken,
laat me beginnen met de diameter van deze horloges;

zoals je kan zien een variatie van verschillende grootte
doch draag ik ze met veel plezier, ik heb zoiets van ‘klein is fijn maar groot is even aangenaam’
natuurlijk heb ik ook limieten en daarom zal ik niet snel een groter horloge dragen dan hier is voorgesteld.

maar nu,… als ik zo vrij mag zijn ga ik jullie de werkelijke afmetingen van de uurwerken (wijzerplaten) tonen, deze zullen mss velen onder jullie wel verbazen:

natuurlijk maken deze maten het horloge niet kleiner maar het laat wel zien wat een verschil het is tussen de kast en uurwerk zelf :astonished:

nu, wat voor velen mss ook belangrijk kan zijn, zijn de ‘lug to lug’ maten en ook hier heb ik dan ook even de maten van genomen, zie hier de resultaten:

en om dan een voorbeeld te geven hoe deze op mijn pols “vallen” hier ook drie voorbeelden :grinning:

het komt er eigenlijk op uit met wat ieder zich goed voelt en ik weet ook dat smaken verschillend kunnen zijn :smiley:
met deze drie voorbeelden (die ik allemaal even graag draag) ben ik wederom benieuwd naar de opvattingen van anderen hierover.

34 likes

Dit is best een vreemde gewaarwording om te zien. Het lijk bijna alsof ze gewoon eenzelfde maat hebben. Thanks voor dit grappige feitje.

4 likes

Inderdaad grappig om te zien wat de daadwerkelijke maat van de wijzerplaat doet ten opzichte van de kast.

Voor mij persoonlijk zou ik niet groter gaan dan 43mm, al was dat vroeger wel anders.

Er is een tijd geweest dat ik niet kleiner wilde dan 46mm, vandaar mijn forumnaam uit die tijd :smirk:

Verder gewoon dragen waar jij je goed bij voelt.
Ik had op een gegeven moment een Bretling Superocean Heritage 46mm en die kroon prikte de hele tijd in mijn hand.
En ik voelde m de hele dag zitten.
En mijn horloge daarna was een Tag heuer van 42mm en toen dacht ik hey die voel ik bijna niet.

Ik zou nu zeggen dat 41-42 mm voor mij perfect is maar ik heb nog nooit kleiner dan 41mm om gehad

2 likes

Maak even foto’s in de spiegel. Dan zie je de werkelijke verhoudingen.

4 likes

Dit lijkt een grapje maar dat is echt zo idd :+1:t2:

1 like

Ik probeer tegenwoordig niet meer groter dan 37mm diameter te gaan, daar mag wel een flinke verhouding LtL/diameter tegen over staan zoals bij mijn club. Het draagt fijn, en het is elegant. Ik kijk ook naar nogal wat rechthoekige en vierkante horloges, maar daar kan ik zo niet meteen een maximale maat aan geven.

Polsje van 17,25cm.

6 likes

Als er invicta op staat is het horloge te groot.

9 likes

Ook waar!!

1 like

Daarom is voor mij de lug to lug en de doorsnee van de wijzerplaat af en toe belangrijk! Daardoor heb je een idee hoe groot/klein een horloge oogt!

Want 40mm zijn niet altijd 40mm… soms draagt/oogt een 40mm horloge groter als een 42mm exemplaar!

Maar het allerbelangrijkste blijft toch: PASSEN!

Als je risico niet in wilt gaan van online kopen…

1 like

Vincent, een vraag uit oprechte interesse.
Hoe meet je je pols op één tiende millimeter nauwkeurig?

4 likes

Beroepsmisvorming Eddie. Daarbij meet de ene op zijn polsbeentje en de ander er achter, spant de ene zijn meetlint strakker aan,… Maw het doet er niet toe.

4 likes

Elke

Telt hè!

3 likes

Digitaal meetlint?

2 likes

Om op de vraag van TS in te gaan. Mijn pols meet zo ongeveer 17cm. En ik draag horloges van 35,5 tot 47mm. Máár, de eerste is een vintage (Omega) en vind ik daarom prima kunnen qua maat. Mijn grootste horloge in mms is m’n Seiko Solar Tuna. Maar dit is (dus) een duiker en hierdoor is, door de bezel, de wijzerplaat sowieso al kleiner en, belangrijker nog, hij heeft geen lugs. Dus dan kan het nog. Geldt ook bijvoorbeeld voor mijn Seiko Samurai. Sterk aflopende/afgeschuinde lugs. Dus, met 43mm, toch nog draagbaar, voor mij. Mijn fijnst dragende horloges, die mij (vind ik) ook hebt best staan, qua maat, zijn echter mijn Squales 1521. Met 42mm op papier nog best fors. Maar door de lug- en kastvorm en ook weer de duikersbezel, dragen deze een stuk kleiner. Nou ja, meten -of beter nog, passen- is weten, dus! :slightly_smiling_face:

3 likes

Ik hield vroeger van grote zware horloges, tegenwoordig vind ik 40 mm genoeg het mag zelfs kleiner. En het gewicht maakt ook niet meer uit.

2 likes

Voor mij maakt de maat niet zoveel uit. Het staat of het staat niet.

4 likes

De diameter zegt wel veel maar niet alles, het ligt ook aan de lugs en de algehele constructie van een horloge. Zo heb ik een flieger/pilot van 43mm en dat is voor mij de max. Maar ik heb ook een paar G-Shock’s die eigenlijk puur gemeten groter zijn maar toch prettig dragen en niet overdreven groot ogen.
Ik heb ook vintage spul tot zo klein als 32mm en dat draag ik ook met plezier. Het is dan wel weer wennen als je hierna een duikhorloge om doet. Dat is dan even schrikken maar na een uurtje of zo, nergens meer last van. En ik ben geen grote swapper, soms draag ik een horloge weken achterheen.

2 likes

Size matters.

1 like

Er zijn er twee te groot voor je pols, waarbij de 40mm nog passabel is.

2 likes

Jouw voorbeeld ter verduidelijking is interessant om te lezen en te zien. Op mijn 17cm pols draag ik uitsluitend horloges van 38 tot 42mm. Vorm van de kast, wel of geen bezel en uiteraard de ltl zijn bepalend hoe een horloge op de pols valt en oogt.

2 likes