Hoe komt een horloge (zakelijk) over?

@Nickjackelson

Lees mijn reactie onder de jouwe en boven deze nog even. Als we jouw manier van exclusiviteit gaan hanteren is echt heel weinig exclusief. Als Rolex niet exclusief was, dan liep Jan Modaal er ook mee.

1 like

The man has a point there @Nickjackelson … Maar de definitie van exclusiviteit was niet de reden waarom TS dit draadje begon.

1 like

Mooie samenvatting. Zou daar voor de NL-situatie wel aan willen toevoegen dat als je eenmaal een keer medeliefhebber treft, er wel degelijk reactie kom en doorgaans positief en voor je weet zit je volop in een geanimeerd gesprek over de gemeenschappelijke hobby en worden schaamteloos de ‘wristies’ aan elkaar getoond op de telefoon en polsmaten uitgewisseld :rofl::rofl:

1 like

Ben ik het niet mee eens. Iets wat altijd en overal te koop is (al is het voor meer dan de nieuwprijs) is niet exclusief.
Iets waarvan er enkelen of slechts 1 gemaakt is, is in mijn ogen altijd exclusiever dan een lopende band massa product.

1 like

Geen probleem, men mag van mening verschillen.

Dan is een Patek ook niet exclusief. Die kan je ook gewoon via Chrono bestellen. Wordt gewoon keurig thuis bezorgd.

1 like

Ik denk dat je vraag voor mij is.
Deze met groene plaat: 220.10.41.21.10.001

Precies dit. Ik let er (als liefhebber) ook op wat andere mensen dragen. En als ik een horloge herken, dan maak ik er meestal ook wel een opmerking over. En aan de reactie die je dan over het algemeen terug krijgt merk je ook wel dat het liefhebbers zijn.

2 likes

Ik heb dit topic in eerste aanleg even gemist, maar dit had ik je wel kunnen vertellen van tevoren. Het is hetzelfde als met pakken, schoenen, je kapsel, etc. Je gaat er echt geen indruk mee maken, iets verkopen of iemand overtuigen tijdens een meeting, sollicitatie of eerste afspraak. Maar je kunt er wel je glazen mee ingooien als je het verkeerd doet. Als je ongeschoren met ongepoetste Van Haren stappers en een gekreukte krijtstreep van de H&M bij je afspraak verschijnt als bijv. consultant ga je het moeilijk krijgen om serieus genomen te worden. Waarschijnlijk vraagt de beveiliger bij de deur al wat je komt doen.

Hetzelfde, in mindere mate uiteraard, geldt voor horloges is mijn ervaring. Een smaakvol goed passend horloge maakt het plaatje af maar dat is het wel. Een protserige Armani of zo, of een nep gouden hommage (of nog erger een nepperd) doet af aan hoe je overkomt en dus je vermogen iemand te overtuigen.

Wel leuk om je ervaringen m.b.t. verschillende landen te zien. :+1:t2: :slightly_smiling_face:

Dat is het nou juist hé, Jan Modaal loopt er ook mee… :man_shrugging:t2: Dat is waarom iedereen met geld is gaan flexen met Patek. Met Rolex kun je je niet meer onderscheiden van de gemiddelde camping ganger.

5 likes

Ik weet niet of jij de definitie van Jan modaal kent, maar Jan Modaal loopt hier echt niet mee hoor. Of je moet criminelen ook als Jan Modaal zien. En in dat geval loopt Jan modaal ook met een Nautilus. Ik heb ze meegemaakt hoor. Een huurhuisje waar ze bij wijze van spreken op de betonnen vloer leefden, maar wel een C63 AMG voor de deur en een Nautilus in het matras verstopt. Dus als we op die toer gaan…

Zeker, en dat is ook niet de minimum loner in een sociale huurwoning hé. Jan Modaal heeft in Nederland gewoon spaarcentjes en een prima lease of 2de hands auto. Dus een gebruikte Rolex is gewoon prima bereikbaar voor Jan, als hij ervoor wil sparen. Daar hoef je geen crimineel voor te zijn. En dan hebben we inderdaad ook nog de beroepsgroep die z’n centjes vooral contact ‘uitbetaald’ krijgt en graag investeert in roerende zaken. Dat helpt de perceptie van exclusiviteit ook niet echt natuurlijk :man_shrugging:t2:

3 likes

met moderne Rolex inderdaad. Maar met een vintage topstuk laat je zien dat je smaak en horlogekennis hebt (althans imho)

2 likes

Dan denk ik dat jij het over een Jan Modaal hebt die niet op vakantie gaat en leuke dingen doet. Met twee keer modaal koop je tegenwoordig een nette garagebox. Als ze lease rijden gaat de eigen bijdrage er nog vanaf en dan kan ik je vertellen dat als als je een gezin met kinderen hebt er verrekte weinig over blijft. En als je dan toch die Rolex koopt en tegen je gezin durft te zeggen dat ze niet op vakantie gaan omdat papa een Rolex moet hebben, dan vind ik eigenlijk dat je het niet kan betalen.

3 likes

Dit gaat mij wel te ver hoor. Ik heb zelf een prima inkomen én ben horlogeliefhebber maar 10k uitgeven aan een horloge vind ik teveel. In de afgelopen jaren zie je inderdaad meer Rolexen ‘in het wild’ maar de Rolex bezitters die ik persoonlijk ken hebben of geld in de familie, of zijn succesvol ondernemer. Als het zo is dat de gemiddelde accountmanager met een lease-KIA in Nederland een moderne Datejust heeft, is dat niet iets wat ik terugzie.

2 likes

Je hebt ook mensen die dingen kopen voordat ze een gezin hebben hé. En je hebt meer dan genoeg gebruikte Rolexen voor een bereikbaardere prijs. Die zeg 5k die je nodig hebt voor een instap Rolex is te doen voor Jan Modaal. Dan moet hij inderdaad wel prioriteiten stellen. Maar dan blijven er nog steeds plenty Jan Modaalen over die er eentje kopen. En al was het vanaf Jan Tweemaalmodaal dat een Rolex wat gebruikelijker wordt. Dat zijn nog steeds een hoop Rolexen op de camping. Dat maakt het hebben van een gemiddelde Rolex ongeveer even onderscheidend als het rijden in een tweedehands 3-serie.

Vind ik ook. Maar van onze mening over deze mensen wordt een Rolex niet exclusiever

Dat kan, smaak is subjectief natuurlijk. Maar vintage is betaalbaarder dan modern, dus ik vrees het omgekeerde.

1 like

haha heerlijk…dat is in ieder geval qua verfijning en stijl zeker een Jan Modaal :rofl: :rofl:

1 like

Ook dat is subjectief/realtief. Mijn duurste horloge in de kist is vintage. Zo vintage dat hij ouder is dan de meesten in dit topic schat ik. En dat terwijl er ook een moderne speedmaster tussen zit… Zo zie je maar, we hebben een gevarieerde en veelkleurige hobby :sweat_smile:

1 like

Modaal is in 2024 zo’n 44.000 bruto per jaar (incl. vakantiegeld). Voor Jan is 5K toch écht nog een hele smak geld en de meeste Jannen hebben dat niet over voor een horloge van 5-10K.

1 like

Het heeft niet alleen betrekking op Rolex. Ga eens zoeken op exclusieve kleding en exclusieve auto’s en exclusieve sieraden. Dan denk ik dat we de term exclusief moeten herzien, want met jouw theorie is er dan praktisch niets exclusief meer.

1 like