Of het is iemand die zijn vak verstaat
Typisch Nederlands dit.
Laaaang geleden maakte een collega de opmerking dat ik nogal vaak op vakantie ging. Hem meteen verteld dat ik hem beduidend meer patserig vond met die drie kinderen van hem …
keuzes, keuzes.
Een andere collega (inhuur) had een extreem dikke mercedes gekocht (daar hadden makkelijk vlaggetjes op gekund), die huurde in de buurt een garagebox zodat er geen afgunstige blikken van de opdrachtgever die kant op konden.
(zo zielig waren ze daar wel)
Nee hoor, 99% denkt helemaal niets over Lange, en al helemaal niet wat deze zou kosten. Er wordt hoogstens een blik op geworpen om te kijken of hij mooi is, of om mee te kijken hoe laat het is
Zelfs als je een Rolex Submariner draagt, waarvan wij denken dat werkelijk iedereen die herkent, valt bij de meeste Nederlanders totaal niet op. Misschien dat 20% dit horloge zou herkennen indien ze er op zouden letten, wat meestal niet het geval is.
In sommige andere landen ligt dit percentage wel hoger. Een gemiddelde Noord Italiaan bv let hier veel meer op, maar doet hetzelfde met kleding. Dit zie je ook duidelijk terug in het straatbeeld. Dan loopt de gemiddelde Nederlander er maar bij als een tokkie.
Dit is em wel inderdaad…Dan heb je weinig meer te wensen toch?
Mooi ding!
Leuk topic waar ik zo ineens even over struikel.
Persoonlijk houd ik er niet veel rekening mee. Mijn collectie is ook niet zo opzichtig. De speedy is inderdaad een soort Volvo onder de horloges zoals @Yorick treffend schreef en mijn Breitling 806 (1964) is weliswaar een navitimer maar erg ingetogen. Ik heb realtief veel vintage en dat valt van zichzelf al wat minder op.
Maar bovenal heeft 99% van de bevolking er helemaal geen oog voor. En ook geen idee. De keren dat ik erop werd aangesproken was door een medeliefhebber. En andersom doe ik dat ook. Eigenlijk alleen maar positieve reacties. Ik merk dat het mensen veel meer opvalt dàt je veel verschillend horloges draagt (en dus als verzamelaar ‘door de mand valt’) en veel minder wàt het dan is.
Wel heb ik het idee dat de moderne sportmodellen van Rolex (>41mm, fluted bezels, wit of rose goud etc) en die dikke moderne hoogglans Breitlings wel eerder een (minder positieve) reactie uitlokken en een beetje (al dan niet trerecht) met patsers geassocieerd worden.
Maar samengevat, ik draag wat ik wil en heb eigenlijk alleen maar positieve ervaringen als mensen het opvalt.
Puur uit interesse en liefhebberij probeer ik tijdens meeting wel eens te kijken wat er gedragen wordt, en ik vind het nog best lastig om dan de horloges ook daadwerkelijk te kunnen “identificeren” (of ik heb een nieuwe bril nodig, dat kan ook)
Verder heb ik geen horloges van 2K+ dus keuzestress heb ik niet in dat opzicht niet.
Dat is zo “Nederlands” (hokje, vakje, jaloezie, niet gunnen, bekrompen, etc).
Inderdaad. Ik ken iemand die had een revisie bedrijf voor versnellingsbakken en automotoren. Als hij inkopen deed, pakte hij altijd zijn oude bmw suv, want dan kon hij meer afdingen dan wanneer hij met zijn SL63AMG komt
Verder, mijn ervaring is, zolang je geen Rolex draagt (want 95% van de mensen kent alleen Rolex als je naar een luxe horlogemerk vraagt), heeft echt niemand het door.
Inderdaad, al draag je de goedkoopste Rolex, deze zal in de gedachten van de leek altijd exclusief zijn. Heerlijk is dat
En jij wil stellen dat dat niet zo is. Van het weekend in Düsseldorf geweest. Lag een leuke 31 mm Rolex OP in de etalage. Mijn vriendin wil de die graag hebben. Naar binnen gelopen en gevraagd naar beschikbaarheid. Wat denk je? Zoals verwacht niet beschikbaar. Dan is in mijn ogen een goedkope OP gewoon exclusief hoor. Hoe wilde je het anders omschrijven?
Sinds ik die Tudor Two-Tone draag merk ik dat het een ontzettend groot verschil is in welke cultuur je zit, hoe erop wordt gereageerd. Uiteraard is - met name hoe je erbij loopt - in Nederland het hele plaatje belangrijk. Als je als patjepeeër met een gouden Tag te koop loopt komt dat anders over dan als je als zakenman een dergelijk horloge half onder de cuff draagt.
Mijn ervaring zoverre:
- Nederland : valt op, geeft signaal af, maar doet misschien alleen iets met onderbewustzijn, verder niet
- China : wel gluren, nooit opmerkingen
- Duitsland : wordt niet op gelet
- Zwitserland : wordt niet op gelet
- België : wordt op gelet, knipoog en weer door
- Scandinavië: totaal niet belangrijk
- VAE : wordt op gelet en gewaardeerd
- VS : wordt op gelet, ontvang nog complimenten ook.“Nice watch, man!”
Maar boven alles gaat het uiteindelijk in zo’n meeting toch eerder om de inhoud dan om de face value. Wat je te zeggen hebt prevaleert boven hoe je eruit ziet. Maar toch heeft het onbewust in sommige culturen (kleine) invloed - zij het positief, zij het negatief.
Het merk ja, maar als ze het horloge zien hebben ze vaak geen idee.
Ik wissel dagelijks en draag enkele van de welbekende Zwitserse (en Franse) merken, ook Rolex. Ik heb dit jaar welgeteld één opmerking cq. compliment gehad. Betrof een Aqua Terra.
Met uitzondering van een enkele “mede-liefhebber” neemt (bijna) niemand waar wat je draagt en kan het (bijna) ook niemand schelen.
Ze maken ongeveer 1,3 miljoen horloges per jaar.
Ja, zeer exclusief
Ja grappig. Betreft dat de AD? Want mijn vriendin wil geen horloge boven list.

Hoe wilde je het anders omschrijven?
Als dure commodity. Rolex verkoopt meer dan 1 miljoen horloges per jaar. Dat is een massaproduct. (Patek verkoopt er ongeveer 70.000). De beperkte verkrijgbaarheid beperkt zich tot de AD’s en heeft andere redenen dan exclusiviteit.
Off topic: AT staat hoog op de shortlist. Uit interesse
welke kleur heb je? (Die nieuwe shades vallen best op)
Exclusief zegt niet alleen iets over de geproduceerde aantallen, maar ook iets over de beschikbaarheid en de bereikbaarheid. Beetje jammer dat ik dit moet uitleggen.
Ik denk dat je dit tegen iemand anders zegt. Ik heb namelijk geen idee waar je het over hebt.