Hoe komt een horloge (zakelijk) over?

Ik heb het over de gemiddelde prijzen en ‘instap prijzen’. Dat is niet subjectief toch?

Klopt. En zo’n gebruikte 3-serie ook. Moet je even voor sparen. Maar is de standaard hier dat iedere Jan Modaal een Rolex moet hebben voor het niet meer exclusief is? Mijn punt is dat wanneer zelfs een Jan Modaal met een beetje sparen en keuzes maken een Rolex kan kopen (en een aantal doet dat ook), je het niet echt exclusief meer kunt noemen. Getuige de vele miljoenen Rolexen die door de jaren heen geproduceerd zijn. :man_shrugging:t2:

2 likes

Daar wringt het inderdaad wel een beetje. Exclusief is tegenwoordig ook gewoon 90% marketing taal. Net als ‘luxe’. Je betaald alleen nog maar voor de perceptie, niet voor daadwerkelijke exclusiviteit denk ik.

Dan krijg je een knikje van mede-horlogeliefhebbers. Jan modaal heeft geen idee van vintage. Alleen de liefhebber zal het opmerken.

1 like

Juist. Het horloge is ook de cherry on the cake bij de outfit. Niet andersom.

Maar de truc is om ook in je H&M pak serieus genomen te worden op die eerste afspraak, zodat je daarna gewoon in je spijkerbroek kunt verschijnen en het alleen nog maar om inhoud gaat.

Vrij simpele oplossing- koop een speedmaster! In mijn beleving herkennen enkel kenners dit als een duur(der) horloge.

Voor de andere 99% is het in de ogen van de willekeurige aanschouwer een 13 in dozijn horloge.

Dit is trouwens ook de reden dat ik mijn speedy werkelijk overal draag…

Een speedy kan ook (misschien afhankelijk van de strap) overal bij worden gedragen (ook dus bij een pak)… tijdens mijn werk als fiscalist draag ik m vaak en heb niet het idee dat dit de acquisitie verstoort

4 likes

Maar daar op terugkomend: Een Patek kan je ook gewoon via Chrono bestellen. En als ik spaar dan kan ik die ook wel betalen. Is Patek dan ook niet meer exclusief?

1 like

Ik weet niet of dit nou inkomen gerelateerd is, maar ik denk dat 90% gewoon een gouden horloge als duur ziet en de rest niet opmerkt.

Tuurlijk. Sterker nog, je kunt het expres doen om je impact te vergroten :laughing: Dan zou ik er voor de lol ook gewoon een vol gouden Rolex bij dragen. Je moet jezelf wel een beetje blijven uitdagen. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Het horloge is misschien the cherry on the cake voor jezelf. Voor degene aan wie je wat probeert te verkopen totaal niet. Of ga je opzichelijk met je arm lopen zwaaien om je horloge te laten zien. Ik denk dat je dan juist helemaal niks verkoopt. Ik denk dat ze zich eerder afvragen met wat voor gek ze te maken hebben.

Nee , Jan Modaal heeft geen idee van Vintage. Maar een hoop Vintage horloges zijn wel het goedkoopst :wink:

Nou ja, Patek begint een beetje bij 10k toch? En er zijn er een hoop minder van in de wereld, die ook nog eens minder op iedere andere Patek lijken. Dus wel exclusiever. Maar echt exclusief, zoals voor de hype? Nee, denk dat PP inderdaad minder exclusief is geworden. Dat een bepaalde groep die dingen is gaan kopen om te flexen helpt de perceptie ook niet echt natuurlijk.

Als je jezelf deze vraag moet stellen kun jezelf denk ik beter een andere vraag stellen. Wat maakt het dat je +/- 8k+ wilt uitgeven aan een Rolex/herkenbaar model terwijl er meer dan genoeg alternatieven zijn? Ik merk dat een horloge juist een heel goed gespreksonderwerp kan zijn (en ja ook zakelijk). Begrijp me niet vekeerd, een Rolex kan dit ook triggeren maar ook het negatieve tegenovergestelde. Btw, 99% van de mensen heeft geen idee wat een horloge in het hoge segment kost. Als je afwijkt van een herkenbaar model dan zit je al snel goed. Weet namelijk zeker dat als je een Cellini draagt niemand (behalve de kenner) zal zien dat je een Rolex draagt. :slight_smile:

3 likes

Nee idd. Zelfs hf horken hebben een patek tegenwoordig

5 likes

:joy::rofl:

Wel weer mooi en vintage. Dat dan weer wel :wink:

Nou zeg je het zelf al. Rolex is exclusief, maar Patek exclusiever :stuck_out_tongue_winking_eye::wink:

1 like

Heb jij meer dan die dames jlc?

Nee, dat is m’n daily

Jan Modaal en zelfs steuncentraal loopt ermee … voor mij is daarmee alle exclusiviteit weg.
Natuurlijk, wil je lekker patsen op een feestje zoals voorheen met de mobiele telefoon, lekker een Rolex kopen en het gevoel hebben van exclusiviteit.

Steuncentraal loopt ook met een Patek. Wat zegt dat dan? Ik koop en draag een horloge omdat ik het mooi vind. Niet omdat ik het exclusief vind. Je bent inderdaad exclusiever met een Hublot. :wink: Zoals eerder gezegd. Je moet exclusief niet zo in enge zin uitleggen/ interpreteren.

1 like

:laughing: :clap:t2: