Ja, daarmee mag ik aan de slag
Hmmmm, interessante theorie. Wellicht dat ik deze tactiek ook ga toepassen.
Poeh, van Climholland mag er best een knakje inzitten, naar deze komt zeker tot onder het randje.
WC-eend is er niets bij.
Was zeker een kwartier ermee zoet😂
Veel langer dan een kwartier ben ik er meestal ook niet mee bezig; als het langer duurt begin ik scheel te zien en ga ik met dingen gooien
Laatste die ik beet had zat zelfs in de knoop. Is toch even puzzelen om te kijken hoe je dat weer uit de knoop haalt
#climholland-modus-aan
Mijn hemel, zo ziet mijn spiraal eruit na een gangbang sessie met 20 piraten die net aan land zijn gekomen na een missie van 4 weken.
#climholland-modus-uit
Ooooh My Dear Gawd! @Climholland is uh wizzerd!
Specificaties van deze Horloge Forum Diva:
Kennis van de materie: Buitengewoon!
Vaardigheid: Geniaal!
Geduld: Bovenmenselijk!
Tekst: Ook geniaal en helendal zeer buitengemeen welzotamelijk geestig!
Ook leuk dat er zo meegedacht wordt door @LVA en @wbcoupe.
Als dit horloge echt weer tot leven komt wordt deze Miljonär een van mijn meest gekoesterde horloges.
Wat een avontuur. Ik kan niet wachten om te horen/lezen hoe het vervolg gaat zijn. Misschien nog vóór ik a.s. zondag naar de Rikketik ga? Ik heb bijna geen nagels meer over om op te bijten.
Super spannend.
Heerlijk topic, kan niet wachten op het vervolg
Binnenkort, hoop ik, binnenkort.
Daar kan ik wellicht behulpzaam zijn, laat maar weten Clim
Dr. Hendrik
Ik heb lange tijd geleden veel contact gehad met ene Hendrik Kwakman.
Ik moest ineens aan hem denken, geen idee waarom.
Op naar een einde van het gevecht, overwinning of verlies. “The Last Post” zeg maar, straks weten we wat er gered kan worden, wie krijg ik van het slagveld gesleept en wat is er gevallen is in de strijd?
We waren “gestrand” bij de balans. De meest voor de hand liggende tactiek is “verdeel en heers, maak een combinatie van 5 en 4. Maar zoals mijn generaal @WBcoupe al memoreerde, dat wil lang niet altijd werken. Dus eerst probeer ik de brug van 1. Eerst aai ik de kleine kromming uit de spiraal en plaats deze in het uurwerk. En waarachtig, er is beweging. De soldaat richt zich op en de Miljonär geeft een eerste teken van leven.
Dat ging makkelijk, welhaast te makkelijk, zou er een valstrik zijn, een hinderlaag?
Voordat ik alles ga afstellen eerst alles erop zetten en oliën we de stenen en het incabloc, zetten we het datumsysteem erop, zetten de wijzerplaat erop, zetten de wijzers erop en……………………………………………………….yep………………………….de hinderlaag. Een valstrik die ik onbedoeld voor mijzelf had uitgezet.
Het centrumrad van de 6325 (zonder datum) is logischerwijs veel korter is dan het centrumrad van de 6425 (met datum) omdat deze de afstand van het datumsysteem niet hoeft te overbruggen. Dus de pijp voor de minutenwijzer komt niet eens boven de wijzerplaat uit.
De eerste wisseltruc van dit verhaal kan helemaal niet. Dit had ik mij vooraf mogen beseffen trouwens, Climholland trapt in haar eigen “booby”trap.
Nu mag ik proberen het centrumrad recht te buigen en te installeren, dit betekent ook dat bijna het gehele uurwerk voor en achter, weer uit elkaar mag. Dus we gaan weer terug naar start (zonder die 20.000 euro), zucht. Geld maakt geld maar deze miljonär levert vooralsnog niks op.
Om deze frustratie wat ruimte te geven ga ik even aan de slag met de andere uurwerken, opwindveren in de veerton en het keyless work plaatsen bij de platines waar dat kan. Ook de radertrein erin waar mogelijk om de barakken een beetje op te ruimen en ziekenboeg schoon te vegen. Hieruit haal ik nog twee soldaten met “potentie”.
Minutenrad tussen een kleine pers, rechter gedrukt. Hele uurwerk weer in elkaar, nu ook de minuten en urenwijzer erop, secondewijzer erop. Dan zou je dus denken dat deze Miljonär nu eindelijk gaat schitteren…………………nope. En de miljonär houdt ermee op!
Secondewijzer eraf, en de Miljonär gaat weer lopen.
Secondewijzer erop, en ze houdt er weer mee op.
Secondewijzer eraf, en de Miljonär gaat weer lopen.
Secondewijzer erop, en ze houdt er weer mee op.
Op deze foto ziet u allen dat de secondewijzer toch een beetje krom is en dusdanig dat, wanneer de secondewijzer erop zit, deze aanloopt tegen de wijzerplaat. Gelukkig niks nieuws onder de zon, dit betekent dat het grootste deel van het uurwerk nu weer uit elkaar kan.
De as van het seconderad eerst een beetje proberen te buigen, voordat we een andere proberen en dat lijkt te lukken. Daarnaast hebben we ook nog en opwindstift die krom is, hier hebben we er echt wel meer van en we vinden er een die qua lengte iets groter is en ingekort wordt.
Kast en glas een beetje schoonmaken.
En ik wil jullie na al dat kroms deze ook niet onthouden. Geen idee hoeveel geweld je nodig hebt om een schroef zo te krijgen.
Achteraf. Tsja, achteraf. Achteraf kijk je en koe in de kont, achteraf is makkelijk praten, achteraf moet Climholland alle nattigheid met een doekje wegvegen, achteraf blijkt het toch geen goede conditioner, achteraf is een Amsterdammertje ineens niet meer om op te zitten.
Achteraf had ik kunnen bedenken dat het moeilijk zou zijn om een miljonär aan het werken te krijgen, maar deze loopt, deze marcheert.
Op naar de tweede. Ik heb geleerd van de eerste en toen ik de barakken opschoonde heb ik de rechtheid van alles gecontroleerd en hopelijk geen rare verrassingen achtergelaten. Wat wel zo is, we moeten aan de slag met de spiralen.
Als we even de rollcall van de vorige keer erbij nemen dan is de beste spiraal die waar de schroef mist in het kompas. Hier heb ik de spiraal uit de brug/het kompas geperst om deze eens over te zetten, dit omdat het incabloc incompleet is en niet compatible met de anderen.
Maar, het uiteinde van de spiraal is te groot voor de gaten van de andere kompassen. Wat zullen we nu krijgen, Climholland heeft een gaatje waar iets niet inpast, ongehoord. Maar ik ben niet voor één gat te vangen, ik ga tot het gaatje, het is niet dat ik ergens geen gat in zie dus ik had al snel een oplossing in de gaten.
Als het gaatje niet past, masseren we het gaatje wat weider. Dus de set van de stenenpers gepakt, bus aan het einde van de spiraal opgemeten en een boortje uit de stenenpers set van dezelfde maat gepakt en voorzichtig het gat groter boren.
De spiraal plaatsen om te proberen of het werkt en, dat doet het.
Dat doet het!
Dat doet het?
Dat kan toch niet. De eerste werkt in alles tegen, de tweede soldaat gaat zonder slag of stoot aan het werk. De timegrapher geeft echter aan dat mijn ongeloof geheel terecht is geweest. Dial up, ze loopt, dial down, ze marcheert, dial vertical, ze paradeert, dial diagonal en onze soldaat strijkt de vlag, struikelt, duikt de loopgraaf in, begint te tijgeren (het is een Leijona) en valt stil.
Nogmaals dial up en onze soldaat staat op en marcheert weer verder.
Waar onze brug van oost-duits pisbakkenstaal te weinig hoogtelucht had bij de Miljonär.
Heeft onze Leijona genoeg hoogtelucht om een eskader Messerschmitts in V-formatie te laten passeren buiten bereik van het luchtafweergeschut. Nope, ook deze slag is nog niet gewonnen.
De complete spiraal er weer afgehaald, alle stenen eruit en opnieuw schoonmaken en oliën. Om de hoogtelucht wat te minderen even gekeken of de kuipjes van het incabloc er wel goed inzaten en waarempel, het kuipje in de balansbrug zit wat scheef. Deze recht geperst en……ze doet het nog steeds niet. Als laatste redmiddel de veer nogmaals nagelopen en daar zag ik een heel kleine verbuiging bij het uiteinde van de spiraal, waarmee ze in de brug wordt gemonteerd.
Deze kleine verbuiging blijkt in de lengte een grote impact te hebben, want na deze een beetje recht gebogen te hebben, heeft de Miljonär ook een tijger als huisdier. Ik noem jullie Joe Exotic en Thomas.
Kijkende naar het verdere slagveld zou ik nog een uurwerk aan de praat kunnen krijgen, maar daarvoor moet ik echt kromme spiralen moeten gaan plooien. Voor nu heb ik even genoeg van dit spelletje stratego. De twee gaan terug huis, de strijd is gestreden, we blazen de aftocht, Ryan is gevonden, @lexaf gaat blij zijn.
Afgelopen zondag hebben Lex en ik het restaurant op de Rikketik in Houten even omgedoopt tot Hotel De Wereld in Wageningen en daar symbolisch onze overgave getekend.
Climholland is niet vies van een verzetje
Hij geeft ieder uurwerk een je-van-hetje
Maar wat ik nu bemerk
Hoe zet je een miljonär aan’t werk?
Met een tijger, soldaat, en “cadetje”.
Dank voor het lezen.
“Love is in the air” voor deze gerepareerde Milljonär, hulde voor je skills en doorzettingsvermogen
Heerlijke memoires van een frontsoldaat. Dank voor het delen en op naar de drukkerij om het te vereeuwigen
Lekker hoor Clim. Ik had er alle vertrouwen in. Toch een happy ending.
Die zag ik aankomen.
Met veel plezier gelezen, gefeliciteerd met het behaalde resultaat