Maar stiekem toch ook wel genieten…
Verder geen ander commentaar dan… WOW!!!
GO get them, Climholland!
Maar geniet eerst even lekker van de Kerstdagen!
Maar stiekem toch ook wel genieten…
Verder geen ander commentaar dan… WOW!!!
GO get them, Climholland!
Maar geniet eerst even lekker van de Kerstdagen!
Dat kan inderdaad altijd nog, vooralsnog heb ik nog 4 juweeltjes met de juiste rondingen die een minutenpijp zouden willen ontvangen.
Cliffbanger?
Hahahahahaha, geen idee. Wordt wel een plakboek denk ik
Leuk topic, dankjewel!
Graag gedaan.
Na de feestdagen meer.
FTFY
Edit:
Kan je de kapotte vervangen onderdelen ook inplakken
Heerlijk leesvoer! Ik zie het al helemaal voor @Lexaf met een handjevol horloges. Zo van “hier, misschien kun jij er nog wat mee”
Plakkerige boel hier
Geniet van de feestdagen en daarna weer ten strijde
Ja sorry
Het was meer in een onvoorwaardelijke: “ik zou het leuk vinden als je er iets mee zou kunnen”
Nou, wij hebben er zeker lol van
Ons doel was (en is) om een Miljonär met datum weer aan de praat te krijgen. Daarnaast zou het super zijn als we de Leijona ook aan de praat zouden kunnen krijgen en als derde doel de Edox. Maar, kijkende naar het slagveld/slachtveld moet ik denk ik blij zijn met een werkende miljonär.
We beginnen met de platine van de 6425 want deze dient wel te kloppen met het uurwerk. De opwindveer zoeken we de mooiste en minst verroeste uit en voor de brug van de veerton pakken we het geheel van onze tweede soldaat.
Voordat we de brug plaatsen gaan we het centrumrad met minutenpijp plaatsen. Ik had besloten dat ik ieder tandwiel onder de microscoop zou gaan bekijken, evenals de stenen in de platine en tadaaah, het minutenrad van onze militär is krom, er zit een vreemde “golf” in het rad. Hetzelfde geldt voor onze soldaat nummer 2 en 4!!! We zijn intussen bij de golfoorlog belandt.
Nu ik toch met de microscoop bezig ben leg ik de tandwielen van nummer 3 even naast de anderen om te kijken of er verschil zit in de wielen of dat alleen de brug van een 6415 is overgezet en niet ook de tandwielen. De tandwielen lijken gelijk, dus het centrumrad van soldaat 3 wordt overgeplaatst, met de minutenpijp van soldaat 3.
Dan de raderen van de small second controleren. Deze zien er allemaal werkbaar uit, behalve soldaat 4, daar is de as van het seconderad krom.
Maar we gaan voor soldaat nummer 1. Die ziet er geschikt uit.
Dan het derderad en het ankerrad. Daar pakken we ook die van nummer 1. Nummer twee heeft een kapotte as:
Bij het derde uurwerk mist een ankerrad (die zomaar in een ander van deze soldaatjes zou kunnen zitten bedenk ik mij nu).
De brug van soldaat 1 heeft de stenen nog intakt dus die mag erop.
De ankers van soldaat 1 en 2 zijn hemelen, dus we nemen het anker van soldaat 4, met de bijbehorende ankerbrug.
En dan het beste balanswiel plaatsen die ik heb (nummer 3), en ze begint meteen te lopen nog voordat ik de balans vastgeschroefd heb! De uitslag van de veer is veel te laag, dus de veer is ergens iets beschadigd, vuil of magnetisch en als ik dan voorzichtig de balans vastschroef, komt ze tot stilstand als ik hem vastdraai. Te weinig hoogtelucht. Dus ik bekijk de reservebank, nummer 1 heeft een verrotte spiraal en nummer 4 heeft een verrotte spiraal. Nummer 3 heb ik een losse spiraal en nummer 4 lijkt een mooie spiraal te hebben, maar mist een incabloc. Nog geen schaakmat, maar ik sta wel mat. Ik ga alle spiraalveren los maken om ze te bekijken, bij te plooien en zien wat er past.
Maar de oplettende kijker ziet dat de schroef die spiraalveer 3 op zijn plek houdt, afgebroken is in de brug. Dus die spiraal wil er niet af, dit was de spiraal met de meeste potentie.
Tijd om “de balans” op te maken (badumpatssssss).
Roll call, van links naar rechts:
1.een complete brug maar waarschijnlijk van een Unitas 63 serie met een ietwat verbogen spiraal,
2.een balans zonder incabloc en met een incablocsysteem dat niet compatible is met de anderen en een schijnbaar intacte spiraal,
3.een brug waar de schroef van mist en de spiraal erin geperst is geweest de spiraal lijkt intakt maar lijkt ook niet in de andere bruggen te passen
4.Een brug waarvan het incabloc mist en met een spiraal die een knik mist nabij het kompas
5.een complete brug met een verbogen spiraal
In één woord; dramatisch.
In een volgend woord, tot later, even bedenken wat wijsheid is.
Ik had beloofd in het nieuwe jaar ermee aan de slag te gaan, de daadwerkelijke overwinning laat nog even op zich wachten.
Lekker slagveld; uitwisselbaarheid van onderdelen is niet altijd zo makkelijk als het lijkt
Spiralen van wielen wisselen werkt zelden; die zijn op elkaar pas gemaakt. Krijg je iets met een afwijking die met het kompas niet weg te regelen valt.
Ik zeg neem de balans met te weinig hoogtelucht en kijk of hij met een van de andere balanskloven wel werkt. Zo niet balanskloof verbuigen zodat hij wel genoeg hoogtelucht heeft; klinkt wat lomp, maar die dingen zijn regelmatig krom.
Succes in elk geval
Of een tik of twee geven met een punt op de platine waar die op vast zit; klein putje + golfje omhoog aan de rand errond daardoor is soms genoeg
Maar de strijd is nog niet gestreden. Even hergroeperen, alle leuters op één lijn, mikken op het doelroze en met een finale stoot naar het victorievuurwerk.
Helemaal eens, van de techniek snap ik geen moertje, maar de tekst is genieten!
Inderdaad ook een optie; kom ik regelmatig tegen in oudere uurwerken
Pfoe, wat een ellende op deze manier. Ik ben benieuwd wat je oplossing gaat zijn. Spannend!
Wat een prachtig gevecht en wat een geduld. Niks zo zen als bezig zijn met een prachtige hobby.
Dank jullie wel.