Ik vind een horloge dat nu vier eigenaren heeft gehad, uit de stickers is gehaald en gedragen (hoe kort of voorzichtig ook) niet meer nieuw. Kom dan aub niet aan met “deze ligt nieuw te wachten op de eerste eigenaar”. Dat neigt voor mij zelfs naar misleiding en daar heeft de verkoper een handje van (zie ook mijn eerdere ervaring). Not done, maar als handelaar heb je daar blijkbaar lak aan.
laat dat ‘neigen’ maar weg
Inderdaad. Als ik een horloge een dag om doe, is het niet meer nieuw. Punt. Als ik geen haarlijntje maak, kan ik hem wel als nieuw verkopen, maar dan wel ‘zo goed als nieuw’. Niet nieuw. Nogmaals punt. Als er dan er al 3 voor mij hetzelfde hebben gedaan, is het helemaal een andere verhaal.
Mijn vriendin zal ook een deel van haar geschiedenis “oeps, vergeten” zijn. Maar ze zou niet beweren dat ze maagd was.
Volledig mee eens. Ik meen de laatste tijd al meerdere verkoop topics voorbij zien komen waar ik mijn bedenkingen bij had, met dit horloge als voorlopig hoogtepunt. Goed dat @williams dit hier aan de kaak stelt.
Helemaal met deze omschrijving eens!
Zelf vind ik het Amerikaanse systeem erg prettig om mee te werken en duidelijk, zoals dat staat omschreven in het bekende ‘Complete Price Guide to Watches’ van o.a. Cooksey Shugart. In de 2016 editie op blz. 12, ‘Grading Watches’.
Nu we het toch over definities hebben. Is er verschil tussen gepast en gedragen? Een demomodel bij de juwelier wordt gepast en niet gedragen. Even daargelaten dat hij dan ook uit de stickers is, maar is hij dan nieuw of ZGAN? Wat mij betreft het laatste want je krijgt niet voor niets normaal korting op showmodellen.
ja, dat dus
Ik kocht een paar jaar terug een mooi Longines duikershorloge bij onze plaatselijke juwelier (die overigens geen tweedehands horloges verkoopt) Het was een mooie aanbieding voor zelfs minder dan de helft van de winkelprijs en je heet nou eenmaal niet voor niets ‘Klokkengek’…, dus ik kocht het klokje…
Thuisgekomen bleek het horloge echt gedragen te zijn, geen diepe krassen, maar duidelijk over de hoog gepolijste kast best veel lichte krasjes en ook op het gepolijste gedeelte van de band. Hij zag er mooi uit, maar niet nieuw.
In de email dus en kreeg meteen het antwoord dat het horloge splinternieuw was Deze mensen kennende, denk ik dat een van de verkopers het horloge in de winkel heeft gedragen en dat het daarom afgeprijsd is verkocht. Dit werd er echter niet bij gezegd; het leek een normale Sale.
De prijs was heel goed, dus ik heb het horloge gehouden. Maar wel een mooi voorbeeld van ’Nieuw uit de winkel’, maar niet écht nieuw dan…
“ligt nieuw in de doos te wachten op een eerste eigenaar”
Dan verwacht ik stickers en 0 eerdere eigenaren.
Heeft u dit model eerder gehad meneer? NEE; dan moet u niet zo zeuren, dan is het voor u toch een nieuw model!
Dus als ik het goed begrijp is het horloge is een beetje een forum-sletje…
ja hoor, bij beide word je vervolgens genaaid
Voor mij is nieuw zoals je hem zou kopen bij een juwelier, dus met stickers en punt gaaf. Zodra iemand hem heeft aangehad is het niet meer nieuw. Hij kan er dan wel als nieuw uitzien maar dan is het naar mijn idee zo goed als nieuw.
Dat vraag ik me ook weleens af bij de tekst (voor de prijs wordt genoemd) " voor een snelle verkoop "
Het zou eigenlijk geen discussie moeten zijn. Feitelijk is een horloge nieuw als hij nog nooit verkocht is geweest. Zo goed als nieuw is hij één seconde na verkoop. Bij het kleinste haarlijntje op de sluiting is hij niet meer zo goed als nieuw.
Inmiddels is de comment van @GVB78 verwijderd. Ik neem aan dat deze wel (inhoudelijk) beoordeeld is inmiddels.
De tekst in de advertentie kan prima bijgeschaaft worden. Paar misleidende woordjes eruit en klaar is kees. De prijs zou er ook met de kennis van nu niet onredelijk zijn volgens mij. Concurreert prima met een vergelijkbare explorer die wordt aangeboden.
Als hij nog nooit verkocht is geweest… dan heeft een dealer dus allemaal gebruikte horloges liggen!
Die snap ik niet. Wat bedoel je?
De producent verkoopt het horloge aan de dealer. Dan is het horloge dus al een keer verkocht.