Hoe lang houden jullie je horloges gemiddeld?

Ik blader wel eens door het blauwe gedeelte. Niet omdat ik per sé op zoek ben, maar gewoon uit nieuwsgierigheid- ik zal vast niet de enige zijn. Nou valt me één ding wel op: bij het kopje “Sinds wanneer in je bezit” zie ik heel vaak datums staan die een paar maanden, weken of soms zelfs dagen geleden zijn…

Dus nu vraag ik me gewoon af, hoe lang hebben jullie een horloge gemiddeld, voordat het op zoek mag naar een andere pols? En zijn die recente aankopen gedaan met als doel doorverkopen, of zijn het impulsaankopen die toch niet bleken te zijn wat je verwachtte?

Gewoon nieuwsgierigheid hè, géén negatieve ondertoon van mijn kant hierbij!

13 likes

Vroeger nog wel eens één dag of een paar dagen, sommige langer en andere maanden.
Tegenwoordig heb ik wat meer rust en probeer ik vooral wat meer bijzondere horloges te kopen waarvan ik denk dat ze echt lang(er) blijven.

Meestal gaat dat goed, maar zeker niet altijd. :upside_down_face:

6 likes

Sommige horloges blijven niet zo lang als er iets tegen valt kan ik ze al vrij snel te koop zetten. Andere horloges zijn leuk om te proberen, maar vallen niet in de categorie blijvers. Maar in tegenstelling tot veel flipperjaars zijn er genoeg horloges die ik al jaren heb en niet gauw weg zou doen. Blijvers zijn dan ook echt blijvers en niet blijvers voor een paar maandjes :innocent:

3 likes

Te lang. Afscheid nemen blijft moeilijk :thinking:

3 likes

Ik ga in dit topic zitten wachten op het antwoord van @HanDavinci.

2 likes

Mijn horlogewensen komen over het algemeen niet overeen met wat ik nu wil betalen.

Sparen is dan een prima idee, maar parallel daaraan koop ik regelmatig een horloge waar ik even plezier van heb en weer verkoop. Soms een beetje verlies, soms quitte, soms een beetje winst. Maar altijd plezier ipv saai sparen.

En dat is precies wat ik leuk vind aan deze hobby.

Neemt niet weg dat ik ook wel eens mijn wenkbrauwen optrek wanneer er een horloge van €8k ‘even geprobeerd is en toch niet zo bevalt’.

9 likes

In het begin was ik iets te enthousiast met mijn aankopen, maar het idee is toch weldegelijk dat alles dat ik koop blijft. ‘Flipperen’ vind ik een kinderachtig concept voor mensen die altijd meer of wat anders willen hebben.

Wel van mij! :grin:

7 likes

Ik kocht recent een horloge waarvan ik 100% zeker was dat ik met dat horloge m’n leven zou slijten.

1 maand later maakte die plaats, omdat er iets anders gekocht was.

Je weet het gewoon nooit.

5 likes

Nooit iets flipperen is het horologische equivalent van iedere avond het zelfde agvtje eten :innocent:

2 likes

Niet lang. Dit is een dure hobby en ik wil veel horloges van mijn lijst af kunnen strepen. Als je dan een punt bereikt dat je niet meer geld in de hobby wilt pompen dan wordt de ervaring belangrijker dan het eigenaarschap. Als ik een horloge ervaren heb, dan mag hij in principe door naar de volgende.

Als het echt een speciaal horloge is, dan is er zoals @flowert zegt een kans dat hij langer blijft of gewoon niet weggaat. Zelfs dan is het niet altijd het geval want de Vertex heb ik gewoon doorgeschoven.

Ik ben nu wel voor het eerst bij indies gaan kijken en ik ben benieuwd hoe dat feestje gaat worden.

4 likes

Misschien dat ik er komend jaar m’n eerste ga verkopen. Waarom? Nou in dit geval omdat de opvolger er qua uiterlijk best op lijkt maar dan beter en ik heb nu beide. Maar ik heb geen haast en er zit een mogelijk korte termijn waarde ontwikkeling aan te komen dus ik kijk het gewoon even aan. Maar ik koop met het idee om ze nooit meer te verkopen.

3 likes

Dit :point_up:
Omdat ik het een vet idee vind dat wanneer spullen gemaakt worden om een leven lang (of langer) mee te gaan, om ze dan ook voor het leven te gebruiken en ermee geassocieerd te worden. Wanneer het dan doorgaat als erfstuk dat dan ook gedacht wordt: “Dat horloge dat hij altijd droeg”. En niet een willekeurige set horloges die mogelijk wel wat opbrengt.

4 likes

Hangt er heel erg van af. Hoe meer horloges je hebt geprobeerd, hoe kritischer je wordt. Ik heb wel eens dat ik een horloge binnenkrijg, helemaal lyrisch ben over het ding, na een paar dagen een ander horloge omdoe en ik vervolgens met het eerstgenoemde horloge geen klik meer heb als ik weer om de pols doe. Hoe het kan, geen idee…misschien is de nieuwigheid eraf en merk je dat je toch liever voor iets anders gaat. Ik heb wel eens letterlijk een catch en release gehad. In dezelfde week mag ie weer door want '‘toch maar niet’. Maar het is ook belangrijk om voor jezelf te besluiten of je iets echt wel of niet wil hebben. Ten eerste vanwege je eigen budget maar er zijn ook misschien liefhebbers die staan te springen om hetzelfde horloge, prima toch als je er iemand blij mee kunt maken. Zo wint iedereen.

4 likes

Uiteraard, niets mis met doorverkopen! Het enige waar je vraagtekens bij kunt plaatsen is het kopen en direct voor een véél hogere prijs doorverkopen. Aan de andere kant, als de koper tevreden is met de deal is er ook niets aan de hand lijkt me.

1 like

Je zou ze de kost moeten geven die meteen de helft bieden.

1 like

Ja, dat zie je overal. Ook op Marktplaats bijvoorbeeld, realistisch bieden is blijkbaar een verloren kunstvorm.

Flipperkoning @Sjorsson, u mag zich melden :grin:

3 likes

Mijn huidige gaat mee het graf in.
Teveel ervoor betaald en het is mijn graal ook. :grin:

1 like

Ik heb zelfs een keer een koper gehad die mij als feedback gaf dat ik een hogere vraagprijs had moeten neerzetten. Hij kocht het horloge uiteindelijk wel. Maar het is raar. Als er staat: vaste prijs is men toch minder snel geneigd het te kopen. Kennelijk is het gevoel van overwinning vanwege het aflullen van 20 euro belangrijker dan wat je daadwerkelijk betaalt.

6 likes

Ik flipper niet al te veel meer. Dus de meeste horloges zijn weloverwogen aankopen, zeker als ze wat duurder zijn. Ertussen wat probeersels die meestal snel het veld ruimen.

Ik heb een Quartz tuna van 2015, een Sinn 556A van vorig jaar en een Ball Marvelight van 2017 die niet vervelen maar af en toe gaat er iets uit en probeer ik wat mooi(er)s te pakken te krijgen. Less is more is het ultieme doel.

1 like