Hoe maak je zelf een horlogeband

Leuk om te zien hoe de deze band gemaakt hebt!

Leuk topic en mooi resultaat.

haha doet me aan deze denken XD

10 likes

Ben jij nog steeds actief als horlogebandjes maker? Zou jij de bijlagen na kunnen maken?

1 like

Beste Frank,

Hoewel ik nog wel banden maak, beperk ik dit tot banden voor mezelf of vrienden en familie. Het is niet mijn plan om banden te maken en deze via het forum te verlopen.

Wanneer je iets op maat zoekt, dan kun je misschien contact zoeken met @Ko-Banden of @Slls.

Succes,

Coos

Wat een leuke reportage over het maken van een mooi bandje! Mooie duidelijke foto’s. Dank voor het delen.
Ik mag zelf graag ook af en toe eens een bandje voor mezelf maken, maar heb vooral moeite met het sealen van de zijkanten. Je schrijft hier: “afwerken met gom”. Kennelijk heb jij daar dus een spulletje voor. Zou je kunnen vertellen wat dat is en waar je het eventueel kunt kopen/bestellen? Het zou mijn bandjes een stukje beter van kwaliteit kunnen maken. Dank alvast.

Helaas, ik maak geen bandjes van dit materiaal. Wel van volnerf natuurlijk gelooid leer.

Polijsten van randen kan met:

Sealen zou bijvoorbeeld kunnen met:

https://www.boomsma.nl/zoeken?q=Fiebing+Edge+kote+118+ml

1 like

Gum werkt eigenlijk alleen goed bij natuurlijk gelooid leer (veg tanned), niet bij chroom gelooid leer.

Iemand tips, waar mooi leer te halen voor DIY horlogebanden?

Ik heb van die banden gezien die van mooi rood leer bestaan met van die krokodilachtige patronen erin met dan in die gleuven wat roodachtige strepen. Ik zou zoiets graag willen maken.

Lijkt me erg leuk om zelf een strap te kunnen maken maar zie ook dat het echt vakmanschap is. Mooie band heb je gemaakt!

1 like

Ik haal mijn leer meestal bij Leer en Meer in Den Bosch. Ze hebben hier helaas geen krokodil. Ze hebben wel krokodil print. Ik weet niet in welke kleuren. Ze hadden de laatste keer ook struisvogelpoot. Prachtig leer en bovendien heel sterk.

1 like

Gewoon aan beginnen Martijn. Vakmanschap komt vanzelf met ervaring.

2 likes

Boomsma. Even Googlen. Langsgaan is het makkelijkst, dan hebben ze meer dan op de site heb ik me laten vertellen.

Ik bestel er altijd tuigleer voor schedes en foedralen.

1 like

Wat een leuk en leerzaam topic. Ik ben sinds kort ook pogingen aan het doen om zelf wat bandjes te maken. En het lukt niet onaardig al is het wat aanklooien.

Wat ik me afvraag, dat werkblad met die liniaaltjes op, waar koop je zoiets @Coosc?

Dat zou handig zijn om op te werken. Ik gebruik nu een tray om op te werken om mijn foam werkmatje te sparen. Maar ook om zeker recht te kunnen werken zou het een heel handige aanwinst zijn.

Dank alvast, en sorry om dit topic even omhoog te brengen. Mijn vorderingen tot dusver:

Van een oude handtas van de vrouw, een “watchpouch”

En mijn eerste band in progress:

2 likes

Zn werkblad bij de action.

Zoek even op YouTube naar een zadelsteek is qua afwerking mooi

1 like

Leuk om je eerste projectjes te zien. Geen probleem dat het topic weer naar boven komt. Het is altijd mooi als je eigen topics weer eens opduiken en iemand er iets aan heeft.

Het groene werkblad is gekocht bij de Action voor een paar euro. Het werkt prima en de lijnafstand is best nauwkeurig.

Veel plezier met deze leuke hobby.

3 likes

Oke, bedankt man! Het zal veel trial en error worden, maar al doende leert men he !

Inmiddels is nummer 1 af na een namiddagje priegelen. Verre van perfect, heeft ook nog wat afwerking nodig, maar best al een draagbare band! Ik blij :slight_smile:

7 likes