Hoe maak je zelf een horlogeband

Hoe leuk is het om je eigen leren horlogeband te maken. Op de volgende foto’s is te zien hoe ik dat doe. Met een beetje materiaal en veel geduld komt er best iets leuks uit. Op iedere band is wel iets aan te merken. Ook bij deze zijn er nog kleine schoonheidsfoutjes maar dat hoort erbij.

Groeten,

Coos

Zwart kalfsleer een cm groter snijden dan de uiteindelijke maat, aftekenen en een stukje rubber met afgeschuinde einden plakken

Lijmen en dubbel vouwen met een staaldraad voor de uitsparingen voor de pushpin

Het eind schalmen

Lijmen van de tweede zijde

Kleuren van voeringsleer (ook kalf)

Voering lijmen

Band op maat snijden waarbij het mes goed haaks gehouden moet worden voor een mooie rechte kant

Naden aftekenen en met een afstandwieltje de steekgrootte in het leer drukken

Ik prik gaten met een oude naaimachine

Naden stikken (garen 10/3)

Kanten afwerken met bijv. acryl lak

Kanten afwerken met gom en het gekleurde leer met bijv. resolene (tegen afgeven)

En het resultaat. Ik hoop dat de doe het zelver onder jullie er iets aan hebben.

87 likes

Mijn beste,

Vakmanschap is Meesterschap!!
Proficiat dan ook met deze manufactuur!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!! :first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Nou, bij de eerste paar foto s dacht ik: dit wordt helemaal niets, maar het uiteindelijke resultaat mag er wezen.
Bravo!

Leuk om te lezen en zien. Ook wel eens aan gedacht om zoiets te ondernemen maar dan helemaal anders, waardoor het waarschijnlijk niks zou worden…:wink:

Bedankt voor de tips en veel draagplezier toegewenst! :ok_hand:

Leuk om te lezen/zien!

Dit is een ambacht en dat zal heel veel vlieguren betekenen. Maar deze band ziet er al top uit en de volgende zullen steeds nóg beter worden.

Leuke hobby; je hebt talent en ik zou het leuk vinden als je je volgende banden ook post!

Bedankt voor de moeite van het maken van dit uitgebreide topic! Echt gaaf resultaat!

Ziet er goed uit, bedankt.

Wat leuk en interessant om te zien, bedankt voor dit ‘kijkje in de keuken’!

Precies wat Hendrik zegt.
In het begin dacht ik ook dit gaat er niet uitzien.

Knap werk en het eind resultaat mag er wezen👍
Ik zou graag vaker van deze topics zien, Erg leuk en leerzaam :+1:

Wat tof om dit zelf te maken! Het is ook nog een mooie band geworden👍

Mooie kleur combinatie! Witte wijzerplaat >zwarte band > rode sticksel! Kon mij ook wel bevallen,die band. Helemaal top!

Een erg leuke how-to, dank je wel.

Als ik het goed begrijp gebruik je dus een vlindersluiting waarvoor je geen gaatjes in de band hoeft te maken? Dat kende ik nog niet. Heb je daar misschien meer plaatjes van?

Leuk om te zien hoe dat in z’n werk gaat. Mij niet gezien, ik laat het over aan de professionals :slight_smile:

1 like

:grin:
Nee, tof hoor @Coosc, niet aanmij besteed gok ik zo, maar zeker tof dat je de moeite neemt om het zo uit te schrijven :thumbsup:

13 likes

Wat zou je helemaal anders willen doen? Misschien kan ik nog een paar ideetjes opdoen voor een ander type band.

Dit type wordt ook gebruikt door Breitling. Wanneer je zoekt op vlindersluiting Breitling vind je heel veel plaatjes. Ik gebruik deze omdat ze nauwkeurig op lengte zijn af te stellen. Een paar gaatjes prikken is geen probleem.

1 like

Ik doe het je niet na. Top!

Mijn complimenten dat heb je mooi gedaan.

Zeker leuk om te zien hoe je zoiets aanpakt.

Maar ehh, niet je banden onder de naam Co(oos) gaan verkopen. Dan wordt het allemaal erg onduidelijk… :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Verkopen kan ik niet zo goed als maken. Ik raak nogal snel gehecht aan dingen die ik zelf heb gemaakt. Het lukt me maar niet om die dingen te koop te zetten.

2 likes