Hoe maak je zelf een horlogeband

Tof man, zo ben ik ook begonnen. Tasje gekocht bij de kringloop en daarvan een bandje maken.

Mocht je leerbewerking nou echt heel tof vinden en er veel beter in willen worden, kan ik je zeker de courses van Leathercraft Masterclass aanraden (https://www.leathercraftmasterclass.com). Het is niet goedkoop, maar het gaat je zooooveel tijd en frustratie schelen, geloof me, ik heb het zelf ervaren. :slight_smile: Hij heeft trouwens ook goede video’s over horlogebanden maken.

Er zijn op YouTube ook wel video’s te vinden, maar lang niet zo gedetailleerd. En leggen de basis niet altijd goed uit. Dingen als: welke lijm gebruik ik wanneer, hoe kan ik goed skiven, messen slijpen, etc. :slight_smile:

Ik maak zelf nu een jaar of 2 horlogebanden. Hier kun je meer zien als je 't leuk vind: https://www.instagram.com/rellinkleather/ (overigens niet commercieel, ik maak alleen dingen voor mezelf en familie/vrienden)

29 likes

Wow, dat ziet er echt heel netjes uit. :ok_hand:

1 like

Die zien er knap uit! En een volger bij :+1:

1 like

Dank, dank!

Overigens een “word of warning”, voor leerbewerking geldt een beetje hetzelfde als voor horloges: het is een dure hobby. :sweat_smile:

1 like

Voor de grap ook eens mijn eerste bandje opgezocht (van 2 jaar terug dus) :sweat_smile:

2 likes

Wauw man! Die zijn echt hééél knap gedaan.
Heb al veel zaken zelf ondernomen en leerbewerking is al een paar naar boven gekomen maar nog nooit aan begonnen. Je hebt inderdaad toch al redelijk wat specifieke gereedschappen nodig voor een klein projectje. Ik hou het voorlopig liever op projectjes met algemeen gereedschap dat voor veel toepassingen kan dienen.

Maar als ik dat zie krijg ik ook wel zin!

2 likes

Thanks! Ja ik vind het echt heel leuk om te doen. Je hebt inderdaad best wat specifiek gereedschap nodig. Ik ben zelf begonnen met goedkopere tools via Aliexpress, en langzaam maar zeker betere dingen gekocht. Ook een tijdje bandjes verkocht hoor, maar ik merkte dat ik daar echt geen voldoening uit haalde.

Vind het vooral echt rustgevend. Je moet je echt focussen op wat je doet, want anders gaat het mis. En alleen maar met handgereedschap bezig zijn heeft ook wel wat. : )

3 likes

Wat een mooi verhaal en dito vakmanschap, uiteraard wel de juiste tools erbij :grin: erg mooi resultaat chapeau :+1:t2:

2 likes

Dat is waarom ik dit ook af en toe doe. Een soort van meditatiemoment maar dan zonder dat fluffy headspace gedoe :sweat_smile:

3 likes

Mooi eerste resultaat. Vooral doorgaan. Iedere volgende band wordt weer een klein beetje beter.
En vooral dragen.

Ik vind alle getoonde banden mooi maar die je op de Nomos hebt gezet vind ik echt subliem.

2 likes

Heb je toevallig ook een IG waar ik je kan volgen? Vind het altijd leuk om week van andere NL leerbewerkers te zien :slight_smile:

Welke precies? Die groene? Want er staan meerdere bij die op de Nomos zitten. :slight_smile:

1 like

Ah, zie ik nu pas - ik doelde op de cognac kleurige band met wit stiksel.

1 like

Ah ja, die is inderdaad tof. Ik kan alleen nog niet helemaal vrienden worden met de Nomos gesp helaas. Maar ben ook een pietlut daarin… Een normale gesp valt toch net wat platter en dat draagt nog fijner. :stuck_out_tongue:

Dit is trouwens Barenia leer. Wat ook veel gebruikt wordt door bijv. Hermes.

2 likes

Mijn complimenten, die ziet er " echt wel " mooi uit. :wink:

1 like

Wow inderdaad :ok_hand: hier nog een volger erbij. Die taper van die band op de nomos is heel mooi geleidelijk gedaan. Sjiek

Edit; ik bedoel de bruin leren band met name

1 like

Dit ziet er uit als vakwerk, complimenten. En ook nog smaakvol. Gaaf dat je je ei hierin kwijt kunt.

1 like