Hoe nauwkeurig is die Longines VHP nou werkelijk?

Vandaag heb ik de VHP zo goed mogelijk gelijk gezet met de “ntp.pool.org” time servers. Daarna heb ik met de “stopwatch-methode” de afwijking gemeten. Na drie metingen kwam ik uit op 0,1sec. Dat zegt natuurlijk niets, maar over vier weken doe ik weer een meting. Dan update ik dit draadje ook weer :slight_smile: En vervolgens iedere vier weken weer een nieuwe meting.

Als Longines niet heeft overdreven, zou ik na 52 weken op minder dan 5 seconden afwijking moeten komen. Maar met 10 seconden per jaar ben ik ook tevreden :wink:

10 likes

Ben benieuwd, na aanleiding van het automatisch gelijk zetten, kwam ik onderstaande filmpje nog tegen. Wellicht heb je hem al gezien, maar ik toch wel indrukwekkend.

2 likes

Zelfs al geprobeerd natuurlijk :wink:

Heb je mijn filmpje (op Flickr) gezien over het op tijd zetten?

1 like

Bij een afwijking van 10s per jaar zou ik hem weg doen. Geef me dan maar een seintje! :wink:

4 likes

Nee, kreeg hem enkel als foto te zien.

Leuk dat je dat ook al geprobeerd hebt, was voor mij nieuw.

Meten gaat makkelijk via: https://toolwatch.io
Ben benieuwd naar de resultaten.

Bedankt voor de tip, maar het eerste waar die om vraagt is een Facebook account …

Ik doe het als volgt:

  • ik toon de atoomklok op mijn scherm (via time.is) en klik de stopwatch zodra deze op de hele minuut springt
  • dan kijk ik naar het horloge, en klik weer wanneer die op 15 seconden na de minuut springt
  • de afwijking (gelopen tijd meer of minder dan 15 seconden) leg ik vast

Dat doe ik drie keer, en dan neem ik het gemiddelde als meetwaarde.

Of een e-mailadres.
Beide is mogelijk.

1 like

Misschien snap ik de stopwatch-methode niet helemaal, maar is dat ook niet afhankelijk van hoe goed jouw reflexen zijn?

Vroegah had je in het Evoluon een reflexmeter: moest je een knop ingedrukt houden, en als het lichtje uitging zo snel mogelijk loslaten. Dan zag je al enorme verschillen bij verschillende en zelfs dezelfde personen.

1 like

Grand Seiko quartz
Citizen Chronomaster
Longines VHP

Zijn dit zo’n beetje de meest accurate quartz horloges ter wereld?
Afgezien van gps en radio control horloges natuurlijk

Van je opsomming vind ik de A660 toch ook wel echt bijzonder.

Hier nog wel een leuke link:

3 likes

Ik vind de Citizen Chronomaster AQ en CTQ series ontzettend mooi.

Die zou ik prefereren boven een Grand Seiko quartz.
Helaas niet te koop binnen Europa.
Wanneer zo een Citizen wordt geïmporteerd vanuit Japan kost meteen 21% btw extra en dat gaat mij te ver.

Jammer want ik denk dat Citizen kan concurreren met GS quartz buiten Japan

2 likes

Thanks :+1:

Ga ik morgen even lezen.

1 like

Zeker qua product, wellicht wat achterstand qua naamsbekendheid, maar in dat segment zullen potentiële kopers toch ook wel iets verder kijken. Kortom, ben het helemaal met je eens!

2 likes

Ik heb weleens gezocht naar mogelijkheden om binnen Europa een Chronomaster te kopen maar niet succesvol in geweest.

1 like

Hier hetzelfde, ook weleens bij een redelijk grote Citizen dealer navraag gedaan. Daarna het idee laten varen, mede ook omdat ik domweg te veel heb dat ik al ‘moet’ dragen.

3 likes

Geldt idem dito voor mij.

Maar zou ik weleens een mooie kwaliteit quartz willen.

Ooit

1 like

Ja en nee. Aangezien de reactiesnelheid bij beide acties (2x klikken) waarschijnlijk vergelijkbaar is, speelt die maar een kleine rol. Vooral bij drie uitgemiddelde metingen.

Het idee is dat je op meetpunt 0 het horloge zoveel mogelijk gelijk zet met de atoomklok.

Op meetpunt 1 zouden beiden idealiter nog steeds gelijk moeten lopen (maar dat wil je dus weten)

Op t=0 op de atoomklok start je de stopwatch
Op t=15 op het horloge stop je de stopwatch

Als het horloge nog steeds op tijd loopt zijn er exact 15 seconden verstreken. Wanneer er b.v. maar 14,5 seconden zijn verstreken, dan loopt het horloge te snel. Zijn er b.v. 16 seconden verstreken, dan loopt het horloge te langzaam.

De methode komt van het “High Accuracy Quartz” subforum op Watchuseek, en is voor horloge-doeleinden (per slot van rekening is het minder interessant of het horloge per jaar 4,9 seconden of 5,1 seconden afwijkt) waarschijnlijk goed genoeg.

Voorwaarde is wel dat je de tijd een jaar lang niet corrigeert!

Even voor de duidelijkheid. De klokjes zelf zijn natuurlijk niet bijzonder accuraat, er zit immers een normaal quartz uurwerk in.
Hij synchroniseert alleen periodiek de tijd met een atoomklok ergens elders. In theorie heb je dan altijd de juiste tijd. Maar ik heb ook meegemaakt dat met slecht of geen ontvangst je dus afhankelijk bent van dat quartz uurwerk. En die stond dus weken nog op zomertijd…

2 likes

Leuk, en die guide had ik ook al gelezen!

Wat er niet in staat (volgens mij) is bij welke horloges je de uurwijzer apart kunt verzetten, zodat je b.v. bij wisseling tussen winter- en zomertijd niet de tijd opnieuw hoeft in te stellen.

Bij de Seiko 9F kan dat (om onduidelijke redenen) bijvoorbeeld niet. Een van de heel weinige minpunten van dat uurwerk.

2 likes