Het is er weer tijd voor (gisteren ben ik er niet aan toe gekomen) 
Aan het begin van 2022 dacht ik nog dat er vorig jaar een schrikkelseconde zou worden toegevoegd, zodat ik daarvoor zou moeten compenseren. Maar dat is niet gebeurd (waarschijnlijk pas in 2035!). Daar hoef ik dus geen rekening mee te houden.
Eerlijk gezegd heb ik de Longines VHP afgelopen jaar niet zoveel gedragen als ik me had voorgenomen (teveel horloges), en Longines maakt het voorbehoud dat de claim van “5 seconden per jaar” alleen maar geldig is aan de pols (temperatuurcompensatie).
Met andere woorden; het resultaat moet met een korreltje zout genomen worden.
Anyway; aan het begin van 2022 liep de VHP 0,20 seconden achter op de Citizen Satellite Wave. Nu, op 2 januari 2023, loopt de VHP 6,03 seconden voor op de Citizen. Dat is vanzelfsprekend na synchronisatie van de Citizen met de GPS satellieten.
De resulterende afwijking over 2022 is dus: 6,23 seconden per jaar.
Teleurstellend? Ach, dat weet ik niet, want het is natuurlijk nog steeds heel goed … maar terugkijkend naar de posts in dit topic lopen de tijden wel een beetje op. De batterij zal toch ook een keer op zijn; ik ben benieuwd of een verse batterij nog van invloed zal zijn.
Edit: hier is het verloop vanaf januari 2018:
2018: “iets meer dan 2 seconden” (ik heb het bewijs daarvan helaas niet meer)
2019: 2,9 sec (metingen met de hand, niet zo betrouwbaar)
2020: 5,1 sec (slow motion video, wel heel betrouwbaar)
2021: 5,3 sec (slow motion video, wel heel betrouwbaar)
2022: 6,2 sec (slow motion video, wel heel betrouwbaar)