Hoe nauwkeurig is die Longines VHP nou werkelijk?

Klopt. Maar Bullova’s claims op HAQ gebied zijn in werkelijkheid ook te optimistisch bijvoorbeeld. Zeg je dat het ±5 seconde per jaar is omdat de meeste er binnen vallen of zou je ±10 of ±20 per jaar zeggen zodat alles er binnen valt.

Heb je ook een Grand Seiko 9F en een Citizen Chronomaster of 0100 horloge?

Ik ben nieuwsgierig. In mijn beleving loopt m’n GS snaarstrak, maar ik kan me niet herinneren hoe precies ik was bij het gelijk zetten. :slight_smile:

Dat vraag ik me ook af. Stel nu dat ik een atoomklok-gesyncte internet-klok had gebruikt om m’n GS te stellen, dan zit er een verschil in reactietijd tussen mijn hersenen en het indrukken van die kroon, en er zit een reactietijd tussen het indrukken van die kroon en het in gang springen van het mechaniek.

Om vast te stellen of er nu sprake is van 5,3 of 5,1 seconde afwijking zou je eerst garant moeten staan voor de tijd die het horloge weergeeft. Die moet geijkt en geborgd door niet-menselijke waarneming.

Ik stel een rig voor met een camera die waterpas en gecentreerd boven het horloge hangt, wat op zijn beurt even waterpas moet zijn, zodat je een perfect bovenaanzicht afleest.

Vervolgens zou ik die camera aansluiten op een PC met een applicatie die kan klok-kijken, zodat je een exacte digitale weergave van de tijd kan krijgen. Die zou ik diezelfde applicatie gelijk willen laten lopen met een NTP server of website met atoomklok er achter, om in geregelde intervallen serieus te meten hoe groot de afwijking tussen je NTP source en je horloge is per interval, en cumulatief.

Maar ik ben benieuwd, want ik zal het wel te moeilijk maken.

1 like

5,3 en 5,1 zijn afgerond 5…

1 like

Nee, ik heb een Seiko Dolce gehad, met het 8F uurwerk. Een GS met 8F of 9F uurwerk staat nog op het lijstje :slight_smile:

Ik heb dat al eens eerder uitgelegd, maar de toon van @WilSeiko zijn reactie schoot me een beetje in het verkeerde keelgat. Ik heb een tijdje met een slow motion camera getest, met mijn GPS horloge als referentie. Belangrijk daarbij is dat de frame rate fixed is (dus b.v. 240 FPS). Maar vijftien keer een handmatige meting en vervolgens middelen over die vijftien metingen blijkt voor mijn doel net zo nauwkeurig te zijn (met een timing app, en een NTP-gesynchroniseerde laptop als referentie).

De clou is dat je b.v. op 1 januari meet (31 december vorig jaar in mijn geval) en een jaar later opnieuw, met dezelfde tijdbron als referentie. Daarom ook hetzij een computer die je zojuist hebt gesynchroniseerd met een bekende NTP-server of een GPS-horloge.

Ik weet dat ze in het HAQ-forum van Watchuseek voornamelijk slow motion opnames gebruiken om te meten (met de NTP- of GPS-tijd als referentie). Maar zoals gezegd, zolang het om tienden van seconden gaat vind ik handmatig meten ook bruikbaar. Je moet alleen tenminste tien metingen uitvoeren, en liefst meer.

In 2018 en 2019 heb ik maandelijks gemeten, en dan zie je de seizoensinvloeden (b.v. horloge langdurig in de doos in een koude slaapkamer in de winter).

Klopt … daarom zei ik ook dat je bij minder dan 6 seconden eigenlijk niet hoort te klagen. Bij minder dan 5,5 zeker niet.

4 likes

Ik vind 0.3 seconde afwijkingen op 31.536.000 seconden toch erg knap.

Kom op, geintje moet kunnen. Want zeg nou zelf, als je met zo’n rig in de weer bent (en het is mooi om te zien dat ik het inderdaad niet moeilijker maakte, maar gewoon redelijk spot on was) ben je wel een heel, heel erg klein deel van de samenleving, en een nerd bovendien.

And I mean that in the best of ways! Maar dank.

5,3.

Ik ben nu bijna geneigd om m’n Gs een jaartje aan ome @Johan01 uit te lenen. Maar ga dat niet doen. :slight_smile: Zo benieuwd. Seiko belooft mij 10 seconden per jaar, maar iets zegt me dat ie strakker is.

Ik heb ze wel alledrie. Maar nog te kort om te vergelijken.

Dat is ook wel weer waar, maar ik hou dit topic al vanaf begin 2018 bij, met uitleg van mijn meetmethodes en (zeker in het begin) uitgebreide resultaten. Dan is “zit je ons nu voor de gek te houden” wel een beetje kort door de bocht :wink:

Ja, dat 9F uurwerk is waarschijnlijk veel nauwkeuriger dan de (conservatieve) specs die Seiko aangeeft. Vooral omdat Seiko volgens mij voor ieder kristal de temperatuurcompensatietabel genereert, terwijl ETA dat steekproefsgewijs doet.

Beiden hebben wel het probleem dat kwartskristallen op den duur verouderen. Daarom was bijvoorbeeld het oude Longines VHP uurwerk ook door een horlogemaker bij te regelen. “Op den duur” is trouwens pas na heel lange tijd, als het goed is (tien jaar en meer).

Edit: ik neem aan dat je weleens slow motion opnames hebt gezien van de secondenwijzer van de GS? Mooi hoe die in twee stapjes beweegt. Dat gaat bij de VHP wat minder soepel (je ziet hem een stap maken, en dan eventjes trillen).

1 like

Godsamme. Ik ben een goudvis geworden. In 2018 heb ik exact dezelfde vraag aan je gesteld. Misschien heb ik de antwoorden ergens onthouden, maar het feit dat ik me dit topic niet meer herinner is een veeg teken.

Daar heb ik geen slo mo voor nodig. Tuurlijk heb ik dat bekeken, maar toen ik mijn chronomaster nog steeds had viel mij altijd weer op hoe fantastisch de secondewijzer van de GS tikte. De Chronomaster zat beter op alle secondestreepjes, maar de GS tikte niet. Die sloeg bijna. Ik kan daar nog steeds gebiologeerd naar kijken.

1 like

Sinds die tijd heb ik dus ook met een slow motion camera getest (dat kon ik pas toen ik een Citizen Satellite Wave kocht, met GPS synchronisatie). Maar toen hebben we inderdaad ook de reactietijd-discussie gehad. Ik gebruik een app waarbij ik alleen maar op het scherm hoef te tikken. Als ik dat maar vaak genoeg doe, dan middelt de reactietijd wel uit.

Hier is een filmpje van een GS in slow motion: https://www.youtube.com/watch?v=VfkskZoymYE

2 likes

Ik snap dat de toon de muziek maakt, maar de toon is echt verkeerd overgekomen. Tenminste niet verkeerd bedoeld. Ik was oprecht benieuwd of je ons in de maling nam met op de tienden van seconden meten of jouw horloge afwijkt. Dat blijkt niet zo te zijn, en je hebt over die meting goed nagedacht.

Een leerzaam antwoord dus.

Dat jij dat ergens hier al eerder hebt uitgelegd, wist ik niet of staat niet meer in mijn raadpleegbaar geheugen. Dat is wellicht nog volatieler dan van Chris @Fate_Amenable_To_Change

Dus mijn excuses als je je beledigd voelt vanwege de formulering van mijn goedbedoelde vraag.

3 likes

Geen zorgen, ik ben er al overheen :stuck_out_tongue:

Dit is toch wel écht iets voor Nederlanders om uit te zoeken… compliment voor de wilskracht om het zo bij te houden haha.

Zul je zien dat die gekke zwitsers ons toch zomaar 0,1 seconden voorliegen :sweat_smile:
De test zal het uitwijzen.

Leuk om te lezen!

Als dat zo is heb ik twee vragen: waarom zitten de meesten op WUS die dit doen buiten Nederland? En waarom maakt Nederland zelf eigenlijk geen HAQ uurwerken?

Ik zie het voornamelijk als een Japans ding, en dat er dan nog één club Zwitsers iets mee doet, en mogelijk één clubje Duitsers, een soort van, maar niet helemaal.

:rofl:

Sorry. Kon het niet laten. :pray::pray:

@Fate_Amenable_To_Change Ik heb me nooit verdiept in het meetinstrumentarium wereldwijd alsmede niet de wetenschappers van deze tijd-nauwkeurigheids-kunde om dit te kunnen bevestigen of te ontkennen. Simpelweg te weinig milliseconden op deze avond over gehad om dit goed te onderzoeken.

Kan me alleen geen ander volk dat zo graag op tijd bij een afspraak is, dat deze incorrecte milliseconden zoveel waarde toegekend krijgen

Laten we dit in godesnaam niet serieuzer nemen dan het moet zijn, het was een gebbetje, maar dit soort vooroordeeltjes zijn vrijwel altijd de plank mis. Het is niet dat Nederlanders niet een soort van punctueel zijn, maar je moet andere culturen nooit onderschatten. Ik moet altijd lachen om dit fenomeen:


Zie jij het de directeur van de NS al doen? Buigen als een knipmes omdat een trein 20 seconden te vroeg vertrok? Natuurlijk niet. Want de NS is 20% van de tijd te laat. :slight_smile:

Maar ik kan je helpen: Fransen zijn in zakelijke context vaak akelig punctueel en nog vrij stram ook. Maar zo’n beetje alle Scandinaviërs vinden op tijd komen te laat, en ook de Amerikanen zijn sticklers voor het op tijd komen.

Toegegeven, in Servië en Israël was de tijd wat vloeibaarder, in mijn ervaring. Ik voelde me daar thuis, want ik ben altijd de minst punctuele in de kamer.

1 like

Ik heb veel in Denemarken en Zweden gewerkt (in mijn vorige baan) en in mijn ervaring was het daar precies omgekeerd als in Frankrijk:

  • in Scandinavië zijn de managers als eerste aanwezig en druppelt het voetvolk daarna binnen
  • in Frankrijk is het voetvolk grotendeels op tijd binnen maar zijn de managers altijd een paar minuten te laat

Generaliserend en veel te zwart/wit natuurlijk, maar Scandinavische managers hebben het idee dat ze ten dienste staan van het personeel, en Franse managers denken precies andersom.

1 like

Fransen… Pfff. Ik had een keer een vergadering in Parijs bij een topman van Total. Eénmaal aangekomen na vijf uur reistijd ging de goede man zitten en stak hij van wal. Ik onderbrak hem omdat ik echt een enorm droge bek had, dus ik wilde graag eerst een kop koffie. Hij stond het naar eigen zeggen oogluikend toe omdat het een “informeel oveleg” was. :slight_smile:

In Scandinavië buitelen ze over elkaar heen om koffie, dekentjes en psychologische hulp aan te bieden. Maar in beide gevallen moest je niet te laat zijn.

Een opname van vandaag (en die bewaar ik als referentie voor over een jaar):

De VHP verspringt 0,20 seconden na de Citizen van de nul op de één (vanmorgen met de GPS-tijd gesynchroniseerd).

Over een jaar kijk ik weer wat het verschil is. Tussendoor doe ik ook mijn handmatige metingen; dan kan ik aan het eind van het jaar vers van de pers vertellen hoe nauwkeurig die echt zijn.

@WilSeiko dit is dus één manier om het te meten; met een video editor waarmee je de individuele frames kunt weergeven.

1 like

Alleen wel volgend jaar even checken of er geen schrikkel seconde is geweest :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like