Hoe nauwkeurig is die Longines VHP nou werkelijk?

Heeft die van mij al :cry:

Horloges zijn om te dragen!

Nee hoor om naar te kijken en in de kluis te bewaren :grinning::grin: daarom zij al mijn horloges als nieuw.

1 like

Nog een keer uitleggen dan.

Iedere maand (of iedere twee maanden) meet ik het volgende:

Ik start mijn stopwatch als de atoomklok op “0” staat, en ik stop wanneer de VHP op “15” staat. Als de VHP voorloopt is die tijd minder dan 15 seconden. Als hij achterloopt is de tijd juist wat meer. Die meting herhaal ik 10x en dan neem ik het gemiddelde. Daar komt bijvoorbeeld 14,7 seconden uit.

De maand, of twee maanden, daarna herhaal ik dezelfde meting. Als daar dan bijvoorbeeld 14,2 seconden uit komt, weet ik dat het horloge in die tijd 0,5 seconde is gaan voor lopen. En zo hou ik dit nu al iets meer dan een jaar bij.

2 likes

:joy:

Erg hè :wink:

Best wel :joy:

Heel leuk om te lezen deze draad, heb je echt netjes getimed en bijgehouden :ok_hand::+1:

Ik realiseer me dat ik de stand voor 2019 nog niet had doorgegeven, maar dat is dus iets minder dan 3 seconden per jaar geworden, bij regelmatig dragen. Toch netjes :slight_smile:

(Ik meet ondertussen niet meer maandelijks, maar op 1 januari en bij wisselen tussen zomer- en wintertijd).

6 likes

Oeps … 5.1 seconden dit jaar! Volgens de specs is dat 0.1 seconde teveel :open_mouth:

1 like

Tijd voor de prullenbak!

Nette prestatie

Niet echt, want de opgegeven jaarlijkse afwijking is plus of min 5 seconden. Hij zit dus op de grens.

Ik ga er wel vanuit dat dit is bij regelmatig dragen. En dit jaar heeft mijn VHP het grootste deel van de tijd in de horlogedoos gezeten. Ik heb al eerder gemerkt dat hij dan heel iets sneller loopt (de temperatuurcompensatie is niet perfect).

Klopt. Noemde het net omdat het nogal nauwkeurig blijft.

En dit jaar 5,3 seconden! Het is nauwelijks buiten de specs, maar toch …

Een heel klein tikje teleurgesteld ben ik wel, om eerlijk te zijn.

3 likes

Zit je nu ons een beetje voor de gek te houden?
Hoezo 5 eentiende of 5 drietiende seconde? Wat gebruik jij om dat zo precies vast te stellen dan?

Bah wat een smakeloze reactie Sybren

1 like

Het lijkt een beetje hit or miss te zijn…

Mijn vorige VHP (41mm) heb ik bijna 2 jaar gehad. In het eerste half jaar dat ik 'm had liep die naar +3 sec (+/- een tiende of twee) t.o.v. time.is, waar ik 'm een half jaar eerder mee had gesynchroniseerd. Zo’n 0,5 sec te veel t.o.v. de specs. Vervolgens is die in de overige tijd dat ik 'm had met nog zo’n 2,5 á 3 seconden opgelopen.
Overall gezien heb ik 'm letterlijk 1x gesynchroniseerd na aankoop en liep die na bijna 2 jaar zo’n + 5,5 - 6 seconden. Daar was ik wel van onder de indruk.

M’n huidige VHP (36mm) heb ik op 5 juni dit jaar gesynchroniseerd met time.is. Op dit moment zit ie net iets boven +4,5 seconden. Dus na 7 maanden… Ben benieuwd wat deze verder gaat doen. Ik laat 'm in ieder geval nog een tijdje door lopen. Als het op deze manier door blijft gaan ga ik Longines wel even aan de tand voelen. Niet dat +9 á 10 sec per jaar nou zo’n drama is (integendeel), maarja… het dubbele t.o.v. wat de specificaties toestaan is meer dan een principe kwestie.

2 likes

Ik hou het even in de gaten. Ik heb hem ook niet bijzonder veel gedragen, en al eerder gemerkt dat hij iets minder nauwkeurig loopt in de horlogedoos dan wanneer ik hem regelmatig aan de pols heb.

Technisch gezien zou je niet echt moeten klagen als de jaarlijkse afwijking kleiner is dan 6 seconden (bovendien moet ik hem misschien gewoon vaker dragen).

Als die van mij na een paar jaar richting de 10 seconden zou gaan, zou ik inderdaad ook wel even contact opnemen met Longines.

1 like

Ik vind het op dit prijspunt om eerlijk te zijn niet heel gek dat hij de ±5 seconden per jaar niet haalt. :sweat_smile:

Moeten ze het niet beloven toch?

2 likes