Hoe nauwkeurig loopt jouw mechanisch horloge?

Ben benieuwd hoe nauwkeurig jouw automaat of handopwinder loopt, gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik trap af.

Citizen NY0046-02WB met Miyota 8203 kaliber. Loopt per week iets van 2-3 minuten achter, vanaf nieuw, 4 jaar oud nu.

(is dit acceptabel?)

Ik heb een aantal horloges.
rolex sea dweller -1 tot+2 sec per dag
Breitling superocean heritage 46: +1 sec per dag
Hanhart fliegerchrono +10 sec per dag
Alpha chrono + 8 sec per dag
Aviator chrono +20 sec per dag.
(ex) iwc aquatimer chrono -4 sec per dag
(ex) eberhard traversetolo -5 sec per dag
(ex) fortis flieger -15 tot + 5 sec per dag.

Met grotere afwijkingen zou ik geen genoegen nemen.
al met al wel redelijk gezegend.

1 like

seiko 5 7s26b kaliber: 2-3 sec per dag achter

50 EUR :stuck_out_tongue:

1 like

Max Kool Schreef:

Ben benieuwd hoe nauwkeurig jouw automaat of
handopwinder loopt, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Ik trap af.

Citizen NY0046-02WB met Miyota 8203 kaliber. Loopt
per week iets van 2-3 minuten achter, vanaf nieuw,
4 jaar oud nu.

(is dit acceptabel?)

lijkt me aan de hoge kant, en als de “vertraging” constant is kan het grotendeels weggeregeld worden. of het acceptabel is bepaal je toch zelf?

Max Kool Schreef:

Citizen NY0046-02WB met Miyota 8203 kaliber. Loopt
per week iets van 2-3 minuten achter, vanaf nieuw,
4 jaar oud nu.

(is dit acceptabel?)

Ik kan het niet zeggen. De grens van acceptabel is eerder persoonlijk dan feitelijk. Ik zou deze afwijking echter niet acceptabel vinden en hem laten verstellen. 2-3 minuten per week is toch wel aanzienlijk.
Wat je eventueel voor de compensatie zou kunnen doen is hem wekelijks 1,5 minuut voor zetten. Zo hou je een soort van marge over.

Mijn TAG Heuer Aquaracer loopt exact +6 per 24 uur.

5 a 10 per dag met mijn zwarte monster

Minuten?::o::o::o

Mijn net geservicede Girard Perregaux met gemodificeerde Lemania 1872 loopt 4-7 seconden per dag voor. Ben ik heel tevreden over, want zit volgens mijn info tegen de COSC norm aan.:slight_smile:

Stef

Invicta Specialty Chronograph Manual wind -4 sec per dag.
Breitling Steelfish SuperOcean -6 sec per dag

gr Ron

en daarom prefereer ik quartz horloges boven mechanische vanwege hun nauwkeurigheid. Echter ik heb veel meer mechanische dan quartz klokken omdat ik het bijstellen van de tijd niet echt vervelend vind en dat ik altijd een ruime marge inbouw wanneer ik een afspraak heb. Ik heb m’n handy ook nog.

Op 1 mei heb ik de datumaanduiding van mijn Orient Pepsi Mako bijgesteld (30-1). Toen liep hij volgens dejuistetijd.nl 12 seconden voor. Nu net even gecheckt en hij loopt nu exact synchroon. Dwz, 12 seconden verlies op 35 dagen. - 0,3/sec per dag dus. Dit is natuurlijk een gemiddelde waarde. Ik hou het niet dag aan dag bij.

Eerlijk gezegd vind ik de nauwkeurigheid niet van belang. Ik draag een horloge zelden langer dan een dag, en als hij dan 1 seconde of 1 minuut voorloopt, maakt weinig uit. De volgende keer dat ik hem pak, moet ik hem toch weer gelijk zetten.

Ik heb één horloge ooit uitgebreid getimed, voor een topic over de nauwkeurigheid van ST19 uurwerken, in dit geval een Alpha PN, en die liep +0,5 sec/dag aan de pols ::o
Niet binnen COSC trouwens omdat de variaties tussen de verschillende posities te groot was.

Groeten,

Martin

2 likes

sinds maart heb ik mijn Fortis B-42 Pilot Pro GMT, 7 jaar oud, ETA 7750 uurwerk, loopt in 2 weken maar 5 seconden achter. Op een ander forum heb ik al begrepen dat dit zeer goed is voor een ETA 7750 en kan veranderen naarmate ik de klok meer draag.

Marco

Bij een paar horloges heb ik dat wel eens gemeten in het verleden maar ik ben vergeten wat de afwijking was.
Verder vind ik het niet zo belangrijk. Ik wissel geregeld en dan moet ik de boel toch weer gelijk zetten.
Het is me nog niet gebeurd dat ik ergens te laat kwam omdat m’n horloge niet ongeveer de juiste tijd aangaf:)

1 like

Ik zou het niet weten en zolang het binnen de perken blijft maakt het me ook niet zo heel veel uit. Ik draag een horloge zelden langer dan een dag of 2, dan moet-ie weer op de reservebank. Het volgende horloge zet ik de volgende dag 's ochtends gelijk aan de hand van m’n elektrieke wekker. Ik ben nog nooit te laat gekomen doordat m’n horloge te langzaam liep (overigens ook niet te vroeg omdat-ie te snel ging…)

gr
Klaas

1 like

Mijn Seiko Alpinist verliest 22 sec op 4 dagen.

Ik heb er nooit op gelet vind het ook niet echt belangrijk als het in de minuten zou gaan lopen wordt het pas echt vervelend verder draag ik een horloge ook niet langer dan een dag of drie

gr Pieter

mijn railmaster (handopwinder) loopt nu al 4 weken op de minuut nauwkeurig (tu)
ik wind hem niet dagelijks op !

Opnieuw: de alpinist verliest anderhalve minuut op twee weken, dat is zo’n 6-7 seconden per dag.

Heb een 5je met 7s26 die nauwkeuriger is trouwens, 3 sec/dag.

Mijn Seamaster loopt netjes binnen COSC-waarde: + 2-3 sec per dag. Uurwerk is het opgewaardeerde 1128 uurwerkje, geweldig mooi ook om te zien (:P)