Hoe nauwkeurig loopt jouw mechanisch horloge?

Mijn beste,

Het meest nauwkeurig is mijn Breitling Colt gmt: + 1 sec. per 24 uur.

De hekkensluiter in mijn horlogecollectie qua nauwkeurigheid is het Titus horloge, cal.1868 ‘72: gem. + 22 sec. per 24 uur.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Seiko Premier automatic (6R20) 1 sec. voor per 24 uur. Mijn vijfje 2 min. voor per 24 uur.

Mijn nieuwe SKX031 vanaf afgelopen donderdag tot nu -5 seconden(tu)

Ik sta versteld!!

Mijn Planet Ocean hoeft maar 2x per jaar gelijk gezet te worden.
Komt omdat ze zomer- en wintertijd bedacht hebben:D:D

1 like

Heeft de hart(pols)slag invloed op de nauwkeurigheid van het horloge of is dat allemaal lariekoek8-)

Ik denk dat dat lariekoek is, maar wat me wel begint op te vallen, is dat het lijkt alsof mijn horloge langzamer loopt als de veer verder opgewonden is. Vreemd

.

Volgens mij is dat lariekoek. Wat misschien wel kan is dat als je snel beweegt, bij hardlopen of z, het horloge aan de pols ook snel allerlei standen heeft en heen en weer geslingerd wordt. Dat zou wel invloed kunnen hebben. En ja, bij hardlopen gaat de hartslag ook sneller:D

Dacht ik al…:slight_smile:

Sinds ik mijn simpele Raketa heb afgeregeld loopt hij verbazingwekkend nauwkeurig. Zolang ik hem aanheb is de afwijking in de orde van +3sec/dag. Als hij niet gedragen wordt schijnt het er een beetje van af te hangen in welke ‘toestand’ hij zat toen hij van de pols werd genomen. Soms loopt hij dan perfect, soms tot 10sec/dag voor of achter.
Het kaliber is een 2609.HA. Dit was een extraatje toen ik iets op eBay kocht bij een Russische handelaar, en ontdekte dat hij ook oude USSR-uurwerken verkocht. De meeste waren in vrij belabberde staat, maar deze zag er nog zeer behoorlijk uit.

De achterkant vermeldt (in Cyrillische letters) “pylevlagozashita” en “balans amortizirovannyi”. Het eerste schijnt te slaan op stof- en vochtbestendigheid (te danken aan een rubber ring die aan vervanging toe is), en het tweede op de anti-schokbescherming van de balans.

Niet alleen de balans maar ook het ankerrad schijnt een anti-schoksysteem te hebben…

Mijn Blancier loopt 5 sec voor…

…per maand :} . Ik draai hem wel elke ochtend op.

Lot uit de loterij? Volgens de het testrapport dat ik erbij kreeg loopt hij per dag 0,1 sec per dag voor.

Dat is inderdaad indrukwekkend (tu)

Mijn nieuwe Parnis “automatic power reserve” (met Sea-Gull ST2542 uurwerk) loopt, na een initiële periode van weerspannigheid, +10 sec /dag wanneer ik hem draag.

Vind ik toch niet héél slecht voor een horloge van 45 euro,inclusief verzendkosten vanuit Hong Kong …

tja, hebben we het hier over nauwkeurigheid, of over hoe goed het horloge afgeregeld is?

een horloge dat iedere dag 20s voorloopt, soms 19 en soms 21 sec, is dus op 1 seconde nauwkeurig te krijgen, maar helaas wat “slecht” afgeregeld.
maar het zal niet meevallen af te regelen op 0 sec.

maar goed, een slecht afgeregeld horloge of een onnauwkeurig horloge maakt tijdens het dragen niet zo veel uit.

In dit kader het volgende:

Ik had vroeger een Speedmaster reduced die consequent in 14 dagen +2 seconden liep.
Gevalletje “perfect afgeregeld” en daarnaast een ontzettend precies - non-chronometer - uurwerk.

Mijn Constellation chronometer loopt standaard +2 sec. per etmaal. Ook die vind ik kwalitatief erg goed, omdat het eigenlijk ongeacht wat ik doe +2 sec. per etmaal is.

Met wat bijstellen zou het dus waarschijnlijk nog iets beter kunnen.

Enfin, de ene wijkt in 2 weken 28 seconden af, de andere 2.
En toch vind ik het verschil erg beperkt.

Heb een maandje geleden een witte seiko spirit gekocht op ebay. De eerste week dat ik hem draag loop hij bijna 4 minuten voor, das ca. 30 sec per dag.

Das flink veel ! ! !

Wreckless Schreef:

Heb een maandje geleden een witte seiko spirit
gekocht op ebay. De eerste week dat ik hem draag
loop hij bijna 4 minuten voor, das ca. 30 sec per
dag.

Das flink veel ! ! !

Zeker Seiko’s moet je een maand of 2 laten “inlopen”. Daarna kun je 'm laten reguleren.

In die inloopperiode wordt de afwijking meestal minder.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en mijn Citizen duikertje opengeschroefd. Empirisch de gang een beetje bijgesteld net zolang totdat hij naar tevredenheid loopt. Technisch gezien zeker niet de beste manier, dat weet ik. Maar ik ben nieuwsgierig, hou van prutsen (en ben een vrek;)). Ik hield een tabelletje bij met de afwijking op welk tijdstip van de dag. Tikkie langzamer, tikkie sneller. Dat is een lang proces, want de ene keer zet je hem net te te langzaam, de andere keer weer kompenseer je dat weer te veel (bovendien kom ik er achter dat mijn ogen niet zo best meer zijn, als ik het horloge te dichtbij hou wordt’ie wazig8-), tijd voor “oudemannen gereedschap”).

Sinds afgelopen zondag heeft hij één seconden verloren. Ikke blij.

Oja, als laatste een nieuwe, netjes ingevette pakking gebruikt, klokje is klaar voor weer een tijdje huis, tuin en keukengebruik.

ps, ik duik er niet mee, dus ik kan me niet zo heel druk maken of hij echt nog wel tegen 20 bar kan. Dat komt nog wel eens een keer. Een emmer water of een baantje zwemmen gaat iig weer prima.

Wat me verder opvalt, is dat mijn klokje niet altijd even hard loopt. Als ik het draag (dus eigenlijk konstant opgewonden wordt) dan lijkt het net ietsje langzamer te lopen dan wanneer ik het een keer met de kroon goed opwind, en hem een dag op de kast laat liggen.

(en de experts zeggen misschien wel: dan wordt het tijd voor een servicebeurtje)

Max Kool Schreef:

Wat me verder opvalt, is dat mijn klokje niet
altijd even hard loopt. Als ik het draag (dus
eigenlijk konstant opgewonden wordt) dan lijkt het
net ietsje langzamer te lopen dan wanneer ik het
een keer met de kroon goed opwind, en hem een dag
op de kast laat liggen.

(en de experts zeggen misschien wel: dan wordt het
tijd voor een servicebeurtje)

Horloges met een bijna “lege” gangreserve gaan sneller lopen. Dat komt door een val in de amplitude zover ik begrepen heb.
Als het verschil te groot wordt, dan is het wellicht tijd voor een beurt.