Hoe nauwkeurig loopt jouw mechanisch horloge?

Heb nu een maandje de Edox les vauberts automatique.

Loopt iets van 10 sec per dag voor.
Dus dat is iets meer dan een minuut per week.

@ Bernard: wat wordt nu met amplitude bedoeld? Is dat de hoek waaronder het horloge wordt gehouden? Die wijzigt tijdens het dragen constant, dus wat kun je daar mee? Mijn Girard Perregaux heeft een afwijking tussen de 4 en 7 seconden afhankelijk van de hoek/per dag.
Groeten van Stef

Hiep hiep, en vanaf nu blijf ik van mijn horloge af! Vorige week nog wat zitten pielen met de gangregeling. Afgelopen vrijdag voor het laatst ietsje bijgesteld, en hij loopt nu (maandag) twee seconden voor. Nou daar kan ik mee leven, moet geen obsessie worden…

malus65 Schreef:

@ Bernard: wat wordt nu met amplitude bedoeld? Is
dat de hoek waaronder het horloge wordt gehouden?
Die wijzigt tijdens het dragen constant, dus wat
kun je daar mee? Mijn Girard Perregaux heeft een
afwijking tussen de 4 en 7 seconden afhankelijk
van de hoek/per dag.
Groeten van Stef

Hoi Stef,

De amplitude is de ā€œuitslagā€ van de balans in graden gemeten.
Hoe je het horloge draagt speelt daarbij een rol.

De amplitude zal namelijk wijzigen als je een horloge met het glas naar beneden legt, of met de kroon naar beneden. Dat heeft te maken met de zwaartekracht.

Ideaal is het als de amplitude heel constant blijft (en dan ). Dan heb je weinig ā€œpositionalā€ afwijking en zal het horloge in de verschillende posities gelijk blijven lopen.

De amplitude zal op een bepaald moment, door indrogen van smeermiddelen, vervuiling en door slijtage afnemen. Dan zal een servicebeurt nodig zijn, waarbij het uurwerk gereinigd wordt en opnieuw gesmeerd wordt.

Voor wat meer info verwijs ik naar de welbekende Walt Odets:

Voor de gein de specs van een Miyota 8205 erbij gepakt (zal niet veel verschillen van de 8203 in mijn klokje):

Kortom, de nauwkeurigheid is afhankelijk van hoever de veer is opgewonden, en van de positie waarin je hem houdt. Lijkt me heel logisch. De specs zijn sowieso niet super ā€œchronoā€ met een toelaatbare afwijking van -20 to +40 seconden per dag.

Ik ben sinds vorige week zaterdag de trotse bezitter van een Panerai Luminor 1950 Marina. Het eigen Paneraiuurwerk P 9000 is voortreffelijk. De afwijking sinds, gemeten sinds maandag 6/7 16.00 uur is slechts +1,5 seconde.

Dat is niet gering(tu)

oef, verschilt idd per horloge. Heb het al een tijdje niet bijgehouden. Ik vind het best zolang hij maar voorloopt en bij voorkeur niet meer dan 5 minuten per maand.

Maar ik wissel zo vaak af dat ze toch opnieuw opgewonden en afgesteld moet worden. Heb sinds kort een watchmakers watchwinder die ik nog moet ā€˜installeren’. Daarna weet ik meer met zekerheid.

Mijn Koolhoven (Nivrel) geloof het of niet loopt nu op de sec. gelijk over 24 uur.

1 like

Loopt nu gemeten over ruim 11 dagen 5 sec. voor toch heel netjes voor een NEDERLANDS horloge(:smiley:

mijn navitimer lieps meer dan 5 minuten achter per maand…
die moet dan ook gerepareerd worden voor 245 euro DOOOOOODZIEK

Ja ja onze hobby is duur:D

dinges Schreef:

mijn navitimer lieps meer dan 5 minuten achter per
maand…
die moet dan ook gerepareerd worden voor 245 euro
DOOOOOODZIEK

5 min is idd erg veel, maar misschien toch nog bij te stellen. Heb je dat al geprobeerd?

Kan ook zijn dat ie echt geserviced moet worden en dan ben je idd wel zoiets kwijt.

marnix_moed Schreef:

dinges Schreef:

mijn navitimer lieps meer dan 5 minuten achter
per
maand…
die moet dan ook gerepareerd worden voor 245
euro
DOOOOOODZIEK

5 min is idd erg veel, maar misschien toch nog
bij te stellen. Heb je dat al geprobeerd?

Kan ook zijn dat ie echt geserviced moet worden en
dan ben je idd wel zoiets kwijt.

5 minuten = 300 secondes per 30 dagen, dus 10 sec. per dag.
Dat is bepaald niet extreem. Vaak is dit af te regelen, maar service kan inderdaad ook eens nodig zijn.

Een goede horlogemaker kan vertellen wat er aan de hand is.

Overigens nog maar eens ten overvloede:
een heel precies lopend horloge hoeft niet nauwkeurig te zijn…
Als je horloge 's nachts + 5 seconde loopt en overdag -5 seconde loopt, dan loopt het mooi op tijd.

Het is echter m.i. mooier als het horloge 's nachts +2,5 seconde en overdag +2,5 seconde loopt. Dat suggereert in elk geval betere afstelling in diverse posities en voor verschillende temperaturen.

Gek… Eerst liep m’n TAG nog maar 6 seconden per dag voor, nu zijn het er 10 a 11.

Ik heb 'm sinds dinsdagavond wel 's nachts in m’n watchwinder gedaan. Heeft dat er wellicht invloed op gehad?

Als het echt sinds die tijd is, heeft het er alle schijn van.
Per slot van rekening wordt de veer nu steeds in volledig opgewonden staat gehouden, hetgeen voorheen niet het geval was.

Voor accuratesse heb ik mijn TAG-Heuer Kirium. Verder roteren mijn (mechanische) horloges te snel over mijn pols om de accuratesse vast te stellen. Het maakt me eerlijk gezegd niet zo heel veel uit, als 't maar ā€œredelijkā€ is.
Ik heb 't idee dat mijn Jaeger leCoultre Reserve de Marche behoorlijk accuraat is (een paar seconde/dag?) en de Aviator en Buran het minst accuraat (20-30 sec/dag ?)

Groet
Mark

En nu na bijna drie weken vakantie en dagelijks dragen is de afwijking minder dan 5 seconden tov. mijn computer…

ben blij. :~

Mijn horloge loopt wat voor, is het afregelen van een ETA 2824-2 eenvoudig zelf te doen? En zo ja kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen?

Heb sinds deze week een Venuza horloge met een PUW 1561 uurwerk erin, loopt al dagen exact op tijd met een afwijking van enkele seconde tot nu toe(tu)
Niets over het merk kunnen vinden maar wel over het uurwerk(dankzij het vintage gedeelte)
Wonderbaarlijk vind ik het.

gr Ron

1 like