Hoe nauwkeurig loopt jouw mechanisch horloge?

marnix_moed Schreef:

dinges Schreef:

mijn navitimer lieps meer dan 5 minuten achter
per
maand…
die moet dan ook gerepareerd worden voor 245
euro
DOOOOOODZIEK

5 min is idd erg veel, maar misschien toch nog
bij te stellen. Heb je dat al geprobeerd?

Kan ook zijn dat ie echt geserviced moet worden en
dan ben je idd wel zoiets kwijt.

5 minuten = 300 secondes per 30 dagen, dus 10 sec. per dag.
Dat is bepaald niet extreem. Vaak is dit af te regelen, maar service kan inderdaad ook eens nodig zijn.

Een goede horlogemaker kan vertellen wat er aan de hand is.

Overigens nog maar eens ten overvloede:
een heel precies lopend horloge hoeft niet nauwkeurig te zijn…
Als je horloge 's nachts + 5 seconde loopt en overdag -5 seconde loopt, dan loopt het mooi op tijd.

Het is echter m.i. mooier als het horloge 's nachts +2,5 seconde en overdag +2,5 seconde loopt. Dat suggereert in elk geval betere afstelling in diverse posities en voor verschillende temperaturen.

Gek… Eerst liep m’n TAG nog maar 6 seconden per dag voor, nu zijn het er 10 a 11.

Ik heb 'm sinds dinsdagavond wel 's nachts in m’n watchwinder gedaan. Heeft dat er wellicht invloed op gehad?

Als het echt sinds die tijd is, heeft het er alle schijn van.
Per slot van rekening wordt de veer nu steeds in volledig opgewonden staat gehouden, hetgeen voorheen niet het geval was.

Voor accuratesse heb ik mijn TAG-Heuer Kirium. Verder roteren mijn (mechanische) horloges te snel over mijn pols om de accuratesse vast te stellen. Het maakt me eerlijk gezegd niet zo heel veel uit, als 't maar “redelijk” is.
Ik heb 't idee dat mijn Jaeger leCoultre Reserve de Marche behoorlijk accuraat is (een paar seconde/dag?) en de Aviator en Buran het minst accuraat (20-30 sec/dag ?)

Groet
Mark

En nu na bijna drie weken vakantie en dagelijks dragen is de afwijking minder dan 5 seconden tov. mijn computer…

ben blij. :~

Mijn horloge loopt wat voor, is het afregelen van een ETA 2824-2 eenvoudig zelf te doen? En zo ja kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen?

Heb sinds deze week een Venuza horloge met een PUW 1561 uurwerk erin, loopt al dagen exact op tijd met een afwijking van enkele seconde tot nu toe(tu)
Niets over het merk kunnen vinden maar wel over het uurwerk(dankzij het vintage gedeelte)
Wonderbaarlijk vind ik het.

gr Ron

1 like

Na enkele dagen dragen kan ik melden dat mijn Slava Sozvezdie van 7 euro + 4 seconden per dag loopt.

:stuck_out_tongue: Eat your heart out, dure Zwitserse COSC klokken ! :wink:

1 like

Ik spreek jou over een half jaartje nog wel, grote boze wolf :wink:

Heb nu een halve week een seiko SKX009 mod. En die loopt eng nauwkeurig. Ik heb ook nog een handopwinder liggen van een onbekend merk (Mortima) die loopt per maand een minuut of 3-5 voor. Dan trek ik even de kroon er uit en druk die na het scheren er weer in.
Persoonlijk kan ik er prima mee leven als mijn horloges niet exact gelijk lopen.

Dat zou jij echt niet willen weten…
Mijn breitling navitimer 2 is zeer wisselvallig. Als ik in ploegen sta, merk ik een verschil. Ligt dan 8 uur in de kast.
Afwijking groter als ik uurwerk rechtop zet in kast, dan bij platleggen. Afwijking dan ook waar anders op de glaskant of op de achterwand.
Raymond Weil Nabucco afwijking van ongeveer 2 sec op 24 uur.
Oris BC4 Flightimer afwijking van ongeveer 3 sec per 24 uur.
Kontrole via atoomklok.

Bernard Schreef:

malus65 Schreef:

@ Bernard: wat wordt nu met amplitude bedoeld?
Is
dat de hoek waaronder het horloge wordt
gehouden?
Die wijzigt tijdens het dragen constant, dus
wat
kun je daar mee? Mijn Girard Perregaux heeft
een
afwijking tussen de 4 en 7 seconden afhankelijk
van de hoek/per dag.
Groeten van Stef

Hoi Stef,

De amplitude is de “uitslag” van de balans in
graden gemeten.
Hoe je het horloge draagt speelt daarbij een rol.

De amplitude zal namelijk wijzigen als je een
horloge met het glas naar beneden legt, of met de
kroon naar beneden. Dat heeft te maken met de
zwaartekracht.

Ideaal is het als de amplitude heel constant
blijft (en dan ). Dan heb je weinig "positional"
afwijking en zal het horloge in de verschillende
posities gelijk blijven lopen.

De amplitude zal op een bepaald moment, door
indrogen van smeermiddelen, vervuiling en door
slijtage afnemen. Dan zal een servicebeurt nodig
zijn, waarbij het uurwerk gereinigd wordt en
opnieuw gesmeerd wordt.

Voor wat meer info verwijs ik naar de welbekende
Walt Odets:
http://www.timezone.com/library/horologium/horolog
ium631672328346463766
http://www.timezone.com/library/horologium/horolog
ium0041

Even een kleine correctie/toevoeging op de uitleg van amplitude in algemene zin.
Amplitude is het verschil gemeten tussen de kleinste en grootste waarde.
in dit geval dus de minimale uitslag van de balans tegenover de maximale uitslag van de balans.
groeten
Marijn

4 januari 2016 kocht ik een Omega met caliber 1012 uit 1973 bij forumlid Cosmic in Maastricht (John Savelkouls). Dat loopt nu al 12 dagen tot op de seconde gelijk met de DCF77 klok in Duitsland ( https://nl.wikipedia.org/wiki/DCF77 ). Dat is toch wel opmerkelijk voor een mechanisch horloge van die leeftijd. Het is mijn enige horloge dat niet vóór of achterloopt. Alle andere horloges lopen van 5 tot 15 seconden per dag vóór.

Ik denk dat het ook een kwestie van geluk is. Mijn ETA 2824-2 loopt minder dan een seconde per dag vooruit.

7 jaar later…

Heb automaten en quartz (+kinetische en solar varianten) en heb ze zelden langer dan een dag aan de pols. Afwijkingen doen er bij mij niet echt.
Wat niet wil zeggen dat het niet leuk is om te weten.
Hoe en met wat voor tool meten jullie dit?

Mijn Damasko DA46 loopt na 5 maanden constant zo’n 3-4 seconden voor per dag en is niet eens officieel COSC gecertificeerd :joy: :thumbsup:

Aangezien ik elke dag van horloge wissel, let ik er niet echt op, maar voor de sport heb ik er een aantal weken expliciet op gelet. Ik heb twee Orients die geen hackfunctie hebben, dus daar heb ik dat niet echt bijgehouden.

• Melbourne Watch Company Portsea: Miyota 9122 kaliber, gedragen bedraagt de afwijking tussen tien en vijftien seconden, ongedragen minder dan dertig
  • Seiko SARB065: Seiko 6R15C kaliber, gedragen bedraagt de afwijking rond de vijf seconden, ongedragen tussen tien en vijftien
  • Seiko SBGR083: Seiko 9S65 movement, gedragen bedraagt de afwijking 0 à 2 seconden, ongedragen tussen tien en vijftien
  • Omega Speedmaster Dark Side of the Moon: Omega 9300 kaliber, gedragen bedraagt de afwijking rond de één seconde, ongedragen tussen één en drie seconden
  • Rolex Submariner (114060): Rolex 3130 kaliber, gedragen bedraagt de afwijking minder dan één seconde, ongedragen tussen twee en drie seconden
  • Seiko SBGA011: Seiko 9R65 kaliber (maw dus Spring Drive), gedragen bedraagt de afwijking nul seconden, ongedragen minder dan één seconde. Maar het is dus wel niet volledig mechanisch.

Qua precisie zou ik de volgorde zo plaatsen: Portsea < SARB065 < of = SBGR083 < DSotM < of = Submariner.

De DSotM en Submariner zijn echt heel erg aan elkaar gewaagd qua precisie. Ik heb de indruk dat de Submariner een fractie van een seconde preciezer is gedragen, terwijl het omgekeerde geldt voor de DSotM wanneer het ongedragen is. Grootste teleurstelling is de SBGR083 die toch zo’n tien seconden achterloopt wanneer het niet gedragen wordt wat ik voor een Grand Seiko best wel veel vind. Anderzijds is dit puur psychologisch aangezien ik er eigenlijk ook niet anders op let.

De opgegeven waardes gelden per 24 uur en heb ik één of twee keer gemeten. Statistisch kan hier dan ook weinig waarde aan worden ontleed.

1 like

Leuke post! hoewel niet belangrijk moet ik het misschien ook eens gaan proberen bij te houden :slight_smile:

Volgens mij heeft een forumlid deze van mij gekocht en van de Koolhoven een Nirvel Wild Sea laten maken :wink: