Hoe precies is je automaat?

Vorig jaar kocht ik mijn Oris pointer-date/ big crown.Ik draag dit horloge het meest. Ik had aanvankelijk een beetje pech. Het eerste exemplaar nam de datum niet mee. Ik kreeg een nieuwe binnen drie dagen vanuit Zwiteserland. Toen -hoe dom kun je zijn- viel het op de badkamervloer en had ik een nieuw glas nodig. Vervolgens bleek het horloge 40 seconden per etmaal achter te lopen… Terug naar de juwelier. Opgestuurd naar Zwitserland en het is zonder kosten afgesteld. En hoe! Met verbazing kijk ik naar de precisie van deze automaat. 12 seconden voorlopen in 20 dagen. Het is misschien allemaal niet zo belangrijk, maar ik geniet er wel van. Dat ik regelmatig een opmerking krijg over dit prachtige klokje is leuk, maar als men vraagt of het een ‘echte’ is ben ik in mijn element.
Zijn er meer van deze kinderachtige trekjes bij anderen? Groet van Ogenblik

mijn Longines Legend Diver (no date) heeft me ook in dat opzicht erg verrast. Denk ongeveer 25 tellen in 30 dagen dat ie achter loopt!

Klasse toch? Hoe zit het met je andere handwinders/automaten? Volgens mijn deskresearch is 15 tot 20 seconden per etmaal heel gewoon. Meer reacties?

Ik zag gisteren nog een topic
waarbij Rolex adviseerde je klok op een bepaalde manier
weg te leggen waardoor je 's nachts enkele seconden
kon winnen of verliezen,
“plat” wijzerplaat boven = sneller
kantelen op de kroon = beetje vertagen
kantelen kroon boven = meer vertragen

blijft over wijzerplaat ondersteboven
maar dat werd niet besproken, zal wel vergelijkbaar zijn met wijzers boven dus versnellen ?

Dragen is vertragen , wegleggen versnellen , mijn Certina loopt bij dag en nacht dragen 2 sec. te langzaam, maar kan dit sturen door m savonds af te leggen.
Dit lukt me al weer 2 jaar goed

Ik heb juist de indruk dat her uurwerk bij wegleggen vertraagd. Is de temperatuur een item? Iedereen blijkt daar zo z’n eigen modus voor te hebben. Afwijkingen vallen ook alleen op als je hetzelfde horloge meerdere dagen achter elkaar gebruikt; Mijn Junkers automaat blijkt bij neder inzien minder standvastig (22 sec voor per etmaal als ik 'm dag en nacht omhoud. Bij wegleggen is het ongeveer 14 sec per etmaal. Verklaarbaar? Toch maar solar? NEEEE!

Mijn B04 hoef ik zelfs na een paar maand niet bij testellen en loopt altijd door ivm nooit langer dan 2 dagen van mijn pols in iedergeval zeer precies! hoef alleen de datum soms bij te stellen maar ja dat is niet anders :slight_smile:

Carpe tempus Schreef:

Ik zag gisteren nog een topic
waarbij Rolex adviseerde je klok op een bepaalde
manier
weg te leggen waardoor je 's nachts enkele
seconden
kon winnen of verliezen,
“plat” wijzerplaat boven = sneller
kantelen op de kroon = beetje vertagen
kantelen kroon boven = meer vertragen

blijft over wijzerplaat ondersteboven
maar dat werd niet besproken, zal wel
vergelijkbaar zijn met wijzers boven dus
versnellen ?

Klopt. Vroeger kreeg je bij je Rolex dit kaartje erbij, is al jaren niet meer overigens. Ik heb gehoord dat het tegenwoordig, door de geavanceerdere uurwerken, bij Rolex niet meer zoveel uitmaakt hoe je hem neerlegd.

Explore Freek Akkermans

Dankje, leuk dat je dit er bij hebt gezocht!

TheWolf Schreef:

Carpe tempus Schreef:


Ik zag gisteren nog een topic
waarbij Rolex adviseerde je klok op een
bepaalde
manier
weg te leggen waardoor je 's nachts enkele
seconden
kon winnen of verliezen,
“plat” wijzerplaat boven = sneller
kantelen op de kroon = beetje vertagen
kantelen kroon boven = meer vertragen

blijft over wijzerplaat ondersteboven
maar dat werd niet besproken, zal wel
vergelijkbaar zijn met wijzers boven dus
versnellen ?

Klopt. Vroeger kreeg je bij je Rolex dit kaartje
erbij, is al jaren niet meer overigens. Ik heb
gehoord dat het tegenwoordig, door de
geavanceerdere uurwerken, bij Rolex niet meer
zoveel uitmaakt hoe je hem neerlegd.

http://i231.photobucket.com/albums/ee49/Freeks_fot
os/Rolex_Regulating_Positions_zpsbe450b56.jpg

Thanx … dat was dat plaatje van Rolex ja

Grappig.
Mijn ervaring is juist; glas naar beneden is versnellen en glaasje naar boven vertraging. Dragen is vertragen.
Het zal per uurwerk wel verschillen.
Elf.

Ik denk dat je normaliter je horloge omhoudt, afwisselt of met douchen en slapen weglegt. (en dan gewoon met op z’n rug en het bandje plat naar boven en beneden). Als je dan na weken nog een afwijking heeft van minder dan een minuut is het wat mij betreft dik in orde. Als je je klokje anders moet neerleggen om te corrigeren is dat geen halszaak, maar minder aardig. Daarom zijn de precisie-freaks blij met een goed afgesteld uurwerk onder de omstandigheden waarop hethorloge zonder na te denken draagt en afleest.

Mijn Steinhart OVM loopt om en nabij 1 min voor in een maand tijd dus dik in orde.

Groeten.

Noel.

Zolang mijn horloges (Rolexen, Omega’s en Breitlings) binnen de COSC norm lopen (max -4 tot +6 per dag) vind ik het allemaal best. Mijn nauwkeurigste is de Rolex 116713LN (GMT Master II) die nog geen seconde per dag afwijking heeft. Niet slecht voor een mechanisch uurwerk.

Wil je minder afwijking? Gewoon voor een quartz of een radio-controlled horloge gaan dan. Is nog stukken goedkoper ook.

Maar ja, die charme van een stukje fijnmechaniek… prachtig!

Hamilton open heart, eta 2824-2 hier, +15 per dag… Weet niet wat precies acceptabel is, maar draag hem meer omdat ik hem mooi vindt, dus dan is het al snel goed.

Klinkt goed allemaal. Ik ben benieuwd of het iets te maken heeft met de prijs van het uurwerk en of er na verloop van tijd grotere afwijkingen ontstaan. Als de veertjes van het onrust slapper worden, wordt de uitslag groter en gaat ie langzamer lopen.
Zijn er liefhebbers die na jaren hun lievelingetjes opnieuw hebben laten afstellen. Zo ja bij wie, wat waren de kosten en de resultaten?
Of zijn er mensen die het allemaal helemaal niet belangrijk vinden en er dis gewoon gewend zijn errekening mee te houden?

Nog geen anderhalve minuut per week is natuurlijk ook geen punt!

Een beetje horlogemaker laat een afwijking van 15 sec. per dag binnen paar minuutjes teruglopen naar hooguit paar sec.

Seiko SNZH55k1 +7 - +20 sec per dag (Als 's nachts de wijzers naar beneden liggen haalt hij 13 seconden in)
OM Branco +3 sec
Vostok ampbibia 090 +1 sec (zeer netjes voor een goedkoop uurwerk)

Alleen de SNZH55 valt me tegen. Ik heb het uurwerk vaker gehad, maar die liepen een stuk naukeuriger.

Eigenlijk is de vraag, hoe constant is je automaat :slight_smile: Als het horloge iedere dag eenzelfde afwijking heeft dan is het eigenlijk een kwestie van afstellen. Of je dat wel of niet doet… Ik heb er zelf geen moeite mee, al mijn horloges lopen te snel, wat ik dan weer een prettige eigenschap vind. Sterker nog, bij een servicebeurt vraag ik aan de horlogemaker of hij het horloge ietjes te snel wilt afstellen. Ik heb liever +6 seconden per dag dan -2 seconden per dag, maar dat is geheel persoonlijk natuurlijk.