Bij o.a. automatische uurwerken wordt de gangreserve vermeld. Die zal maximaal volgens specs zijn als je het horloge helemaal opwindt (waar diverse topics over zijn of dat verstandig is). Bij oa Grand Seiko zie ik een knap wijzertje dat aangeeft wat de (rest)gangreserve is.
Ik heb nergens kunnen vinden (misschien niet op de juiste termen gezocht) hoe lang het duurt voordat ‘hij vol zit’ als je een automaat gewoon om je pols hebt, dus zonder op te winden.
Stel (bij een stilgevallen horloge), je windt 'm 1 slagje handmatig op om 'm te laten lopen en je doet 'm om en je draagt 'm een half dagje: hoe ver is het horloge procentueel dan opgewonden (bij normaal gebruik)?
Dat valt niet te zeggen, de ene persoon is actiever als de ander in het dagelijks leven. De ene werkt thuis achter zijn computer en de ander is postbode, je kan je wel voorstellen wel horloge er sneller opgewonden is.
Geen antwoord, maar wel een vraag voor de deskundigen. Uitgaande van bijvoorbeeld 40 loopuren, zit er verschil tussen automatische uurwerken bij gelijke bewegingen in oplaadtijd / opwindtijd?
Het zijn net Tamagotchi’s. Maar eigenlijk zou je je er geen zorgen om hoeven en moeten maken. Gewoon dragen dan is er niets aan de hand. En wordt het een hassle dan is een automaat niet de goede keuze. Dan zal solar-quartz beter bevallen. Mechanisch is geen must, althans voor mij niet. Of koop dan een automaat met power reserve indicator.
Geen zorgen en geen klachten.
Ben gewoon razend nieuwsgierig hoe ze het bedacht/bedoeld hebben.
En als ik 'm anderhalve dag (36 uur) niet om heb gehad, hoe lang ik 'm dan moet dragen voordat ie weer ‘vol’ zit (uitgaande van een gemiddeld actief leven).
Ligt aan het soort uurwerk. Een automaat die je kan opwinden of de Seiko swing…ect.
Hoeft niet per se ‘vol’ te zijn. En wil je het echt weten? Dan een power indicator. Die meet de spanning in de main spring. En mocht het uurwerk wel ‘vol’ zitten dan is er een overwind beveiliging in de vorm van een slipkoppeling.
Dus zonder indicator is deze vraag onmogelijk te beantwoorden.
Volgens mij is dat ook niet bij alle horloges hetzelfde.
Als ik een horloge savonds nog een paar uur draag voor ik naar bed ga staan sommige horloges de dag erna als de avond valt nog mooi op tijd en andere staan dan alweer uren stil.
Terwijl ik de avond ervoor in de meeste gevallen alleen maar bankzaken gedaan heb…
Het is wel zo dat hoe dichter de veer bij maximale spanning zit, hoe strakker het uurwerk blijft lopen. Met een slappe veer zit er geen fut in en is de afwijking niet te voorspellen.
Postbode is tegenwoordig helaas een zeer slecht betaalde baan (in mijn studententijd was dat wel anders, je werd zelfs nog beëdigd), dus ik schat zo in dat de meeste postbodes geen automaat van enig renommé aan de pols zullen hebben bungelen.