@horlogista heeft wel gelijk.
Zou vol moeten opgewonden zijn. Dus je moet nog een stap toevoegen. âOm de 12h kijken.â
Advies van wie?
Ik lees hier juist heel erg vaak het advies dat juist niet te doen.
Je hebt niet voor nix een automaat hé
Of koop een Quartz, die houdt het langer volâŠ
Breitling adviseert dat bvb.
Maar niet alle advies moet je opvolgen he. Ik geef meestal een slag of 10-20. Sommige chronoâs hebben dat nodig voor ze beginnen lopen.
Ik zeg ook niet dat hij ongelijk heeft, ik zeg alleen dat veertig kan maar niet hoéft.
Nou wil ik het weten ook!
Als antwoord op mijn vraag hoeveel gangreserve na een halve dag dragen, heb ik inderdaad jouw stappen doorlopen met een Miyota 9075 (gmt) met 42h gangreserve als claim. Ik heb daarbij twee uitersten getest en het startpunt was telkens een âleegâ horloge: enkel gelijk gezet en 6 uurtjes om de pols gedaan. Daarna op 12h overdag gezet en de datum genoteerd.
6 uur actief aan de pols (geen zit/lummel momenten, continu in beweging, geen tafeltennis oid)
â 45,5 uur (meer dan fabrieksopgave, maar het is dan ook een nieuw horloge)
6 uur passief aan de pols (wat bureauwerk, geen fysieke activiteiten behalve wandelen naar de koffie)
â 16,5 uur
Meten is weten
Ambtenaars kopen dus beter een quartz.
Binnenwerken verschillen ook erg sterk in efficiëntie wat het opwinden betreft. Niet onlogisch gezien ook de werking van het systeem sterk verschilt van ontwerp tot ontwerp. Maar een goed werkend systeem zou in elk geval afdoende moeten zijn om het horloge tijdens het dragen wat bij te winden als je het een paar slagen geeft voor het juist zetten.
Het betreft hier een Wise Adamascus gmt met een Miyota 9075.
En âwat bij te windenâ is toch wel serieus veel meer dan âwatâ, in mijn metingen. Ik had althans iig niet verwacht dat het zo snel zou gaan maar was uitgegaan van bijhouden ipv erbij-winden (en al helemaal niet vol in 6 uur).
Hangt sterk af van hoe veel je beweegt, zoals je ook zelf hebt getest. Maar zelfs op je meest luie dagen zou een goede automaat tijdens het dragen reserve moeten opbouwen. Op zich is het zelden iets om je zorgen over te moeten maken en dat is erg fijn.
Dat zijn inderdaad de bevindingen van mijn (persoonlijke) metingen.
Een dagje op kantoor en een dinertje zou dus ruim voldoende moeten zijn om meer dan 24 uur gangreserve vanaf nul op te bouwen. Een half dagje niet-zitten maar gewoon bewegen is al voldoende om naar de max te klimmen.