Ik heb al verschillende dingen geprobeerd voor de horloges in mijn drie horlogeboxen. Op volgorde van aankoop, digitaal vs analoog, welke het lekkerste draagt, gerangschikt op waarde, welke draagtijd verdient, op kleur of maat of merk. Ik ben benieuwd wat jullie keus is.
Niet. ![]()
grotere doos kopen?
ik heb een peli case met 6 slots voor mijn serieuse horloges.
en een temu peli knock off met 8 slots voor wat fun/quartz/snack watches maar daar zitter er maar 4 in. niet te gek doen.
Mmm goede punten. Laat eens zien?
Tot nu toe passen ze allemaal nog in dezelfde box. 4 zitten in de watch winder om ze te laten lopen als ze niet gedragen worden. De rest een verdieping lager.
Sorteren doe ik enkel met afval.
Niet, het ‘slot’ dat op dat moment vrij is daar gaat het horloge in ![]()
Horloge gaat in een slot dat vrij is en o.k., heel eerlijk, soms verplaats ik ook wel 'ns een horloge naar een ander slot, omdat ik vind dat dit mooier staat.
![]()
Alfabetische volgorde.
Ik sorteer ze niet echt, ik hark ze gewoon bijeen.
Ik heb 1 houten horlogekast met een glas raampje.
Ik hou me weinig bezig met sorteren, maar voor die enkele keer dat dit wel aan de orde is sorteer ik op geordende chaos. Ik heb wat dress, duik en sports. Rose pvd, goud(kleurig) en pvd. Niks van hetzelfde naast elkaar alles op “shuffle” zodat er een mooie mix in de kist ligt.
Uiteindelijk zal ik toch last krijgen van ocd achtige trekken wanneer er binnenkort een nieuwe horlogekast bij moet waar lege plekken in zitten.
Dus teveel aandacht hieraan besteden wordt ik ook niet happy van.
Soms sorteer ik ze wel eens voor de fun: netheid van dress naar sportief, quartz op nouwkeurigheid en zelfde voor mechanisch, aankoop data, leeftijd horloges, prijs, formaat (breedte of hoogte).
In de praktijk probeer ik de meest gedragen tevens mooiste horloge prominent midden voor in de horloge box te hebben. Maar vaak liggen er een aantal boven op de doos en een twee a drietal in het horloge doosje in de badkamer waar ik ze voor het douchen in leg en vaak de volgende dag weer pak.
Nooit bij stilgestaan dat er mensen zijn die hun horloges sorteren. Ik stop ze eigenlijk altijd gewoon in de horlogedoos zonder er verder bij na te denken. ![]()
Ik heb een stuk of 10-12 dozen, zit meestal op merk, land of type (chrono’s bij elkaar bijv) en soms op kleur of stijl, het wisselt nog wel eens.
Chronologisch. Dat is wel zo logisch.
Op gewicht ![]()
Het dure spul in de DNK.
Vintage per land.
Is deze woordspeling zo bedoeld of per ongeluk?
Ik vind hem briljant.
Alle mechanische Aziaten (allemaal Japanners plus één Chinees), Russen en Europeanen hebben een apart plankje. Dan is er nog een plankje met quartz en “rest”. Elk plankje staat daarna gesorteerd op merk.