(Hoe) sparen jullie?

Nu ik waarschijnlijk anderhalve week zonder horloge moet doen omdat hij bij de horlogemaker verblijft ben ik lekker plaatjes aan het kijken. Nog steeds gek op mijn Certina en die gaat zeker nooit weg, alleen ben je toch aan het kijken en zit je jezelf af te vragen: “wat word de volgende stap?” In mijn geval zal dat waarschijnlijk (Hopelijk) een speedmaster of aqua terra worden. Een serieuze stap die ik niet zo even met mijn studentenloontje kan maken.

Nu zat ik voor fun even uit te rekenen wat ik apart zou moeten zetten wil ik op bijvoorbeeld op m’n 20ste een aqua terra kopen of welk horloge dan ook in die categorie want misschien kom je dan wel heel wat anders tegen in die categorie. In mijn geval zou ik €243 elke maand apart moeten zetten.

Hierbij kwam bij mij de vraag naar boven hoe pakken anderen dit aan? Ik weet niet of ik zo constant zoveel geld apart kan zetten met een doel wat nog zeker anderhalf jaar duurt. sparen jullie lang? Met een doel of gewoon totdat je een mooi horloge ziet? Of helemaal niet en neem je gewoon mee wat je mooi vind?
Misschien onzinnig topic maar ik vroeg het me af dus ben benieuwd!

8 likes

Herkenbaar. Toen ik nog student was keek ik naar de goedkopere horloges. Toen ik begon met werken en er wat meer geld binnen kwam heb ik eigenlijk mijn hele collectie gekocht. Op dit moment wil ik gaan sparen voor een huis dus heb ik de regel opgesteld dat als ik iets nieuws wil er eerst iets uit moet. Als ik jou was zou ik nu lekker genieten van je Certina en zodra je begint met werken van je eerste salaris lekker een aqua terra of speedmaster kopen!

4 likes

Ik koop geen horloges die meer dan een maand salaris van mij kosten. Ik studeer, moet een kamer betalen, wil ook nog eens wat gaan drinken en wil ook wat apart zetten om te sparen. Vind een duur horloge dan niet verstandig

15 likes

Ik spaar voor allerlei dingen. Een stukje buffer voor eventuele tegenvallers, noodzakelijke dingen als onderhoud aan huis en auto maar ook voor leuke dingen zoals vakantie, horloge en andere hobbies.

De meest makkelijke manier die ik daarvoor heb gevonden is om maandelijks een vast bedrag naar m’n spaarrekening te boeken. Omdat het automatisch gaat, mis ik het geld niet en bouw je “stiekem” een bedrag op. Als je daar niet iedere week/maand naar kijkt, heb je op een gegeven moment een leuk bedrag “over”, wat je aan leuke dingen kunt uitgeven.

Zet dat bedrag niet te hoog: het heeft geen zin om maandelijks 250 euro naar je spaarrekening te duwen als je aan het einde van de maand 100 euro te kort komt. Dat levert je meer stress op dan dat het je oplevert. Je kunt dan beter 100 euro naar je spaarrekening doen (automatisch) en op de dag dat je salaris of stufie binnenkomt, het resterende bedrag op je lopende rekening naar je spaarrekening overboeken.

8 likes

Ik spaar niet expliciet voor een horloge… gewoon zorgen dat er genoeg overblijft (minder uitgeven dan binnenkomt, simpel), af en toe sluis ik een bedrag weg naar spaarrekeningen / belegging, zodat ik -als de tijd daar is- gewoon uit de liquide middelen een horloge kan kopen.

En dat werkt goed, want bij elke uitgave die ik niet doe (een keer niet skiën als het toch niet uitkomt, geen drie dure koffies per dag drinken… het kan in iets kleins zitten) denk ik “mooi, das weer een stapje dichterbij die Black Bay :star_struck:

9 likes

Naja dat is het dus, ga nu tot de zomer stage lopen en de vergoeding die normaal abnormaal laag is viel enorm mee, Ook in de vakantie werk in eigenlijk full time bij mijn stage gewoon als werknemer. vandaar de gedachte naar misschien wel een hoger segment anders inderdaad niet reëel

Jep weet ook niet of ik het wel moet willen, wel leuk om over na te denken maar inderdaad het is eigenlijk belachelijk veel geld

1 like

Voor mij kwamen de duurdere horloges pas toen al het andere betaald was. Als je je geld opmaakt aan horloges kun je ook niet investeren in nuttige zaken. Geduld kan geen kwaad. Komt het budget vanzelf wel. Ik mag van mijzelf bijvoorbeeld een horloge kopen als ik een maand heel hard heb gewerkt oid. Leuke motivator. Gaat op den duur meer om je kooplust te beheersen dan dat je moet sparen.

2 likes

Zo snel mogelijk ‘investeren’ in zoveel mogelijk Rolexen !
Stoppen met je studie en werken hoef je de rest van je leven niet meer …
Voor meer info klik je op de groene knop.

14 likes

Zeker waar, helaas werkt een vakantie boeken dan niet mee :sweat_smile: maar tja… je moet ook niet alles opgeven voor iets materialistisch

1 like

haha nu het nog kan! de bubbel barst misschien morgen wel!11!!:laughing:

1 like

Ik heb een fulltime baan, dus dat is niet te vergelijken met jouw situatie.
Ik stort ongeveer het bedrag dat ik nog over heb op het moment dat mijn salaris wordt gestort, naar een spaarrekening. Zelfde doe ik met dertiende maand en vakantiegeld.
Ik heb dus geen aparte rekening voor horloges. Als ik een horloge wil kopen dan stort ik, als dat nodig is, wat terug naar mijn lopende rekening. Ik kan dus eigenlijk kopen wat ik wil wanneer ik wil.

Alleen koop ik geen horloges voor bedragen van vier cijfers, omdat ik deze hartstikke gezellige schaduwwereld niet wil verwarren met de echte wereld.

18 likes

In dat geval is het lastig inderdaad. Ik denk dat ik zelfs dan nog lekker zou genieten van mijn geld en toch echt pas bij je eerste echte werk salaris een hoger segment horloge kopen. En van dat niet duurder dan je maandsalaris; fack dat. Ik weet natuurlijk niet wat je doet, maar stel je voor dat je wensen heb in de 4-5k range dan zou die vlieger voor mij in ieder geval niet meer opgaan… laat je dan een van je droom horloges lopen vanwege die regel? Het zou mij niet tegenhouden.

1 like

Ik spaar niet expliciet voor een horloge. Aan het eind van de maand houd ik X bedrag over. Indien ik een horloge wil kopen kijk ik of er nog genoeg geld aanwezig is, zo niet, dan koop ik het niet.

1 like

Als ik het wil en het kan zonder dat het onverantwoord is dan zal ik het waarschijnlijk gewoon doen inderdaad. en met een beetje geluk ben ik over 7 jaar klaar dus het duurt nog wel even voordat ik 40 uur per week zal werken :yum:

We heten niet allemaal @youngwatchenthousiast, soms moet je afwegen of het het echt waard is, en ik vind een horloge van meer dan 1k het het dus echt niet waard wanneer ik het moet bedalen met bedienen en afwassen.

En ome duo is voor collegegeld, huur en boodschappen. Geen horloges :sweat_smile:

5 likes

Bij verschillende banken kun je op je spaarrekening als het ware een potje maken. Zo kun je je hele rekening opdelen in potjes voor een horloge, vakantie en dergelijke. Wellicht kan dit je helpen! Succes!

1 like

Haha duo staat bij mij gelukkig nog op €0 maar inderdaad je moet goed overwegen wat je er eigenlijk aan uit wilt geven

1 like

Ik werk full time en spaar daarmee standaard een bedrag per maand.

Het belangrijkste is een buffer hebben in het geval van slechte tijden met véél kosten of bijv. (tijdelijke) werkloosheid.

Intussen heb ik een flinke buffer maar het geld brandt niet in mijn zakken.
Ik heb dan ook meerdere horloges waaronder een Speedy én Seamaster; de bovengrens is hier dan ook wel bereikt v.w.b. horloge uitgaven; ik mag alleen nog upgraden/inruilen.

Ik kocht mijn eerste Omega zo rond mijn 40e dus wees realistisch en neem genoegen met andere merken in een andere prijsklasse zolang je studeert of bijv. net bezig bent met je eerste eigen huis en auto.

Als je jong bent zijn er écht wel andere prioriteiten dan dure Zwitserse horloges! :wink:

4 likes

Amen. Mooie herinneringen kosten geld, zei men in mijn studententijd.
Zelf heb ik als arme student ooit een treinreis gemaakt helemaal naar de Rode Zee, door Syrië heen (toen het daar nog ‘saai’ was), ik ben nu toch blij dat ik dat daar allemaal gezien heb ipv op mijn 24e al een duur horloge had gekocht…

2 likes

Ben het bijna over de hele lijn eens. Er zijn echt veel leuke horloges die je niet op zo’n zware spaartocht zullen jagen.

Denk vooral ook goed na over hoe je je zal voelen bij een horloge waar je jaren voor gespaard hebt, vele leuke dingen hebt moeten laten. Wat als het stuk gaat? Alles valt te herstellen, maar dat is dan weer een paar maanden sparen. Dus zal je het horloge misschien minder vaak willen of durven dragen?

Ik zou zelf zoiets kopen wanneer het niet zozeer een kwestie is van sparen, maar van het geld opzij te hebben staan. Wat natuurlijk makkelijk gezegd is, gezien ik mijn studententijd al jaren voorbij ben.

3 likes