(Hoe) sparen jullie?

Minder uitgeven dan je inkomsten. Wanneer je inkomsten stijgen, verhoog dan meteen (structureel) je spaarbedrag.

Om de zoveel tijd spaardoelen en grote uitgaven opnieuw bekijken en doelen aanpassen of iets kopen.

1 like

Leuk onderwerp, op jouw leeftijd had ik een Citizen Quartz, een Certina was ver buiten mijn bereik. Toen ik een paar jaar student was ging de Citizen stuk en kocht ik een Lorus van een paar tientjes. Pas veel later kwamen de mooiere horloges. Geniet van je Certina, dat is een klasse horloge. Zelf heb ik een ā€œgeheimā€ potje waar ik af en toe wat in stop, de laatste jaren is dat meestal voor horloges. M’n laatste grote uitgave was in januari jl. voor een nieuw peperduur muziekinstrument (ik ben musicus) en daar is o.a. ook het geld dat in m’n ā€œgeheime potjeā€ zat naar toe gegaan. Voorlopig geen nieuw horloge voor mij, ik moet mijn vrouw ook nog afbetalenšŸ˜€, want ik had namelijk zelf niet genoeg in m’n potje. Iedereen moet het dus doen op z’n eigen manier en je eigen prioriteiten stellen, succes!

6 likes

Waarom een Rolex?

Je zou ook gewoon twee Omega horloges en een Longines kunnen kopen in die tijd.

Heb je meteen een collectie.

6 likes

Uiteindelijk eindig je daar toch. Wellicht dat je m daarna verpatst… maar je moet er eentje gehad hebben ergens.

2 omegas en een longines kost ook meer dan 7k trouwens… tenzij je incourante puin gaat halen… of vintage.

Liever een goeie tudor voor 3 dan.

2 likes

hangt er denk ik wel van af ja, zo heb ik in de zomervakantie ook mijn certina gekocht, full time gewerkt en na de vakantie gekeken wat ik nog over heb om aan ā€œplezierā€" uit te geven. maarja ik had dan ook 0 vaste lasten dus hield eigenlijk alles over.

Zeker waar, deze zomer al wel besloten om geen horloge te gaan zoeken puur omdat ik een vakantie moet betalen, en pfoe die vallen toch best tegen… :sweat_smile:

Dit zou inderdaad best een reden zijn om jong een ā€œduurā€ horloge te kopen of om er snel voor te sparen. Je verdient misschien niet zo veel als student maar als je bijvoorbeeld nog thuis woont gaat er ook niet echt veel uit dat is wel een groot voordeel.

2 likes

Ik spaar ook zonder een echt lange termijn doel (los van de potjes ā€œhuis, tuin en keukenā€ en ā€œbeleggen voor laterā€). Op dit moment staat het horlogevuur op een laag pitje, dus er gaat niet zoveel uit … vooral omdat ik op dit moment geen echte ā€œgrailsā€ heb. Ik zorg in ieder geval wel dat dit soort aankopen uit het ā€œleuke dingenā€ potje gaan.

1 like

Die komen er bij mij ā€œhelaasā€ wekelijks bijšŸ˜‚ ook wel weer leuk om elke keer weer opnieuw wat anders megasupermoois te zien

Dat is zeker waar maar stel je wil een 3k+ horloge, dan duurt het met een inkomen van een paar honderd in de maand zeker erg lang. Voordat ik de horlogehobby had en ik nog geen 18 was, heb ik in de zomermaanden veel gewerkt en vrijwel alles opzij gezet. Sinds ik 18 ben is het ook de bedoeling om veel te werken in de vakantie maar op vakantie gaan vind ik ook zeker fijn. Het geld wat ik toen gespaard heb, zit nu in mijn twee horloges en m’n auto. Veel spaargeld hou ik niet echt overšŸ˜….

Misschien is het juist ook wel als student het moment om zulke aankopen te doen, aangezien je nu nog geen vaste lasten hebt. Ik weet niet of jij een kamer huurt, maar ik deel vaak de prijs van de huur van zo’n bezemkast door de prijs van een Rolex en dan is een klein jaar wachten en een Rolex kopen mijns inziens zo’n slecht idee nog niet.

1 like

Is een Speedmaster Reduced anders niet wat voor je?

Dan zijn het geen grails… geef jezelf met horloges tijd of je ze wel echt wilt hebben. Stel na 6 maanden droom nog over dat ene horloge… dan toe slaan. Zelf merk ik dat een horloge vaak na een weekje uit gedachten is…

1 like

Gelukkig niet, mn zus wel en als ik haar soms financieel zie strugglen ben ik erg blij dat ik dichtbij huis studeer :sweat_smile:

Ookal moet je natuurlijk niet huur op willen zeggen om daardoor geld over te houden voor een horloge

Ik ben ook blij dat ik dat gestruggle niet heb. Een horloge levert ook vaak nog genoeg op als je het weer verkoopt. Een klein studentenkamertje niet. Zolang je geen schulden hebt bij duo ben je natuurlijk ook al goed bezig.

Is er hier misschien niet een huisjesmelker uit Groningen die meeleest en wat voor mij of ons kan betekenen? Ik weet niet waar jij studeertšŸ˜‚

1 like

Fair enough, dan valt het wel mee

Utrecht, klein stukje om :sweat_smile: :rofl:

Opzich wel, ben alleen niet echt van 2e eigenaar/vintage, geen echte reden voor puur gevoel, misschien later of als ik een vintage in het echt zie, en het uurwerk houd me ook een beetje tegen

Dan heb je niet zoveel aan een kamer in Groningen inderdaadšŸ˜‚. In Utrecht zullen de kamerprijzen ook wel niet schappelijk zijn.

1 like

Ik heb een beetje last van ā€œhet bezit van de zaak is het einde van ā€˜t vermaakā€ :wink:

Natuurlijk is er genoeg moois, maar het is me al een paar keer overkomen dat de voorpret eigenlijk veel leuker was dan het horloge zelf.

Ik heb juist het tegenovergestelde :stuck_out_tongue_winking_eye:. Bijvoorbeeld jaren 60-70 trekt mij dan weer niet. In die zin zoek ik weer meer naar jong gebruikt, bijvoorbeeld een horloge uit het jaar waarin je zelf geboren bent vind ik erg gaaf. In welk jaar ben jij geboren?

Een duur horloge is luxe. Ieder horloge dat meer kost dan een paar honderd euro is luxe. Een Omega is dat zeker.
Luxe moet je je kunnen veroorloven. Zogauw je moet gaan beknibbelen op allerlei zaken en zolang je geen fatsoenlijke buffer kunt opbouwen voor als je koelkast het begeeft of voor als je een auto moet kopen om bij je eerste baan te komen, is het onverstandig om een duur luxe-artikel te kopen dat je niet nodig hebt.

Als je meteen een goed aanvangssalaris hebt ja. Of als je acht maanden op zee verblijft, zoals Stikvoort. Ik kan je zeggen dat ik van mijn eerste baan echt geen honderden euro’s opzij kon leggen. Los daarvan: zogauw je een baan hebt een een echt salaris, is het zaak om van die centen niet meteen een grailhorloge te kopen maar eens wat nieuwe meubeltjes in plaats van die studentenrotzooi. En je gaat van die kamer af en zoekt een appartementje dat je moet inrichten. En als een auto nog te duur is moet je wellicht een treinabonnement kopen. Ik weet dat dit het horlogeforum is, maar laten we die arme student niet het waandenkbeeld geven dat horloges het allerbelangrijkste is in het leven.

En inderdaad:

3 likes

Ik heb 6 jaar gespaard voor m’n eerste echte horloge (Rolex Airking 5500) van m’n 17e tot mijn 23e (student).
Tegenwoordig zijn er maar weinig jongeren die iets zo graag willen, dat ze er op deze leeftijd zo lang voor willen sparen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik er destijds slechts 2000 gulden voor betaalde, splinternieuw. De witte plaat werd zelfs gewisseld voor me, omdat ik blauw mooier vond.

Hij zag er zo uit:

14 likes